روابط عمومی دانشگاه به منظور شفاف سازی هر چه بیشتر برخی مسائل و آشنایی بیشتر با رویکردها، فعالیتهای انجام شده و برنامه ها از زبان مدیریت محترم دانشگاه، مصاحبه ا ی صریح و بی پرده با دکترحسن ولی زاده رئیس دانشگاه شهید مدنی آذربایجان انجام داده است که به صورت مشروح از نظر شما دانشگاهیان عزیز می گذرد.
آقای دکتر ولی زاده؛ ضمن تشکر از شما بخاطر شرکت در این مصاحبه متفاوت ، بعنوان اولین سئوال :
لطفا با اشاره مختصری به سوابق مدیریتی خود بفرمایید که دقیقا کی و با چه وضعیتی ازنظر تعداد دانشجو، تعداد عضو هیات علمی و ... مسئولیت را تحویل گرفتید؟
به نام و یاد خدا وبا سلام و تشکر از جنابعالی به خاطر همه زحماتتان در بخش روابط عمومی دانشگاه، بنده در همان سال های اول استخدام یعنی در مهرماه سال 1383 به ریاست دانشگاه آزاد اسلامی منصوب شدم و تا آذرماه سال 1387 با حفظ وظایف آموزشی و پژوهشی در دانشگاه شهید مدنی آذربایجان در این مسئولیت فعالیت داشتم. بعد از پایان مدیریت در دانشگاه آزاد اسلامی، به مدت نزدیک دو سال به عنوان مدیر کل امور پژوهشی دانشگاه انجام وظیفه نمودم. در حین مدیریت پژوهشی، ریاست دانشکده علوم پایه پیشنهاد گردید که بعد از شش ماه فعالیت در این مسئولیت، معاونت اداری مالی دانشگاه به اینجانب محول شد.
در آبان ماه سال 1392 مسئولیت فعلی برای من پیشنهاد گردید که بعد از طی فرآیندی نهایتا در اوایل سال 1393 با نظرسنجی از اعضای محترم هیات علمی به این مسئولیت منصوب شدم. در همین سال تعداد کل دانشجویان دانشگاه اعم از کارشناسی، ارشد و دکتری به صورت روزانه و نوبت دوم در حدود 6650 نفربود. تعداد 227نفر عضو هیات علمی و 214 نفر کارمند مشغول فعالیت بودند.
بفرمائید که
نوع نگرش و معیارهای شما در انتخاب مدیران دانشگاه در سطوح مختلف چه بوده است و چه اندازه از مدیران با سابقه دانشگاه و مشورت های آنها در مدیریت دانشگاه استفاده کرده اید؟
به اعتقاد من معاونین دانشگاه که مستقیما با نظر رئیس دانشگاه تعیین می شوند، باید افرادی علمی، توانمند، مقبول بدنه دانشگاه و قانونمند واخلاق مدارو در عین حال مستقل و شفاف وصریح باشند و بتوانند نظر خود را در زمینه های مختلف به راحتی مطرح نمایند. البته سابقه مدیریتی هم از شروط و ملزومات برای فردی است که به عنوان معاون دانشگاه انتخاب می شود و بنده در انتخاب معاونین این شرایط را لحاظ کرده ام و همه معاونین فعلی دانشگاه سابقه مدیریتی در سطوح مختلف از جمله ریاست دانشکده و حتی معاونت دانشگاه را داشته اند. سایر مدیران حوزه ها با نظر شخص معاونین و البته با مشورت با بنده وشاید با دیگر همکاران (با تشخیص خود معاونین) تعیین گردیده اند. مدیران گروه های آموزشی و روسای دانشکده ها تا جایی که مقدور بوده است، از طریق انتخابات تعیین گردیده اند.
نکته مهمی که وجود دارد اینکه از همه ظرفیت نیروی انسانی دانشگاه با ویژگی های ذکر شده فارغ از گروه، دانشکده و جناح و دیدگاه سیاسی در مدیریت های دانشگاه دعوت به همکاری شده است و در حال فعالیت هستند. بدیهی است دانشگاه با 270 نفر عضو هیات علمی افراد توانمند و شایسته مدیریت ییشتری دارد ولی با تعداد پستهای مدیریتی محدود امکان استفاده و همکاری مستقیم از همه آنها مقدور نبوده است ولی مطمئنا این همکاران محترم و به ویژه مدیران با سابقه در صورت تمایل خود، از طریق طرح نظرات و پیشنهدات در گروه ها و شورا های دانشکده و دانشگاه، مدیریت دانشگاه را از توانمندی های خود بهره مند کرده اند. و البته چرخش و گردش افراد در پستهای مدیریتی و استفاده از نیروهای جوان و پر انرژی تر که مورد تاکید مسئولین محترم نیز بوده، در انتصابات دانشگاه لحاظ شده است.
