دکتر پورنیک از راه اندازی اولین مرکز شتابدهی و نوآوری تخصصی دیجیتال سلامت با برند هلثینو (HealthInno) در دانشگاه علوم پزشکی ایران خبر داد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه: دکتر امید پورنیک، دبیر شورای سیاستگذاری و مدیر شتابدهنده دانشگاه در گفتگو با خبرنگار روابط عمومی اعلام داشت: اولین مرکز شتابدهی و نوآوری تخصصی دیجیتال سلامت با مجوز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در دانشگاه علوم پزشکی ایران ایجاد گردیده است.
دکتر پورنیک بیان نمود: از شهریورماه سال گذشته، جلسات مختلفی برای ایجاد این مرکز برگزار شد و اولین جلسه شورای سیاست گذاری این مرکز در بهمن ماه سال ۱۳۹۷ تشکیل گردید و هم چنین مراحل تجهیز و راه اندازی آن نیز قریب بر ۴ ماه زمان برد.
وی افزود:مراحل هدف گذاری، طراحی، اجرا و آماده سازی آن انجام شده و مرکز شتابدهی دانشگاه آماده بهره برداری می باشد.
مدیر شتابدهنده دانشگاه گفت: عمده تمرکز ما بر حمایت از کسب و کارهای مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات در حوزه سلامت است و تیم های درون و برون دانشگاهی که ایده های نو و خلاقانه در بحث دیجیتال سلامت داشته و نیاز به حمایت دارند پس از بررسی و تایید ایده و برنامه کسب و کار اولیه در این مرکز قابلیت استقرار خواهند داشت.
به گفته ایشان، هر تیم استقرار یافته باید در بازه زمانی ۶ ماهه بتوانند ایده نو خود را تبدیل به محصول نماید و آن را به مرحله تجاری سازی برساند.
دکتر پورنیک خاطر نشان کرد:تیم ها بعد از طی مراحل مختلف می بایست با محصول قابل تجاری سازی از این مرکز خارج شوند و ما هم به عنوان تسهیل گر، نقش حمایتی خود را از آنها ایفا می نماییم و حمایت از تیم های مستقر در زنجیره تبدیل ایده و طرح اولیه به محصول قابل ارائه به سرمایه گذاران مناسب و آماده سازی برای ورود به بازار بر عهده ما است.
وی اشاره داشت: مرکز شتابدهی و نوآوری دانشگاه علوم پزشکی ایران، فعالیتش را از یک ماه قبل به صورت اولیه آغاز کرده است و به امید خدا افتتاح رسمی آن تا پایان تیرماه سال جاری و با حضور معاون علمی ریاست جمهوری و مقام عالی وزارت بهداشت انجام می شود.
در ادامه علیرضا مروج، مدیر ارشد عملیاتی شتابدهنده در مصاحبه با خبرنگار دانشگاه عنوان داشت:
اولین مرکز دانشگاهی شتابدهی تخصصی دیجیتال سلامت که در کشور منحصر به فرد است با حمایت معاونت علمی ریاست جمهوری و وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی ایران ایجاد شده است و هدف ما این است که به شتابدهی استارت آپ های حوزه دیجیتال سلامت کمک نماییم.
مهندس مروج گفت: فعالیت این مرکز بر پایه نیازهای تخصصی و اولویت های حوزه دیجیتال سلامت است و تیم ها هم بر اساس مصاحبه های علمی و مباحث روانشناختی پذیرش می شوند.
وی ادامه داد: یکی از مباحث قابل توجه در این مرکز، افزایش مهارت های فردی و تیمی افراد در دنیای کسب و کار است.
مروج با اشاره به شناسایی و کسب آخرین متد های روز و علمی دنیا در این مسیر، تصریح کرد: سعی کردیم دورههای به روز دنیا را بومی سازی نماییم و یک متد شتابدهی بومی در ایران داشته باشیم که این مهم در مرکز شتابدهی دانشگاه علوم پزشکی ایران انجام می شود.
وی اظهار کرد: نگاه ما، نگاه فراملی و منطقه ای است، لذا با توجه به اینکه کشور ایران قطب پزشکی و مرجع در منطقه می باشد، در نتیجه استارت آپ ها باید یک نگاه واقعی به خاورمیانه برای بازار هدف خود داشته باشند.
مدیر ارشد عملیاتی شتابدهنده دانشگاه ذکر کرد: دانشگاه علوم پزشکی ایران دارای زیرساخت های مناسب بهداشتی و درمانی است و ما هم در تحقیقات بازار تلاش کردیم نیازسنجی صحیح تری در این زمینه داشته باشیم.
مروج تاکید کرد: تنوع تیم ها و ایده پردازی آنها بر اساس نیازهای واقعی و ضروری جامعه برای ما مهم می باشد.
وی گفت: فعالیت تیم ها بر اساس چند محور اصلی و تخصصی است که در بر گیرنده محورهایی چون سلامت زنان و کودکان در حوزه دیجیتال، ورزش و طب ورزشی، سبک زندگی سالم و محتوای سلامت، گردشگری سلامت و هم چنین مباحث آموزشی و ارتقای سطح سلامت در سطوح مختلف غربالگری، پیشگیری و درمان می باشد.
مهندس مروج بیان داشت :وجود استارت آپ ها در مرکز شتابدهی علاوه بر آوردهای اقتصادی برای دانشگاه، آوردهای علمی را هم به همراه دارد.
ایشان ضمن اشاره به برگزاری چندین رویداد ملی و بین المللی خاص توسط مرکز شتابدهی و نوآوری دانشگاه علوم پزشکی ایران تا پایان سال ۹۸ افزود: این رویدادها در زمینه طب سلامت، حوزه زیبایی با نگاه علمی، ارائه فنآوری های پیشرفته ایران، سلامت کودکان در حوزه دیجیتال و مدارس تابستانه دیجیتال سلامت است.
مروج اعلام داشت: مرکز شتابدهی دانشگاه علوم پزشکی ایران به عنوان مبدا صادرات نوآوری ها و فناوری های سلامت کشور است.
وی اظهار داشت: یک اصطلاح مهم در دنیای کسب و کارها به عنوان go big or go Home وجود دارد و به معنای این است یا خیلی بزرگ شو یا برو خونه که این اصطلاح، نگاه به متولیان دانشگاه و وزارتخانه دارد، در واقع وقتی یک استارت آپ نو متولد شد، لازم است تمام دست اندرکاران از جمله معاونت علمی ریاست جمهوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه علوم پزشکی ایران و سایر ذی نفعان و اثرگذاران این حوزه تمام قدرت خود برای حمایت از این تیم ها را بکار گیرند تا آنها بتوانند محصول نوآورانه خود را تجاری سازی نمایند و این فلسفه حمایتی و نقش اجتماعی شتاب دهنده دانشگاه علوم پزشکی ایران می باشد.