قائم مقام ستاد نکوداشت یکصد سالگی تربیت معلم ایران گفت: در مراسم ملی با افتخار دستکم ۷ رونمایی خواهیم داشت که معتقدم برخی از این رونمایی ها به تنهایی کافی است تا برنامه ملی فاخر برای آن برگزار شود.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان، دکتر طاهری نیا معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه فرهنگیان و قائم مقام ستاد نکوداشت یکصدمین سال تاسیس تربیت معلم کشور در گفتگو با روابط عمومی، ضمن قدردانی از مجموعه دست اندرکاران برگزاری این کاربزرگ، فاخر و بیادماندنی در حوزه تربیت معلم، از برگزاری مراسم ملی یکصدمین سال در روزهای ۱۳و ۱۴ اردیبهشت خبر داد و گفت: مراسم ملی نکوداشت یکصدسالگی تربیت معلم طی دو روز برگزار خواهد شد، که روز نخست آن به همایش علمی تربیت معلم، ارائه مقالات برتر به صورت سخنرانی -مبتنی بر کار علمی انجام شده توسط کمیته علمی و فراخوان مقالات- و روز دوم نیز به مراسم ملی نکوداشت متمرکز بر سخنرانی میهمانان و رونمایی از محتواهای تولید شده اختصاص خواهد داشت.
وی نکوداشت یکصدمین سال تربیت معلم را مناسبتی دانست که هر صد سال یکبار اتفاق می افتد و افزود: این نشان دهنده اهمیت این سازماندهی و حجم کار است و امیدواریم چنان که پیش بینی شده برنامه فاخر در حافظه تاریخی ملت ما و جامعه تربیت معلم و فرهنگیان شکل بگیرد.
دکتر طاهری نیا، با اشاره بر دعوت از پیشکسوتان عرصه تربیت معلم استان های مختلف، همکاران و دانشجومعلمان برای حضور در این مراسم خاطر نشان کرد: همچنین رییس جمهور، معاون اول رییس جمهور، وزرای علوم تحقیقات و فناوری؛ آموزش و پرورش و فرهنگ و ارشاد اسلامی، نمایندگان اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی، رییس دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های کشور و دیگر شخصیت های ملی میهمانان ویژه مراسم ملی خواهند بود که امیدواریم با حضور خود بر رونق و غنای این برنامه بیافزایند.
وی، با اشاره بر برگزاری ۳۱ نکوداشت در ۳۱ استان و با بیان اینکه در استان های مختلف از پیشکسوتانی تکریم شد که سال ها مورد فراموشی بودند و تکریم از آنها وظیفه ای بر زمین مانده را به انجام رساند، تصریح کرد: در این برنامه ها که با موضوع واحد و محتوای متفاوت در ۳۱ استان کشور برگزار شد، هر استان پیشینه تربیت معلم خود را تحت عنوان نکوداشت یکصدمین سال تاسیس تربیت معلم درکشور و چندمین سال تاسیس تربیت معلم در آن استان خاص برگزار کردند.
قائم مقام ستاد از ارائه برنامه های استانی در مراسم ملی به عنوان یک برنامه تجمیعی خبرداد و اظهار کرد: در حاشیه مراسم ملی، نمایشگاه پیشینه و اسناد تربیت معلم در۳۱ استان ها با مدیریت و مشارکت دانشجو معلمان و کارشناسان پژوهشی هر استان به نمایش گذاشته خواهد شد که می تواند از بخش های خوب و دیدنی مراسم باشد.
وی در ادامه با اشاره به تدوین تاریخ تربیت معلم در استان ها، افزود: تدوین تاریخ تربیت معلم در استان ها سندی بسیار خوبی است که راه را برای سیاستگذاران و تصمیم سازان تقریبا روشن می کند، این اسناد به ما می گوید آنچه امروز در دست اجرا است نسبت به دهه ۶۰ بعد از انقلاب اقدام بزرگی نیست، در این دهه، بساط تربیت معلم چندین بار گسترده تر از امروز بود، وجود۴۰۰ مرکز تربیت معلم در دهه ۶۰ با کمتر از ۴۰ میلیون جمعیت؛ نشانگر این است که در این حوزه بلند نظرانه اقدام نکرده و در حوزه تربیت معلم با توقف مواجه بودیم.
دکتر طاهری نیا، با بیان اینکه در مراسم ملی با افتخار دستکم ۷ رونمایی خواهیم داشت که معتقدم برخی از این رونمایی ها به تنهایی کافی است تا برنامه ملی فاخر برای آن برگزار شود، اظهار کرد: در این مراسم از "تاریخ ۳۱ جلدی تربیت معلم در کشور"، "تمبر یکصدمین سال تاسیس تربیت معلم کشور" به عنوان اثری ماندگار و یادگار از این مراسم، مجموعه سه جلدی "اسناد تربیت معلم"، کتاب "تاریخ شفاهی تربیت معلم"، کتاب "یک قرن صد چهره ویژه مردان موثر" و "یک قرن صد چهره ویژه زنان موثر در حوزه تربیت معلم" و نیز "زندگینامه و وصیتنامه دانشجومعلمان شهید تربیت معلم" رونمایی خواهد شد.
وی با اشاره به تدوین تاریخ تربیت معلم در کشور، با نظارت عالی انجمن تاریخ ایران و هیات علمی و پژوهشگران استان در حوزه تاریخ دارای تجربه و دانش تخصصی، افزود: امروز با افتخار درصدد هستیم ، سندی تولید کنیم که پس از این در حوزه تربیت معلم اگر سیاستگذاران، مدیران و پژوهشگران در پی دستیابی به اطلاعاتی در این خصوص باشند، با اطمینان بتوانند به این کتاب مراجعه و پیشینه تربیت معلم را درکشور مطالعه کنند.