آقای دکتر ، به یک سوال دیگر میپردازم ، روند جذب هیات علمی، رویکرد هیات اجرائی جذب در گزینش، جذب و تبدیل وضعیت اساتید در طول مدت مدیریت جنابعالی چگونه بوده است؟
ببینید آرامش و امنیت خاطراساتید دانشگاه در ارتقای دانشگاه نقش اساسی دارد. با این باور تلاش بر این بوده است که امورات مهم مربوط به اعضای محترم هیات علمی از قبیل جذب، تمدید و تبدیل وضعیت آنها که در هیات اجرائی جذب صورت می گیرد کاملا علمی، منصفانه و به دور از هرگونه غرض ورزی و اعمال نظرهای شخصی انجام گیرد. لذا اساتید عالم و منصف و خوشنام برای عضویت در هیات اجرائی جذب و کارگروه صلاحیت عمومی معرفی شده اند. اعضای کارگروه های علمی نیز با نظر اعضای هیات اجرائی انتخاب شده اند. در کل هدف این بوده است که قانونمندی و رعایت مقررات و دستورالعمل های مربوطه و نگاه و رویه یکسان برای همه همکاران با رویکرد اصلاحی و مساعدت، فضایی آرام و بدون استرس در هیات اجرائی جذب و بدنه هیات علمی در دانشگاه ایجاد شود.
در خصوص تاسیس و راه اندازی رشته های جدید چه کارهایی صورت گرفته یا انجام خواهد شد؟ ظاهرا دانشگاه با آغاز مدیریت شما دانشجوی نوبت دوم نمی پذیرد، می شه در مورد علت آن توضیح بفرمایید؟
"ارتقای کیفیت آموزشی"با تاسیس و تقویت رشته های بین رشته ای و مورد نیازجامعه، توسعه رشته های جذاب و پرکاربرد در تحصیلات تکمیلی، حذف پذیرش دانشجوی نوبت دوم، توانمندسازی اساتید و محدودیت در تعداد دانشجویان تحصیلات تکمیلی برای هر عضو هیات علمی (با نگاه کارشناسی) مورد توجه و از اقدامات سالهای گذشته در دانشگاه بوده است. در طول این مدت و در چارچوب سیاستهای کلان و درست وزارت علوم مبنی بر محدود کردن توسعه کمی و تمرکز بر ارتقای کیفیت، رشته هایی عمدتا در سطح کارشناسی ارشد و دکتری تاسیس شده اند.
رشته هایی مانند : دکتری بیوتکنولوژی،مهندسی عمران – سازه های هیدرولیک ارشد،دکتری مکانیک،کارشناسی ارشدفلسفه دین
،دکترای ادبیات عرب،شیمی کاربردی،فیتوشیمی و....
چنانچه عرض شد از مهر ماه سال 93 با بررسی کارشناسی و طرح و تصویب شوری دانشگاه، و در راستای "ارتقای کیفیت آموزشی" ، پذیرش دانشجوی شبانه انجام نمی گیرد. البته باید عرض کنم که بررسی کارشناسی در دانشگاه نشان می داد که از منظر مالی نیز با شهریه های فعلی پذیرش دانشجوی شبانه مقرون به صرفه نمی باشد.
