کارگروه توسعه منابع انسانی کمیسیون آموزش عمومی قران کریم با هدف بررسی راهکارهای اجرایی توسعه فعالیت های قرانی و تربیت مدرس و مربی قرآن کریم، با حضور اعضاء در سازمان مرکزی دانشگاه فرهنگیان برگزار شد.
در این مراسم دکتر حسین خنیفر رییس دانشگاه فرهنگیان و رییس کارگروه، ضمن اشاره به مقام و اعجاز قرآن با تاکید بر تدبر در مفاهیم قرآنی خاطر نشان کرد: شناخت قرآن و تدبر در آن بدون عبو از ائمه اطهار، پیامبر و خصوصا حضرت علی (ع) امکان پذیر نیست.
وی هدف از برگزاری این نشست را تهیه و تدوین سیاست های کلان بویژه در خصوص انسان های متخصص برای آموزش قرآن کریم دانست و افزود: تدوین و اجرای طرح های آموزش عمومی قرآن کریم، آموزش عالی قرآن، برگزاری کلاس ها و همایش ها و دوره های آموزش عالی تربیت مربی، معلم، مدرس و پژوهشگر از جمله کارکردها است.
رییس دانشگاه فرهنگیان انس با قرآن را مسیر حرکت از نیرنگستان دنیا به سمت فرهنگستان قرآن دانست و خاطر نشان کرد: انس با قران یکی از عوامل نجات نسل پرسشگر از دنیای پرآشوب است.
وی با تاکید بر تدبر، پژوهشگری و تاثیر در قرآن کریم توامان با حفظ قرآن، بر اجرای طرح های قرانی، بررسی محتوای درسی دینی و قرآنی و شناسایی افراد مستعد در این راستا اشاره کرد.
در ادامه حجت الاسلام و المسلمین سید امین الله دادگر مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری، با بیان اینکه ارتقاء فرهنگ قرآن و عترت باید برای منابع انسانی آموزش و پرورش جدی ترگرفته شود، گفت: کسب شایستگی های قرآنی برای دانش آموزان انتظاری به حق است که نیاز به مربیان با سطح بالا و مناسبی از شایستگی ها قرآن و عترت دارد.
وی با اشاره بر لزوم بازخوانی اقدامات قرانی انجام شده در این حوزه با توجه به ورود به گام دوم انقلاب، اظهار کرد: توانمند سازی و مهارت افزایی شایستگی های دانش اموزان با رویکرد اصلی باشد و با توجه به اعتماد و مرجعیت معلم در جامه می تواند ارزش افزوده او کارکردهای قرانی ایشان باشد.
حجت الاسلام و المسلمین دادگر آسیب شناسی روش ها، ایجاد شاخص ها و معیارها، طراحی نظام استعداد یابی و برنامه های متناسب با آنان، ایجاد سازو کار علمی و آموزشی برای بکارگیری اموزه های قرانیطراحی و تدوین سبک زندگی دانش آموزان و معلمان بر مبنای اموزه هیا قرانی و اهل بیت را از جمله راهکارها عنوان کرد.
وی با با اشاره بر لزوم ایجاد مرکز تحقیقاتی قرآن پژوهی در آموزش و پرورش، خاطر نشان کرد: نهادینه کردن و برقراری پیوند با قرآن در برنامه و اموزش های عمومی راه را برای سطوح بالاتر اسان تر خواهد کرد.
در ادامه عارفی نسب رییس دبیرخانه کمیسیون آموزش عمومی قرآن کریم با اشاره به فلسفه راه اندازی کارگروه، و وظایف آن خاطر نشان کرد: در سند توسعه فعالیت های قرانی ۵۲ اقدام ملی تدوین و برای آنها شناسنامه تهیه شده شده است که می بایست در این جلسه ضمن بررسی اقدامات لازم در این خصوص شناسنامه اقدام ها نیز پس از کارشناسی لازم، اولویت سنجی و در صورت نیاز بازنگری نهایی شود.
لزوم ارائه برنامه منسجم و مشخص، هدف گذاری کیفی سازی برنامه های درسی و دوره های ضمن خدمت معلمان در آموزش و پرورش، تسریع و اهتمام ویزه از اجرای طرح های توسعه قرآنی، تعیین چشم اداز و تعریف اقدام بر اساس آن، آسیب شناسی علمی از وضعیت کنونی، تاکید بر اهمیت محتوا و معلم به عنوان دو عنصر اصلی در ترویج و توسعه قرانف تقسیم وظایف اعضاء به تناسب سازمانی و تخصص ها و تاکید بر سرمایه های در دسترس در این راستا از مطالبی بود که توسط اعضائ در این کار گروه مطرح شد.
شایان ذکر است پس از بحث و تبادل نظر مقرر شد برای جلسه آینده، تحلیل توصیفی و مستند از وضعیت قرآن کریم، آسیب شناسی نقاط قوت و تهدید در این حوزه، پیوند حوزه و آموزش قران کریم و راهکارهای عملی، بررسی نگاه قانونی محتوایی و آسیب شناسی، نتهیه و نقد کتاب های قرانی و دینی ، بیان اتظارات و دغدغه ها، گردآوری مطالعات انجام شد و ارائه فعالیت های قرآنی در دانشگاه فرهنگیان توسط گروه های ذیل کارگروه انجام و گزارش ان ارائه شود.
همچنین به اتفاق اعضاء سید کامران میر معینی مدیرکل فرهنگی دانشگاه فرهنگیان به عنوان دبیر کار گروه کمیسیون آموزش عمومی قران کریم تعیین شد.