معاون نظارت، ارزیابی و تضمیت کیفیت دانشگاه فرهنگیان گفت: اجرای دقیق برنامه ها و اطمینان به حرکت سازمان در راستای دستیابی به اهدف اصلی سازمان، تنها در صورتی امکان پذیر خواهد بود که نظامی دقیق و جامع بر نظارت حاکم باشد.
به گزارش روابط عمومی معاونت نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت، کچوئیان در بیست و یکمین نشست سالانه مدیران و روسای دانشگاه فرهنگیان در پردیس زینبیه پیشوای ورامین، نظارت و ارزیابی را از اهم وظایف مدیران برشمرد و گفت: نظارت و ارزیابی از ارکان اصلی و عناصر حیاتی مدیریت سالم و کارآمد به شمار می رود.
وی، برنامه ریزی، اهداف سازمان و راههای دستیابی به آن ها را از وظایف اصلی مدیران اعلام و افزود: آگاهی از اجرای دقیق برنامه ها و اطمینان به حرکت سازمان در راستای دستیابی به اهدف اصلی سازمان، تنها در صورتی امکان پذیر خواهد بود که نظامی دقیق و جامع بر نظارت حاکم باشد.
کچوئیان تصریح کرد: هر سازمان با برخورداری از منابع و امکانات، برای رسیدن به اهداف در تلاش و تکاپو است، دستیابی به اهداف نیز، جز در سایه وجود نظارت و ارزیابی امکان پذیر نخواهد بود.
معاون دانشگاه، عدم توجه به این مهم را ناقض برنامه ریزی، سازماندهی و هدایت اعلام و ادامه داد: با نبود نظارت و ارزیابی سازمانی، تضمینی برای انجام درست فعالیت ها وجود نخواهد داشت. چرا که اطمینان از اجرای برنامه و هدایت آن در صورت مشاهده انحراف ، نیازمند فرآیندی به نام نظارت و ارزیابی است.
عضو هیات رئیسه دانشگاه فرهنگیان در ادامه از نظام ارزیابی عملکرد، به عنوان کلید زیر نظام های منابع انسانی یاد کرد و اظهار داشت: ارزیابی عملکرد کارکنان فرایندی بسیار مهم و حساس است که مسئولان سازمان ها با آن روبه رو هستند.
این مقام مسئول، تلاش به منظور طراحی سیستم های بهینه و موثر برای ارزیابی کارکنان را از مهم ترین وظایف معاونت نظارت دانشگاه فرهنگیان برشمرد و با اشاره به اثر نتایج ارزیابی بر ارزیابی شوندگان، تاثیر این نتایج بر پیشرفت های آینده سازمان را مهم خواند و تاکید کرد: آگاهی سازمان از کارایی کارکنان خویش لازم و ضروری است، چرا که این امر، بهبود عملکرد و ارتقاء بهره وری فردی و سازمانی را به همراه دارد.
وی همچنین، آگاهی فرد از نتایج عملکرد خود را گامی مهم برای شناخت نقاط قوت و ضعف خود و تلاش به منظور افزایش توانمندی های خویش بر اساس واقعیات اعلام کرد.
استاد دانشگاه، با تاکید بر نوع نگرش و دقت نظر مدیران نسبت به فرایند ارزشمند نظارت و ارزیابی، اهداف اساسی مرتبط با ارزیابی را در راستای رشد و توسعه بهبود عملکرد و فعالیت های سازمان و کارکنان ذکر کرد و افزود: استقبال از نظام ارزیابی، بهبود مکانیزم های سازمان را به دنبال دارد.
کچوئیان، کارایی ارزیابی عملکرد کارکنان در دانشگاه فرهنگیان را تسریع در تعیین و شناخت صلاحیت، خصوصیات، کیفیت، مهارت، ظرفیت و پتانسیل بالقوه کارکنان برای آینده دانست و اظهار داشت: یک سیستم اثربخش ارزیابی عملکرد، انبوهی از مزیت ها را برای سازمان و کارکنان به همراه دارد.
معاون نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه فرهنگیان، تصمیمات به جا و لازم به منظور ارتقاء کمی و کیفی کارکنان از طریق جمع آوری اطلاعات نیروهای شاغل این دانشگاه را از اهم وظایف مدیران استانی برشمرد.
وی در ادامه، تهیه و تنظیم گزارش تحلیلی از وضع پردیس ها و مراکز استان ها را گامی مهم به منظور شناسایی نقاط قوت، ضعف و فرصت ها و تهدیدها دانست و تصریح کرد: این گزارش، تضمین کننده تصمیم سازی های درست با نتایج مطلوب خواهد بود.
عضو هیات رئیسه دانشگاه فرهنگیان، ارتقاء سطح باور و اعتقاد مدیران به توانمندسازی، همچنین ارتقاء سرمایه انسانی از طریق آموزش، تمرکز بر آموزش های کوتاه مدت کاربردی و مهارتی و ایجاد انگیزه خودشکوفایی و موفقیت فردی و سازمانی به صورت خود کنترلی را از جمله راهبردهای مدیریت بالندگی دانشگاه فرهنگیان اعلام و تصریح کرد: افزایش توانمندی و شایستگی های حرفه ای مدیران و اعضاء هیات علمی، روزآمدسازی و ارتقاء سطح دانش، مهارت و توانایی های کارکنان، توسعه شاخص های رفتاری شامل اخلاق، ارزش ها و فرهنگ سازمانی و بهبود روابط انسانی و توسعه آگاهی های عمومی در ابعاد مختلف ارزش های اسلامی، فرهنگی، اجتماعی و سلامت کارکنان را از اهم اهداف مدیریت بالندگی این دانشگاه است.
این مقام مسئول، آمادگی کامل پردیسها برای پذیرش دانشجو معلمان در مهر ماه سال جاری را از اقدامات مهم و ضروری دانشگاه برشمرد و گفت: رسیدگی به درخواستهای برحق و معقول دانشجو معلمان، حضور به موقع اعضاء هیات علمی در پردیسها برابر با ساعات موظف، رکورد علمی اساتید و نیاز جدی به برگزاری کارگاههای آموزشی و بالندگی، توجه جدی به امر بازدیدها، کاهش هزینهها، تنظیم دقیق مستندات و لزوم وجود مدارک معتبر در طرح مشکلات و کاستیها از دیگر موارد مهم و قابل توجه در دانشگاه فرهنگیان به شمار می رود.
گفتنی است: در پایان از استان های برگزیده آذربایجان شرقی، فارس، اصفهان، کردستان، اردبیل، خراسان جنوبی، گیلان، قزوین، سیستان و بلوچستان، همدان و هرمزگان در راستای اجرای رهنامه ۴۰ ماده ای دانشگاه، تقدیر شد.