آقای دکتر اخیرا صحبتهایی در مورد افت سطح دانشگاه مطرح شده است، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان در حال حاضر دارای چه جایگاهی در بین دانشگاه های کشور است؟ ما چرا باید در سطح 3 باشیم ؟
توجه کنید ، سطح بندی یک پدیده جدیدی است که برای اولین بار در کشور صورت گرفته است. معیار و شاخص های کمی از قبیل تعداد دانشجویان، تعداد اساتید، فضای فیزیکی، تعداد رشته ها و دانشکده ها و ... در این خصوص مورد نظر بوده است. دانشگاه ما نیز در کنار نزدیک 50 دانشگاه دیگر که تعداد زیادی از آنها دانشگاه مادر استان های مربوطه بوده و تعداد دانشجو و استاد خیلی بیشتری از دانشگاه ما دارند، در سطح 3 قرار گرفته است و این موضوع هیچ ارتباطی با رتبه بندی دانشگاهها ندارد. بنابراین اصلا سطح بندی قبلا نبوده است که افتی هم وجود داشته باشد. ولی جایگاه دانشگاه ما و رتبه ما در بین دانشگاههای کشور طبق آخرین رنکینگ
ISC
رتبه 25 می باشد که رضایت بخش می باشد. البته با توجه به توانمندی اساتید و دانشجویان ما رتبه های بهتر ازاین قابل حصول است. با اصلاح بودجه دانشگاه که در سال جاری اتفاق افتاده است و انشاالله با حمایتهای بیشتر از پژوهش و تقویت بستر ایجاد شده برای تحقیقات و البته با تلاش مضاعف اساتید محترم و دانشجویان عزیز شاهد رتبه های بهتر در سالهای آتی خواهیم بود.
چه برنامه ای درخصوص ایجاد قطبهای علمی در دانشگاه دارید؟ آیا اقدام خاصی در اینباره صورت گرفته است؟
طبق سیاست گزاری ها و دستورالعمل ابلاغی وزارتی، اقداماتی با همکاری و پیشنهاد برخی گروه های آموزشی و معاونت محترم پژوهشی برای ایجاد قطبهای علمی انجام گرفته و برای تصمیم گیری نهایی به وزارت متبوع ارسال گردیده است که انشاالله در آینده نزدیک شاهد معرفی برخی از این رشته ها و تخصص ها به عنوان قطب علمی خواهیم بود. بخشی از دلایل تاخیر در این امر به زمان لازم برای تدوین و ابلاغ دستورالعمل و همچنین بررسی کارشناسی در وزارت مربوط می باشد.
در صورت امکان در مورد نحوه تعیین اعضای هیات ممیزه و چگونگی تشکیل جلسات و بررسی پرونده ها نیزتوضیحاتی بفرمایید.
بله برخلاف دوره های قبلی که اعضای هیات ممیزه طبق دستورالعمل های مربوطه با معرفی رئیس دانشگاه و حکم مقام عالی وزارت منصوب می شدند، تعیین اعضای هیات ممیزه فعلی طبق شیوه نامه ابلاغی و از طریق انتخابات توسط اساتید دانشکده ها صورت گرفته است. هر چند در خصوص انتخاباتی بودن تعیین اعضا هم بحث هایی وجود دارد که مجال صحبت در این خصوص نیست. پرونده متقاضیان نیز در کمیته های منتخب و کمسیونهای تخصصی (که تعیین اعضای آنها نیز در شیوه نامه کاملا شفاف آمده است) بررسی و برای تصمیم گیری نهایی به هیات ممیزه ارجاع می گردد.
رویکرد و برنامه جنابعالی به پژوهش چگونه بوده است؟ و آیا در این مدت از نتیجه اقدامات انجام شده برای ارتقای سطح پژوهش دانشگاه رضایت دارید؟
چنانچه استحضار دارید فعالیتهای تحقیقاتی و توسعه مرزهای دانش یکی از رسالتهای اساسی دانشگاههاست و ایجاد بستر مناسب از قبیل توانمندسازی اساتید و دانشجویان، تجهیز کارگاهها و آزمایشگاههای تحقیقاتی و فراهم نمودن فضاهای فیزیکی مناسب برای پژوهش و البته از همه مهمتر ایجاد محیطی آرام و امن به ویژه برای اساتید از شروط اساسی موفقیت در این زمینه می باشد. یکی از برنامه های ما تامین این امکانات و شرایط بوده است ورشد چند برابری اعتبار تعمیرات و تجهیزاتی دانشگاه در سال 94 نسبت به سالهای قبل ازآن و تاسیس و راه اندازی فازهای اول دانشکده های کشاورزی و فنی به این منظور صورت گرفت و باعث گشایش نسبی فضاهای آزمایشگاه ها تحقیقاتی و اتاق اساتید و همچنین خرید برخی تجهیزات پژوهشی گردید. از طرف دیگر رسالت مهم دیگر دانشگاه گره زدن فعالیتهای تحقیقاتی به نیازهای جامعه و صنعت می باشد، به این معنی که دانشگاه باید مرجع حل تمام مشکلات جامعه باشد. بنابراین تقویت ارتباط