به گزارش روابط عمومی اولین سمپوزیوم علمی ساخت بدنه خودرو (Body In White: BIW-۹۸) با همکاری دانشکده مهندسی و علم مواد دانشگاه صنعتی شریف و شرکت ایدکوپرس سایپا برگزار شد.
در ابتدای این برنامه دکتر موحدی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی شریف ضمن خوشامدگویی از طرف رئیس دانشگاه در خصوص اهمیت صنعت خودروسازی در کشور گفت: در جوامع مختلف خودروها به عنوان نمادی از توسعه صنعت در آن کشور تلقی میشوند و نبض صنعت کشور به اندازه میزان رضایتی است که مردم از خودروهای تولید شده در کشور دارند. وی در ادامه افزود: در کشور ما علی رغم تمامی پیشرفتها در این حوزه میزان رضایت مردم از خودروهای تولید شده هنوز به حد مطلوبی نرسیده است.
معاون پژوهشی دانشگاه یکی از مهمترین فاکتورهایی که میتواند به برداشت عمومی کمک کند را ایجاد تعامل تنگاتنگ میان دانشگاه و صنعت دانست و در همین خصوص گفت: این رابطه در ۲۰ سال اخیر بسیار پرفراز و نشیب بوده است و بایستی با استفاده از تکنولوژیهای خارجی بر مبنای توان علمی داخلی به توسعه صنعتی بپردازیم.
دکتر موحدی در ادامه یکبار دیگر از طرف دانشگاه صنعتی شریف به عنوان یکی از بهترین دانشگاههای فعال صنعتی برای همکاری با صنعت اعلام آمادگی کرد و گفت: در راستای طراحی خودروهای جدید، بهره گیری مواد نوین، هوش مصنوعی، افزایش کیفیت و ارتقا رتبه و گرید تولیدکنندگان قطعات خودرو از صنعت خودرو برای همکاری دعوت به عمل میآوریم.
وی خاطر نشان کرد: ورود دانشگاه به صنعت ریلی کشور یکی دیگر از فعالیتهای مشابه دانشگاه با صنعت است که بسیار موفقیت آمیز بوده و با استفاده از دانش فنی به افزایش بومی سازی در تولید قطعات موجود در مترو دست پیدا کردهایم و امیدواریم این همکاری در صنعت خودرو نیز شکل بگیرد و با وجود تحریمهای ظالمانه با ایجاد دانش فنی و نظارت بر تولید بتوانیم صنعت خودروسازی را نیز همراهی کنیم.
در ادامه برنامه دکتر حمیدرضا مداح حسینی رئیس دانشکده مهندسی و علم مواد دانشگاه صنعتی شریف به بیان پتانسیلهای موجود و معرفی دستاوردهای دانشکده پرداخت.
رئیس دانشکده مهندسی و علم مواد صنعت خودروسازی را صنعت مادر دانست و کاهش وابستگی و بومی سازی را نتیجه همکاری میان دانشگاه و صنعت خواند.
وی در ادامه گفت: دانشکده مهندسی و علم مواد در حال حاضر در هردو بازوی صنعت و آموزش فعالیتهای مطلوبی دارد و تعداد مقالات، ارجاعات و منابع انسانی در دانشکده با استانداردهای جهانی مطابق است و با وجود ۱۸ آزمایشگاه پژوهشی و آموزشی فعال آماده ارائه خدمت به صنعت خودرو هستیم.
مهندس رضایی ریاست هیئت مدیره شرکت ایدکوپرس نیز در بخش دیگری از این رویداد ایجاد رابطه میان دانشگاه و صنعت را دغدغه اصلی این سمپوزیوم دانست. سپس به بررسی چالشهای موجود برای عدم ارتباط مناسب میان صنعت و دانشگاه و همچنین بررسی جذابیتهای بدنه خودرو از نگاه مشتری پرداخت.
مهندس رضایی ضعف گفتگو در قالب کلام را چالش اساسی در صنعت خودرو دانست و گفت: امیدواریم این سمپوزیوم شروع برگزاری جلسات تخصصی میان صنعت و دانشگاه در جهت بالندگی جامعه باشد.
دکتر عباس اکبرزاده دبیر علمی اولین سمپوزیوم ساخت بدنه خودرو نیز ضمن تشکر از شرکت ایدکوپرس و سایپا برای رشادت و شهامت ورود به این عرصه به بیان ظرفیتهای بالای دانشگاهها پرداخت.
دبیر علمی این همایش با توجه به نقش مهم دانشگاه در سیاستگذاریهای استراتژیک گفت: همچنین دانشگاه آمادگی و ظرفیت بسیار بالایی در سیاستگذاریهای صنعتی در زمینه خودرو و توسعه تکنولوژیهای ساخت خودرو دارد. وی در ادامه افزود: در اولین دوره سمپوزیوم علمی ساخت بدنه خودرو از مجموع ۱۱۵ مقاله دریافت شده، ۴۰ مقاله به صورت شفاهی، ۵۴ مقاله به صورت پوستر و ۱۰ مقاله به صورت گزارش تحقیقات صنعتی ارائه میشود.
دکتر اکبرزاده در پایان صحبتهایش، هدف از این سمپوزیوم علمی را چگونگی ارتباط بیشتر میان دانشگاه و شرکتهای تولید قطعات خودرو و استفاده بیشتر از نتایج این همکاری در راستای بومیسازی و افزایش کیفیت محصول دانست.
در بخش دیگر مهندس عبدالرسول سلیمانی دبیر اجرایی سمپوزیوم، این برنامه را نمادی در ارتباط صنعت و دانشگاه دانست و گفت: اولین سمپوزیوم ساخت بدنه خودرو در واقع اولین گردهمایی کارشناسان، متخصصان، تصمیمگیران و علاقمندان در زمینه طراحی ساخت و تولید بدنه خودرو در کشور است.
وی اهمیت برگزاری این سمپوزیوم تخصصی را این گونه بیان کرد: در حوزه پزشکی برای متقاضیان به صورت متناوب کنفرانسهای علمی و تخصصی با هدف کسب اطلاعات و تبادل نظر از آخرین دستاوردهای پزشکی برگزار میشود اما متاسفانه در بخش صنعت نبود برنامه های تخصصی کاملا مشهود است که امیدواریم با تداوم این همایشها ارتباط صنعت و دانشگاه تقویت گردد.
دبیر اجرایی برنامه برگزاری همایشهای تخصصی را بسیار مفید دانست و تصریح کرد: کارشناسان قالب، پرس، شکل دادن و جوش علاقمند به شرکت در کنفرانسهای علمی و تخصصی به جهت تبادل اطلاعات، تحقیقات و پیشرفتهای خود هستند.
مهندس سلیمانی خاطر نشان کرد: خوشبختانه در اولین دوره شاهد حضور بیش از ۳۰۰ نفر بودیم که امیدواریم در سال های آینده تعداد شرکت های شرکت کننده و علاقمندان بیشتر از این باشد.
شایان ذکر است: در حاشیه این سمپوزیوم دو روزه نمایشگاهی با محوریت ساخت بدنه خودرو در دو بخش شکلدهی و جوشکاری با حضور شرکتهای ورق خودرو چهارمحال بختیاری، فرانوران، سایپا پرس برپا است.
گفتنی است خودرو تیبای برقی برای اولین بار در این نمایشگاه به نمایش درآمده است.