معاون نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه فرهنگیان گفت: اگر کیفیت برای دانشگاه های تحت نظارت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری یک آرمان است، تحقق آن برای دانشگاه فرهنگیان، یک الزام است.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان، میزگرد و نشست علمی کارشناسان نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت سراسر کشور، با حضور جمعی از مدیران برجسته دفتر نظارت وزارت عتف، محمد رضا نیستانی، رحیم صفری فارفار، فریبا خوشبخت، بابک شمشیری و جعفر ترکزاده، در سالن نور مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فنآوری و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام در شیراز، برگزار شد.
در این نشست، رضا کچوئیان، معاون نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه فرهنگیان، از دانشگاه فرهنگیان به عنوان گسترده ترین دانشگاه کشور یاد کرد و گفت: حاکمیت و ماموریت گرا بودن این دانشگاه در قیاس با سایر دانشگاه های کشور کاملا مشهود و نمایان است.
این مقام مسئول، حمایت و پشتیبانی همگانی از دانشگاه فرهنگیان را رسالتی همگانی دانست، چرا که فرزندان ما درس آموز خروجی های این دانشگاه هستند.
معاون دانشگاه، از تاریخچه تربیت معلم تا رسیدن به دانشگاه فرهنگیان سخن گفت و افزود: تا قبل از سال ۱۲۹۰ معلمان کشور را روحانیان و افرادی تشکیل می دادند که در مکتب خانه ها و حوزه های علمیه نسبت به دیگران برتری داشتند.
وی ادامه داد: در سال ۱۲۹۰ برای نخستین بار با اعزام ۳۰ نفر به خارج از کشور، به قصد آموزش و کسب مهارت های لازم شاهد تحولی عظیم در آموزش کشور شدیم. چرا که با بازگشت این افراد، از تعداد ۳۰ نفر، ۷ نفر در امور نظامی، ۸ نفر برای آشنایی با علوم پزشکی و ۱۵ نفر برای آموزش معلمی، به خارج از کشور اعزام شدند؛
پس از آن نیز شاهد تاسیس نخستین دارالمعلمین برای پسران در سال ۱۲۹۷ و سپس راه اندازی دارالمعلمات برای دختران بودیم.
عضو هیات رئیسه دانشگاه فرهنگیان، خاطر نشان کرد: با تاسیس این مراکز به تدریج شاهد فعالیت حدود ۴۰۰ مرکز تربیت معلم در کشور بودیم که از اواخر دهه ۸۰ از تعداد این مراکز کاسته و بعضا تعطیل شدند.
دکتر کچوئیان، تصریح کرد: در سال ۱۳۹۱ به موجب قانون، دانشگاه فرهنگیان با تعداد ۹۸ مرکز و پردیس دختر و پسر در سطح کشور، تاسیس شد.
وی، با اشاره به وجود ۲ پردیس و ۴ مرکز با مجموع ۳ هزار دانشجوی دختر و پسر در استان فارس، از تناسب تاسیس مراکز مورد نیاز هر استان سخن گفت و افزود: اقتضای استان و یا دوری شهرستان ها از یک دیگر عاملی مهم برای افزایش تعداد مراکز و پردیس های دختر و پسر در استان ها به شمار می رود.
استاد دانشگاه، با معرفی رئیس جمهور کشور، به عنوان رئیس هیات امناء دانشگاه فرهنگیان تاکید کرد: حضور ارزشمند و تاریخی اردیبهشت ماه سال گذشته مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در جمع دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان، بیانگر توجه خاص رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله العالی) و سایر مدیران ارشد کشور به این دانشگاه است.
دکترکچوئیان، خطاب به اعضاء هیات رئیسه حاضر در نشست علمی، رشته های آموزشی دانشگاه فرهنگیان را در سطح کارشناسی ۱۶ رشته و در سطح ارشد ۸ رشته اعلام کرد.