دانشگاه با جامعه و سوق دادن پژوهشگران به سمت تحقیقات کاربردی و در نتیجه تجاری سازی یافته های علمی و دانش بنیان نمودن و مقاوم سازی اقتصاد از اهداف اساسی دیگری است که به جد پیگیر آن بوده ایم و خواهیم بود و نیاز به کار خیلی زیادی در این خصوص هست که همت همه به ویژه اساتید بزرگوار را می طلبد. برگزاری مستمر بازدیدهای علمی اساتید و دانشجویان تحصیلات تکمیلی از صنایع و سازمانهای دیگر استان، دعوت از مدیران، کارشناسان و صاحبان صنایع به دانشگاه و تشکیل جلسات متعدد در این خصوص با اساتید در دانشگاه، ایجاد کلینیک صنعت معدن و تجارت، تاسیس مراکز نوآوری و رشد و اسقرار شرکت های دانش بنیان و ... همه در راستای حرکت در مسیر به دانشگاه نسل سوم صورت گرفته است که البته هنوز در اول کار هستیم. دانشگاه ما به رسالت خود در توسعه مرزهای دانش به خوبی عمل می کند، هر چند که بازهم تلاشهای زیادی هم از طرف مدیریت دانشگاه و هم از طرف اساتید ما و دانشجویان عزیز لازم هست که صورت بگیرد. خیلی مصمم هستیم که با برنامه ریزی های بهتر و دقیقتر کوتاه مدت در راستای عمل به برنامه راهبردی مصوب هیات امنای دانشگاه، که براساس برنامه های بالا دستی به ویژه برنامه تقدیمی وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری به مجلس تدوین شده است، دانشگاه در آینده نزدیک در جایگاه خیلی بهتر و مطلوب تربه عنوان
دانشگاه کارآفرین
به خود خواهد گرفت.
آقای دکتربرنامه شما برای جهت دهی فعالیت های پژوهشی در دانشگاه چه بوده است؟ آیا سیاستگزاری خاصی در این زمینه صورت گرفته است؟
واضح است که سیاستهای کلی پژوهشی همانهایی است که از وزارت علوم در قالب آیین نامه ها و دستورالعمل ها مثل آیین نامه ارتقا، ترفیع پایه و مشابه آن برای دانشگاهها ابلاغ می گردد و این آیین نامه ها در جهت دهی فعالیتهای علمی اساتید مهم ترین نقش را ایفا می کنند. ولی در کنار آیین نامه های کلی ابلاغی که عمدتا برای همه دانشگاهها مشابه هستند، هردانشگاهی بسته به ظرفیتها و ماموریتهایی که برای خود تعریف می کند، در تنظیم شیوه نامه های اجرایی در داخل دانشگاه سیاستهای جزئی می تواند اعمال نماید که اغلب نیاز به مصوبه هیات امنا دارند. در دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، چنین مواردی داشتیم که در آنها نگاه ما این بوده است که اساتید با برنامه تحقیقاتی مدون و هدفمند و نه پراکنده، در جهت برنامه های پژوهشی و ماموریت دانشگاه و در راستای برنامه راهبردی که خود اساتید به صورت غیر مستقیم در تنظیم آن نقش داشته اند، فعالیت تحقیقاتی داشته باشند.
در مورد آزمایشگاه مرکزی و تجهیز آزمایشگاه های آموزشی و تحقیقاتی نیز توضیحاتی بفرمایید. آیا تجهیزات جدیدی در این مدت به این آزمایشگاهها اضافه شده است؟
ایجاد و تجهیز آزمایشگاه مرکزی در دانشگاه یکی از تدابیر و سیاستهای خوب وزارتی برای تجمیع و استفاده بهینه از تجهیزات تحقیقاتی تخصصی و به ویژه خدماتی است که در سالهای گذشته اتخاذ گردید. اختصاص محلی به این منظور در دانشگاه و تعمیر و انتقال برخی دستگاه های خدماتی پژوهشی که متاسفانه در چندین سال گذشته با قیمتهای کلان خریداری شده و بلا استفاده رها شده بودند، به این محل و خرید برخی تجهیزات جدید دیگر به این آزمایشگاه در این راستا انجام شده است. نگهداری و ارائه خدمات بهتر به داخل و خارج از دانشگاه یکی دیگر از مزایای وجود آزمایشگاه مرکزی است. از طرفی خیلی از آزمایشگاه ها و تجهیزات دیگردانشگاه ،به عنوان آزمایشگاه ها و تجهیزات اقماری با مدیریت مسئول محترم آزمایشگاه مرکزی تحت نظر به منظورنگهداری بهترو تعمیرات به موقع می باشند. لازم به ذکر است که انتقال تجهیزات و خرید دستگاه های جدید پژوهشی در شورای سیاستگذاری آزمایشگاه مرکزی تصمیم گیری می شود که نظراساتید و گروه ها هم به صورت غیر مستقیم از طریق حضور روسای محترم دانشکده های مربوطه در این شورا لحاظ می گردد.
