معاون آموزشی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: تمام برنامههای این دانشکده با هدف کلی«برنامه ریزی برای توسعه راهبرد ارتقای مداوم کیفیت آموزش و اجرای فرایندهای آموزشی مورد نیاز برای بیش از هزار دانشجو» تنظیم شده است.
دکتر زهرا سادات منظری در گفتگو با وبدا با اشاره به سابقهی ۶۰ سالهی این دانشکده در پذیرش دانشجو گفت: در حال حاضر در ۵ رشته کارشناسی، ۱۰ رشتهی کارشناسی ارشد و دو رشتهی دکترای تخصصی دانشجو میپذیریم.
وی ادامه داد: در حال حاضر ۷۰۷ دانشجوی کارشناسی، ۲۶۴ دانشجوی ارشد و ۴۰ دانشجوی دوره ی دکتری در این دانشکده مشغول به تحصیل هستند.
وی اضافه کرد: همچنین در این دانشکده ۵۴ عضو هیات علمی مشغول به فعالیت هستند که ۲ نفر استاد تمام، سه نفر دانشیار، ۲۵ نفر استادیار و ۲۴ نفر آنها مربی میباشند که البته ۸ نفر از مربیان دانشجوی دکترا هستند و بزودی به جمع استادیاران گروهها خواهند پیوست.
وی یادآور شد: این اعضای هیات علمی در ۶ گروه آموزشی مختلف در دانشکده مشغول به فعالیت می باشند.
جذب دانشجو از کشورهای همسایه
معاون آموزشی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، ایجاد و توسعه همکاری های بین المللی با سایر دانشگاههای معتبر را یکی از مهم ترین اهداف عملیاتی حوزه معاونت آموزشی دانشکده ذکر کرد و گفت: تقویت زبان انگلیسی استادان از طریق طراحی دورههای آموزشی مناسب، بهروز رسانی سایت دانشکده به زبان انگلیسی، دعوت از استادان خارجی برای برگزاری کنفرانسهای علمی آموزشی، تهیه و انعقاد تفاهم نامه برگزاری دورههای آموزشی بینالمللی و پروژههای علمی مشترک با دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی خارجی و همچنین شناسایی نیازهای آموزشی کشورهای همسایه جهت ارایه دوره های آموزشی بینالمللی در دست برنامهریزی و اجرا میباشد.
وی خاطر نشان کرد: از دو کشور استرالیا و انگلستان، استادانی برای کنفرانسهای آموزشی و علمی دعوت شدهاند و در زمینهی تبادل دانشجو و جذب دانشجویان خارجی نیز در حال حاضر ۱۷ دانشجوی عراقی جذب شدهاند و نزدیک به ۲۰ دانشجو در صف انتظار پذیرش هستند که احتمالا در ترمهای آینده پذیرش میشوند. همچنین لیست دورههای آموزشی کوتاه مدت حرفهای که گروههای مختلف آموزشی دانشکده، آمادگی ارائه آن را در قالب برنامههای بینالمللی دارند در سایت Iran education بارگذاری شده است.
وی گفت: تلاش برای توسعهی همکاریها با دانشگاههای مطرح خارجی ادامه دارد و در همین راستا یک عضو هیات علمی نیز به عنوان رابط امور بینالملل در دانشکده تعیین شده که برنامههای این بخش با همکاری و هماهنگی وی اجرایی خواهد شد.
ارتقای اخلاق حرفهای در بین استادان و دانشجویان
دکتر منظری در خصوص ارتقای اخلاق حرفهای در سطح استادان و دانشجویان این دانشکده با تاکید بر اینکه برنامهی ارتقای اخلاق حرفهای، یک برنامهی چند جانبه است و باید با همکاری معاونتها و بخشهای مختلف مدیریتی دانشکده اجرایی شود گفت: ارتقاء و توجه ویژه به جایگاه اخلاق حرفهای و اسلامی در آموزش و تربیت دانشجویان یکی از اهداف اساسی این معاونت می باشد .
وی افزود: عملیاتی نمودن این هدف را از سال ۹۵ شروع کردهایم و یک کمیتهی اخلاق حرفهای در قالب شورای فرهنگی در دانشکده تشکیل شده که در همین راستا یک سری جلسات آموزشی برای استادان برنامه ریزی شده و یکی از مباحث اصلی در کمیتهی آموزش بالینی دانشکده، توجه جدی به مسائل اخلاقی و حرفهای دانشجویان میباشد.
وی افزود: در بعد آموزشی هم برای اخلاق حرفهای دانشجویان در تمام کاراموزیها دو نمره در نظر گرفته شده که در مورد همهی دانشجویان بدون در نظر گرفتن نوع کاراموزی، اجرایی میشود.
وی همچنین از برگزاری کلاسهای مدیریت هدف با همکاری معاونت فرهنگی – دانشجویی و دفتر نهاد رهبری در این دانشکده برای دانشجویان خبر داد و اضافه کرد: مدیریت روابط، دوستیابی و نحوهی برقراری ارتباط سالم، از جمله موضوعاتی است که در این کلاسها به بحث گذاشته میشود.
ارزیابی و نظارت مستمر بر برنامههای آموزشی در حال اجرا
وی ادامه داد: مسئولین دانشکده برای ارزیابی برنامههای آموزش بالینی به صورت مستمر از دورههای کارآموزی و کارورزی دانشجویان بازدید دارند و بدین وسیله چالشها ومشکلات دانشجویان و اساتید را از نزدیک مشاهده و بررسی میکنند.
معاون آموزشی دانشکده پرستاری و مامایی گفت: این بازدیدها بخشی از یک برنامهی ارزیابی است که به صورت مستمر توسط مدیران گروهها و مسئولین ذیربط دانشکده، برنامه ریزی و اجرا میشود.
