دکتر حسینی سرپرست وزارت آموزش و پرورش کشور در بیست و یکمین نشست مدیران و روسای پردیس ها و مراکز دانشگاه فرهنگیان با اشاره به برخی آسیب ها و چالش های پیش روی آموزش و پرورش، خاطر نشان کرد: تلاش می کنیم این چالش ها را تبدیل به فرصت کنیم تا نظام تعلیم و تربیت ارتقاء پیدا کند.
وی ارتقاء کیفی بر مبنای سند تحول بنیادین را استراتژی اصلی نظام تعلیم و تربیت برشمرد و گفت: برای تبدیل وضعیت موجود به وضعیت مطلوب لازم است تا بر اجرای متوازن سند تحول تمرکز داشته باشیم.
دکتر حسینی، با بیان اینکه سامانه و داشبورد مدیریتی پایش سند تحول بنیادین اجرایی خواهد شد، اظهار کرد: از ۱۳۱ راهکار پیش بینی شده برای اجرای سند تحول بنیادین، ۶۴ درصد آن مبتنی بر ۲ خرده نظام رهبری و مدیریت و تربیت معلم و منابع انسانی است.
وی اجرای۶ خرده نظام سند تحول، تعادل بخشی هویتی در مقابل تعارض های هویتی، چرخش های تحول آفرین و تعلیم و تربیت تمام ساحتی را ۴ جوهره و رسالت اصلی سند تحول بنیادین برشمرد و با تاکید بر نقش دانشگاه فرهنگیان در این راستا، اظهار کرد: ابتناء و اتکاء اصلی اجرای این ۴ جوهره بر پایه معلم است، معلمی که تمام ساحتی رشد یابد و دانش آموزان تمام ساحتی پرورش دهد.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش، با بیان اینکه بزرگترین و اولین رسالت دانشگاه فرهنگیان تامین و تربیت نیروی انسانی با صلاحیت های اخلاقی، اعتقادی، انقلابی، حرفه ای و تخصصی است، افزود: تربیت انسان هایی که توانمندی دانشی، روشی، منشی و نگرشی در تراز جمهوری اسلامی ایران را داشته باشند.
وی با تاکید بر نقش تربیت محوری دانشگاه فرهنگیان، گفت: رسالت این دانشگاه با دیگر دانشگاه ها متفاوت است، در این دانشگاه باید علاوه بر دانش آموزی، کنش آموزی و حرفه آموزی برجستگی بیشتری داشته باشد. که بتوان گفت این دانشگاه در مسیر خود حرکت می کند.
دکتر حسینی سند تحول بنیادین را مبنای اصلی بودجه ریزی و اقدامات در دانشگاه عنوان و اظهار کرد: تاکید بر معلم به عنوان مربی که در کنار انتقال دانش باید مربی نیز باشد و مدیر مدرسه به عنوان رهبر آموزشی از ویژگی های سند است و دانشگاه فرهنگیان است که می تواند رسالت تربیت معلم تمام ساحتی را تحقق ببخشد.
وی با اشاره به کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش، گفت: به لحاظ کمی امسال ۶۸ هزار خروجی از آموزش و پرورش داشتیم و باید سیاست ها و فعالیت ها متمرکز و در خدمت دانشگاه برای جبران این کمبود قرار دهیم.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش، سرمایه گذاری در آموزش و پرورش را پربازده ترین سرمایه گذاری دانست و افزود: کشورهایی که بر آموزش و پرورش سرمایه گذاری کردن رشد ۵/۴ برابری در رفاه اقتصادی طی بیست سال داشتند.
وی با تاکید بر اینکه تنها و تنها مسیر تامین نیروی انسانی آموزش و پرورش دانشگاه فرهنگیان است، گفت: این دانشگاه باید تک جنسیتی و دوره ۴ ساله باشد که همین ویژگی را دارد و اگر برای مواقع اضطرار با آزمون از دانش آموختگان دیگر دانشگاه ها استفاده شود به طور حتم دوره یکساله را در دانشگاه فرهنگیان گذرانده باشند.
دکتر حسینی، با بیان اینکه بجز از مسیر دانشگاه فرهنگیان هیچ نیرویی نباید به کلاس درس بفرستیم و جز از مسیر دانشگاه فرهنگیان گام برنداریم، گفت: دانشگاه فرهنگیان علاوه بر تربیت و تامین نیروی انسانی، می تواند استمرار شایستگی های دانشی، توانشی، روشی ومنشی ( دوره های ضمن خدمت) را نیز برعهده بگیرند.
وی همچنین با بیان اینکه انگیزه و صلاحیت بیشتر معلمان باید رتبه بندی معلمان صورت ، گفت: رتبه بندی معلمان پیش زمینه ای دارد که نظام سنجش صلاحیت های معلمی است و این نظام بیش و پیش از هر جایی می تواند توسط دانشگاه فرهنگیان به انجام برسد.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش، ادامه داد: دانشگاه فرهنگیان باید مرکز مطالعات راهبردی و استراتژیک نظام تعلیم و تربیت باشد.
وی با بیان اینکه معلمان و نیروی انسانی که در دانشگاه تربیت می شوند باید پژوهش محور باشند، اظهار کرد: مدرسه و درس پژوهی، گروه پژوهی، کنش و دوره پژوهی و مدیریت پژوهی باید سکه رایج نظام آموزشی باشد تا بهبود عملکرد داشته باشیم.
دکتر حسینی، با تاکید بر ایجاد دفتر همکاری های آموزش و پرورش و صاحبنظران دانشگاهی ، خاطر نشان کرد: تعامل با صاحبنظران را نیز می تواند دانشگاه فرهنگیان برعهده گیرد.
وی با اشاره بر لزوم و وجود مدارس تجربی و کارورزی وابسته به دانشگاه فرهنگیان، تصریح کرد: این مدارس علاوه بر کارایی برای کارورزی و کارآموزی، برای آزمایش کردن استانداردهای کیفی نظام تعالی مدرسه توسط دانشگاه فرهنگیان و تسری آن به بدنه تمامی مدارس بکار گرفته شود.