آقای دکترشما همواره در سخنانتان از لزوم تبدیل دانشگاهها به دانشگاه کار آفرین میگوئید، دانشگاه های نسل سوم و چهارم به چه دانشگاههایی اطلاق می شود؟ آیا اقدام خاصی در این زمینه در دانشگاه صورت گرفته است یاخواهد گرفت؟
دانشگاه باید بتواند از یافته های پژوهشی خود در جهت حل معضلات جامعه اعم از مسائل اجتماعی، اقتصادی، صنعتی و فرهنگی استفاده نماید. یعنی در کنار تحقیقات بنیادی و توسعه مرزهای دانش که به جای خود خیلی ضروری است و نیاز به حمایت های بیشتر و تقویت دارد و بدون آنها امکان توسعه کامل فراهم نیست، باید موضوعات تحقیقاتی در دانشگاه با اعمال سیاستهایی که به بخشی از آنها در پاسخ به یکی ازسئوالات شما اشاره شد، به سمت تولید فناوری و تاسیس شرکت های دانش بنیان و تجاری سازی و توانمند سازی اقتصاد هدایت شود. این می تواند ساده ترین تعریف برای دانشگاه نسل سوم باشد که در دانشگاه ما هم همانطور که اشاره شد ، در این خصوص اقدامات اولیه و اساسی صورت گرفته است که میتوان به ایجاد مرکز نوآوری و مرکز رشد و اقدامات دیگر اشاره نمود. همچنین دانشگاه ما جزو معدود دانشگاههایی است که سند دانشگاه کارآفرین تدوین و به وزارت ارسال نموده است.
راه اندازی دوره های مهارت افزایی برای دانشجویان ما و به ویژه ایجاد سامانه رصد شغلی برای فارغ التحصیلان از جمله امورات بسیارضروری است که در تعداد انگشت شماری از دانشگاهها اتفاق افتاده است و یکی از آنها دانشگاه شهید مدنی آذربایجان است. این امر به ما کمک خواهد کرد تا بتوانیم میزان و زمینه های اشتغال و اندازه ارتباط تخصص دانشجویان به نوع حرفه ای که در آن مشغول هستند را به عنوان داده های با اهمیت در برنامه ریزی های آینده آموزشی و تحقیقاتی به عنوان دانشگاه نسل سوم لحاظ بکنیم.
یک قدم به جلوتر دانشگاه های نسل چهارم هستند که علاوه بر فعالیتهای آموزشی و تحقیقاتی و فن آفرینی و کارآفرینی در تعیین موقعیت و جایگاه مطلوب منطقه ای و جهانی کشور در آینده نقش ایفا می کنند. لذا برای توسعه و پیشرفت واقعی کشور باید مسئولین امر به دانشگاهها توجه ویژه و بیش از این داشته باشند.