برگزاری آزمون نهایی سنجش صلاحیتحرفه ای دانشجویان ترم ۸ پرستاری
وی گفت: با عنایت به اینکه در سند تحول آموزش نیاز به ارتقای نظام ارزیابی و آزمون های علوم پزشکی دیده شده است لذا طراحی و اجرای آزمون ساختارمند عملی نهایی سنجش صلاحیت بالینی دانشجویان ترم ۸ پرستاری به عنوان یکی از دیگر اهداف این معاونت از سال ۱۳۹۷-۹۶ عملیاتی شده است.
وی افزود: در کوریکولوم کارشناسی پرستاری ، تنها به لزوم برگزاری یک آزمون نهایی و صلاحیت سنجی دانشجویان دانش آموخته اشاره شده اما جزئیات آن مشخص نبوده است که در این زمینه، یک پژوهش علمی در قالب یک پایاننامهی کارشناسی ارشد با راهنمایی اساتید دانشکده مصوب و اجرایی شده و نتایج این پژوهش به دانشگاه برای ارسال به وزارت نیز منعکس گردیده است.
وی همچنین از انجام یک پژوهش در مورد ارزیابی فضای آموزشی دانشکده خبر داد و گفت: در این تحقیق ابعاد و شرایط تاثیرگذار بر یک محیط آموزشی در قالب یک پایاننامهی کارشناسی ارشد مورد بررسی قرار میگیرد که این پژوهش در حال اجرا میباشد.
دکتر منظری در زمینهی ارتقای کیفیت آموزش نیز گفت: دورههای کارآموزی با چالشها و مشکلاتی روبرو میباشد و بعضا دانشجویان برنحوهی برگزاری آنها نقدهایی دارند که بعد از بررسی مساله در شورای آموزشی تصمیم گرفتیم کارآموزیها در دروس مختلف به شکل گروهی طراحی شود و یک استاد با تجربه و متخصص را در راس گروه کارآموزی مربوطه و استادان کمتجربهتر را در کنار وی قرار دادیم که با نظارت وی و الگوی مانتورینگ هم اجرای کارآموزی کیفیت بیشتری داشته باشد و هم دانشجویان بیشتر رضایت داشته باشند.
استفاده منظم از نظرات و دیدگاه های دانشجویان در آموزش نظری و بالینی
معاون آموزشی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در یک طرح اجرایی دیگر در راستای ارتقای کیفیت آموزشی، برای تعدادی از دانشجویان منتخب به عنوان نمایندهی دانشجویان، ابلاغهایی صادر شده که بر مبنای آن در پایان هر ترم نحوهی آموزش و سایر موارد این چنینی را از دیدگاه دانشجویان کلاس خود، بررسی و نتیجه را به معاون آموزشی منتقل میکنند که در نتیجه ما میتوانیم نقاط قوت را تقویت و نقاط ضعف آموزش را اصلاح نماییم.
وی بازبینی، بهروز رسانی، طراحی و الکترونیکی کردن لاگ بوک های دانشجویان پرستاری، مامایی و اتاق عمل در مقطع کارشناسی و همچنین لاگ بوک های کلیه دانشجویان کارشناسی ارشد دانشکده را از دیگر اقدامات مهم این دانشکده در راستای ارتقای کیفیت آموزشی برشمرد و گفت: با رونمایی از پروژهی الکترونیکی کردن لاگبوکها، شفافیت و صحت عملکرد و ارزیابی عملکرد بالینی داشنجویان بهتر و منظمتر قابل انجام است.
هماهنگی در نحوه اجرا و تدریس بالینی دورههای کارآموزی دانشجویان
وی همچنین در راستای یکسانسازی و هماهنگی برنامههای کارآموزی، از طراحی بستههای اجرای کارآموزی خبر داد و گفت: از استادان درخواست شده که اصول و محورهای این بستهها را تا حد امکان رعایت کنند.
دکتر منظری در بخش دیگری از این گفتگو به طراحی سه نرمافزار جدید در بخش آموزش این دانشکده اشاره کرد و گفت: نرمافزار گزارش کلاس، مدیریت کلاس و اعلان الکترونیکی کلاس، عنوان این سه نرمافزار است که در حال حاضر اجرایی شده و عملکرد نرمافزار ها در کل، مثبت ارزیابی شده است.
وی به راهاندازی کلینیکهای آموزش سلامت در بیمارستان قائم(عج) و کلینیک مشاوره جنسی در مرکز بهداشت دانشآموز و همچنین همکاری با معاونت درمان دانشگاه در طرح آموزش به بیمار را به عنوان بخش دیگری از فعالیتهای این دانشکده برشمرد و گفت: به منظور افزایش مشارکت بین دانشکده و بالین و تقویت ظرفیت دانشکده پرستاری و مامایی در ارتقا و بهبود کیفیت مراقبت های بالینی، جذب و بکارگیری اعضای هیات علمی بالینی و توجه به مهارتهای بالینی و حرفهای افراد داوطلب در فرایند جذب آنها، مورد توجه و تاکید مدیریت دانشکده میباشد.
دکتر منظری اضافه کرد: همچنین مشارکت در بازآموزی و برگزاری کارگاههای آموزشی مورد نیاز بیمارستانهای آموزشی با همکاری اساتید دانشکده همچون سنوات گذشته در حال اجرا می باشد.
وی در پایان گفت: بعلاوه در همین راستا طرح استقرار اعضای هیات علمی در بالین نیز در دست برنامه ریزی و اجراست که در آیندهی نزدیک جزییات بیشتری از آن مشخص خواهد شد.
{jcomments on}