این مقام مسئول، اشتغال زا بودن دانشگاه فرهنگیان، شبانه روزی اداره شدن آن، دریافت حکم کارگزینی و حقوق توسط دانشجویان دختر و پسر و معافیت پسران دانشجوی این دانشگاه از سربازی را برخی از ویژگی های برجسته و شاخص دانشگاه برشمرد.
وی، ایجاد انگیزه در دانشجویان دانشگاه فرهنگیان را مهم خواند و با اشاره به تجلیل از تعداد بیش از هزار دانشجوی رتبه زیر سه رقم این دانشگاه در دی ماه سال گذشته، آمار دانشجویان این دانشگاه را ۵۷ هزار و ۵۴۸ نفر اعلام کرد و گفت: این دانشگاه ۳ هزار و ۷۶۱ نفر عضو دارد که از این تعداد ۸۰۰ نفر آن ها عضو هیات علمی، ممهور به مهر وزارت علوم هستند.
دکترکچوئیان، همچنین استان تهران را برخوردار از ۹ پردیس و مرکز با بیش از ۷ هزار و ۵۰۰ دانشجوی دختر و پسر دانست و در خصوص اهمیت کیفیت در دانشگاه فرهنگیان اظهار داشت: اگر کیفیت برای دانشگاه های تحت نظارت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری یک آرمان است، تحقق آن برای دانشگاه فرهنگیان، یک الزام است. چرا که فرزندان این دیار باید در دستان معلمانی توانمند، باسواد و واجد مهارت ها و نگرش های نوین پرورش یابند.
استاد دانشگاه، از فراخوان جذب وزارت آموزش و پرورش برای فارغ التحصیلان کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری سایر دانشگاه ها سخن گفت و تصریح کرد: فارغ التحصیلان دانشکده های علوم تربیتی سراسر کشور، با شرکت در این فراخوان پس از قبولی و طی مراحل مصاحبه، در ۲ پودمان دانشگاه فرهنگیان شرکت و دروس مرتبط با آموزش و پرورش PCK و CK را فرا می گیرند.
وی، شرکت در آزمون اصلح و قبولی در آن را آخرین گام برای ورود این افراد به مدارس کشور اعلام کرد.
عضو هیات رئیسه دانشگاه فرهنگیان، ارزیابی از فعالیت های صورت گرفته در دانشگاه فرهنگیان و پایش کیفیت به صورت مستمر را از اهم موارد برشمرد و اظهار داشت: ارزیابی عملکرد اساتید به صورت ۳۶۰ درجه، عملکرد روسای استانی، پردیس ها و مراکز بر پایه رهنامه ۴۰ ماده ای دانشگاه با ۸۶ شاخص در همه حوزه ها، نظارت و ارزیابی از تمامی فضاهای کالبدی با احصاء ۳۰۰ شاخص و ارزیابی عملکرد کارکنان نیز برابر با فرم های تخصصی مشاغل متفاوت صورت میگیرد.
دکترکچوئیان، انجام ارزیابی های درونی و بیرونی به مفهوم کامل را متعلق به دانشگاه فرهنگیان دانست و افزود: متاسفانه این دانشگاه نیز متاثر از برخی مشکلات است.
وی، مسائل عدیده مالی و فرسودگی و کمی فضاهای کالبدی را برخی از مشکلات موجود عنوان کرد و گفت: دغدغه امروز استاد، معلم و دانشجو کیفیت است. کیفیت نیازمند همسرایی است، آهنگی است موزون که باید همگانی نواخته و خوانده شود.
گفتنی است: دکترکچوئیان، دانشگاه فرهنگیان را به عنوان پدیدهای جدید معرفی و تاکید کرد: در تفسیر این دانشگاه آن چه مهم است، اهمیت دادن جامعه دانشگاهی و سیاستگذاران، به آن است. چرا که در این صورت باور و اقدام به توسعه و تحول همگانی به عنوان یک گفتمان غالب خود را نشان خواهد داد.