برای آخرین سوال در حوزه پژوهش، در زمینه برگزاری سمینارها و کنفرانسهای علمی منطقه ای و ملی چه اقداماتی صورت گرفته است؟
بدون شک ارتباطات و تعاملات علمی بین محققین در داخل و با خارج بسیار ضروری است و باعث شتاب رشد و توسعه علمی می شود. این امر علاوه از اینکه از طریق نشر یافته های علمی صورت می گیرد، برگزاری همایش ها و تبادل اندیشه، فکر و تجربه به صورت چهره به چهره و ارائه سخنرانی ها، پوسترها و پرسش و پاسخ ها هم از راه های با اهمیت دیگر برای این منظور می باشد. با این نگاه، سمینارهای منطقه ای و ملی زیادی با موضوعات مختلف با کمک گروه ها و دانشکده ها و با حمایت معاون محترم پژوهشی دانشگاه برگزار می گردد. در همین هفته گذشته شما شاهد برگزاری ششمین کنفرانس ملی انرژی های تجدید پذیر و تولید پراکنده بودید که به دلیل به روز بودن موضوع و کاربردی بودن آن از اهمیت ویژه ای برخورداربود و به همین دلیل مورد استقبال خوب اساتید، دانشجویان و صاحبان صنایع مرتبط قرار گرفته بود. امیدوارم بتوانیم در آینده نزدیک با پیگیری و تامین اعتبارات لازم محل مناسبی برای برگزاری همایشهای دانشگاه ایجاد بکنیم. روسای محترم دانشکده های ما باید طوری برنامه ریزی بکنند که هر کدام حداقل یک همایش ملی در سال برگزار نمایند و البته ما هم باید بستر و حمایتهای لازم در این خصوص را فراهم بکنیم.
جسارتا گاها مطرح می شود که رئیس دانشگاه از آشنایان خود در طول مدیریت به دانشگاه جذب کرده است. اگر لازم می دانید دراین خصوص نیز بطور شفاف پاسخ دهید.
چه عرض کنم؟! تا جایی که من اطلاع دارم حتی یک نفر از اقوام من در این دانشگاه اشتغال ندارند. البته همسر بنده عضو محترم هیات علمی و دانشیار گروه زیست شناسی این دانشگاه هستند که تقریبا با دو سه سال فاصله از بنده و درزمانی که من هنوز دانشجو بودم، به عنوان بورسیه این دانشگاه در آمده بودند.
آقای دکتر آیا تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی باعث تحمیل بار مالی اضافی به دانشگاه میشود ؟
درطول سالهای گذشته از زمان تاسیس دانشگاه، از روی ناچاری بیش از 40 نفر به صورت نیروهای شرکت خدماتی برای پیشبرد امورات جاری دانشگاه به کارگیری شده اند. از طرفی طبق آیین نامه های ابلاغی در سالهای اخیر به کارگیری نیروی انسانی شرکتی در بخشهای اداری منع قانونی دارد. لذا با توجه به نیاز دانشگاه و سوابق کاری زیادی این افراد در دانشگاه و در راستای ساماندهی نیروی انسانی، اقدام تدریجی به تبدیل وضعیت این افراد به قرارداد کارمعین با دانشگاه از طریق اخذ مجوز از هیات امنای دانشگاه نمودیم. البته میزان سابقه کار در دانشگاه، رضایت از عملکرد و نوع و سطح مدارک تحصیلی آنها و شرایط دیگری که در هیات امنا تعیین گردیده بود، در اولویت بندی برای این منظور مورد ملاک قرار داده می شود.
نه تنها بار مالی اضافی از این بابت به دانشگاه تحمیل نمی شود، بلکه آرامش خاطر بعد از تبدیل وضعیت، انگیزه زیاد، تقویت روحیه همکاری و مسئولیت پذیری آنها باعث افزایش کارآیی می شود
. می توانم بگویم که یکی از کارهای خوب در زمینه نیروی انسانی و ساماندهی نیروی انسانی در بخش کارمندی همین مورد می باشد.
لطفا بفرمائید که پیمانکاران طرف قرارداد دانشگاه چگونه انتخاب می شوند؟ گاها مطرح می شود که برخی پیمانکاران برای دو یا حتی سه سال در دانشگاه حضور دارند.
کلیه پیمانکاران طرف قرارداد دانشگاه از قبیل پیمانکاران عمرانی، خدماتی و رفاهی، تاسیساتی و فضای سبز همه برابر آیین نامه مالی و معاملاتی مصوب هیات امنا و با طی تشریفات و فرآیندهای قانونی لازم تعیین می شوند. حالا اگر در مورد خاصی با طی مراحل لازم مذکور پیمانکاری برای دو یا حتی سالهای بیشتری برنده مناقصه مربوطه بشود و البته دانشگاه هم از عملکرد او در سالهای قبل رضایت نسبی داشته باشد، ادامه همکاری منعی نخواهد داشت.