قائم مقام ستاد نکوداشت همچنین تدوین زندگینامه و وصیتنامه دانشجومعلمان شهیدرا کتابی برای جبران بخشی از خلاء اطلاعات نسبت به آمار و جزئیات مرتبط با زندگینامه دانشجومعلمان شهید برشمرد.
وی حمایت و رونمایی از رساله دکتری با موضوع تربیت معلم در صورت تایید نهایی و نیز انتشار مجموعه مقالات را از دیگر برنامه ها عنوان کرد.
دکتر طاهری نیا با بیان اینکه ملت و سرزمینی که پیشینه نداشته باشد به شدت در معرض نقد و ضعف است، هویت سازی برای نظام تربیت معلم را از دلایل ضروری برگزاری نکوداشت عنوان و تصریح کرد: داشتن عقبه فاخر و پیشینه قابل اتکاء برای هر نهاد، سازمانی شاخص اعتبار است؛ بنابراین ثبت و ضبط هویت و پیشینه یکصد سال تربیت معلم خدمتی است ماندگار به تربیت معلم کشور.
معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه فرهنگیان، با بیان اینکه معتقدم پیشینه تربیت معلم امروز مرتبط به سازمانی است که ماموریت تربیت معلم برعهده دارد، گفت: در کشور برخی دانشگاه ها به نام تربیت معلم پیش از این فعال بودند و این شائبه گاهی وجود دارد که عقبه تربیت معلم مرتبط با آن دانشگاه است یا نه؟
وی با اشاره به اسناد ماموریت دانشگاه فرهنگیان امروز و ماموریت دارالمعلمات یکصد سال پیش، به عنوان یکی از دلایل تبیین کننده، ضرورت تدوین هویت و پیشینه تربیت معلم کشور، ادامه داد: تاسیس دارلمعلمین و دارالمعلمات و ... ؛ از سال ۱۲۹۷ که در گذر زمان ماموریت تربیت معلم را برعهده دارند، پیشینه سازمانی هستند که امروز مامور تربیت معلم کشور است، پس یکصد سال تربیت معلم، پیشینه دانشگاه فرهنگیان است.
قائم مقام ستاد نکوداشت، تکریم از پیشکسوتان را الگو سازی و انگیزش بخشی برای جوانانی دانست که امروز ابتدای راه معلمی و ورود به دانشگاه فرهنگیان هستند، و تصریح کرد: امروز در مراسم ملی با تکریم شخصیتی که ۵۰ سال پیش مسئول و مدیر تربیت معلم بوده به دانشجومعلم این انگیزه را منتقل می کنیم که جامعه قدرشناس متولیان حوزه تعلیم و تربیت و قدرشناس معلمان خود است و این دلیل به تنهایی کافی است تا این برنامه را مدیریت و برگزار کنیم.
وی برگزاری مناسبت های ادواری را فرصت های مدیریتی برای تدوین سوابق برشمرد و خاطر نشان کرد: از نگاه مدیریتی، مناسبت هاب ادواری مانند یکصد سالگی بزنگاه هایی است برای تدوین پیشینه، تکریم موثر، تکریم پیشکسوتان و انگیزه بخشی به نسل های آینده.
دکتر طاهری نیا، افتتاح نمادین موزه اسناد و مفاخر تربیت معلم را از دیگر اقدامات بسیار مبارک در مراسم ملی دانست و گفت: تلاش خواهیم کرد مجموعه اسناد و مداک و انچه از تربیت معلم برجای مانده را از این پس در مجموعه ای تحت عنوان موزه اسناد و مفاخر تربیت معلم به روش علمی مدیریت کنیم.
وی با بیان اینکه دانشگاه فرهنگیان هشتمین موزه دانشگاهی در کشور افتتاح خواهد کرد؛ افزود: درمیان ۲۵۰۰ موسسه دانشگاهی کشور تا کنون ۷ دانشگاه دارای موزه هستند، و دانشگاه فرهنگیان پساز افتتاح موزه اسناد و مفاخر تربیت معلم در حاشیه مراسم آن را به یکی از مراکز دانشگاه که جانمایی آن در حال انجام است منتقل خواهد کرد که در هر مناسبتی یکی از بخش های ثابت بازدید مهمانان باشد و این نیاز به همتی مضاعف حمایتی ویژه دارد تا بتوانیم موزه را چنانکه باید تاسیس کنیم.
وی همچنین به پیشنهاد وزارت آموزش و پرورش مبنی بر تجمیع برنامه نکوداشت یکصدمین سال تاسیس تربیت معلم و هفته بزرگداشت مقام معلم با توجه به تقارن این دو برنامه اشاره و اظهار کرد: در صورت تمهید مقدمات و اتخاذ تصمیم نهایی این دو برنامه توامان و با محتوای بیشتر و تمرکز بر گرامیداشت مقام معلم انجام می پذیرد.
وی ادامه داد: همچنین براساس پیشنهاد معاونت آموزشی دانشگاه برگزاری بخشی از برنامه تحت عنوان هفته آموزش در در قالب تجلیل از برگزیدگان آموزشی دانشگاه در حال بررسی است.
وی در پایان ابراز امیدواری کرد: این برنامه فاخر علاوه بر دستاوردهای متعددی که دارد منجر به ترویج گفتمان تکریم معلم، ترویج نام، جایگاه و ماموریت دانشگاه فرهنگیان و متوجه کردن خانواده ها و آحاد جامعه به سمت دانشگاه فرهنگیان و ماموریت تربیت معلم و اهمیت و منزلت مقام معلم شود به گونه ای که از این پس برای پیشبرد برنامه ها در تعامل با جامعه و دولت با سهولت و آسانی بیشتر بتوانیم برنامه ها را تحقق ببخشیم.