مشکلات مالی و اقتصادی تقریبا جنبه عمومی دارد، این مسئله تا چه اندازه دانشگاه ما را تحت الشعاع قرار داده است؟
عرض کنم در اینکه بنا به دلایل متعدد دانشگاه ما یکی از دانشگاههای مشکل داراز نظر اعتبارای و بودجه ای بود، شکی نیست. البته علت های مختلفی باعث بروز این مشکل شده بود که مسئولین وقت بودجه بهتر به این دلایل واقف هستند و اشاره به آنها در اینجا مشکلی را حل نخواهد کرد.
خوشبختانه به لطف خدای متعال و در سایه کمک همه همکاران محترم به ویژه در بخش برنامه و بودجه و پیگیری های مکرر این مشکل مرتفع گردیده است و از سال 96 بودجه دانشگاه اصلاح شده است. به طوری که بخش قابل توجهی از بدهی به اساتید محترم تا این لحظه که من با شما مصاحبه می کنم پرداخت گردیده و تقریبا کلیه مطالبات آنها ازقبیل حق التدریس و مطالبات پژوهشی تا پایان سال جاری به طور کامل پرداخت خواهد شد. باز هم لازم می دانم از صبر، تحمل و حوصله همه همکاران عزیزم که در سالهای سخت همکاری کردند و همراه مدیریت دانشگاه بودند، صمیمانه تشکر و قدردانی نمایم.
لطفا در خصوص وضعیت اعتبار دانشگاه توضیح بفرمایید.
پاسخ این سئوال جنابعالی را در سوالات قبلی عرض کردم. باز هم تاکید می کنم که وضعیت فعلی اعتباری دانشگاه نسبت به سالهای قبل خیلی بهتر شده است ولی با این حال هزینه ها باید به دقت مدیریت و اولویت بندی شود و هم اینکه صرفه جویی همواره باید مورد دقت و عمل همه ما در دانشگاه قرار گیرد و از هزینه های اضافی جلوگیری گردد. از طرف دیگر باید پیگیری های لازم در خصوص بودجه و اعتبارات دانشگاه به صورت مستمر ادامه داشته باشد.
شنیده ها حاکی از آن است که دانشگاه وام میلیاردی برای پرداخت بدهی های خود اخذ کرده است. ایا صحت دارد؟ لطفا در این خصوص نیز توضیح بفرمایید.
نه، هنوز متاسفانه تا این لحظه موفق به اخذ این وام نشده ایم ولی به جد دنبال این موضوع هستیم. مجوز لازم از هیات امنا اخذ شده است و مراحل دیگر لازم در حال طی شدن است تا اینکه منبع مالی لازم به منظور تکمیل پروژه های عمرانی نیمه تمام و تجهیز آزمایشگاه ها و کارگاههای آموزشی و تحقیقاتی از طریق وام تامین گردد. البته با توجه به وضعیت اقتصادی موجود و محدودیت منابع مالی برای طرح های عمرانی و برابر قانون، دانشگاهها می توانند برای منظور تکمیل طرح های تملک سرمایه ای از طریق وام بانکی اقدام نمایند.
بحث محدودیت در افزایش حقوق اساتید به کجا رسید؟ و سوال دیگر اینکه حقوق و حق مدیریت مدیران دانشگاه از چه محلی پرداخت می شود؟
خوشبختانه چنانچه مستحضرید، با پیگیری ها و رایزنیهای فراوان از طرف دانشگاهها و وزارت علوم به ویژه از طرف شخص مقام عالی وزارت و البته همکاری نمایندگان محترم مجلس، مشکل محدودیت در افزایش حقوق اساتید مرتفع گردید که جای قدردانی فراوان دارد. حقوق مدیران دانشگاه مثل سایر اساتید پرداخت می شود و حق مدیریت آنها طبق اشل قانونی تعیین شده و ازمحل بند واو (مثل سایر دانشگاهها) پرداخت می شود.
آقای دکتر در خصوص مسائل فرهنگی ، چگونگی تعیین سخنرانان به ویژه سخنرانان سیاسی برای مراسمات مختلف دانشگاه توضیح می دهید؟
اهمیت فعالیت های فرهنگی در دانشگاه کمتر از فعالیتهای علمی نیست. چنانچه می دانیم و قبلا هم عرض کردم، نوع فعالیتهای علمی دانشگاه باید در ارتباط با مسائل جامعه و صنعت باشد و اهمیت ارتباط با جامعه در مورد فعالیتهای فرهنگی به مراتب بیشتر است. نخبگان فرهنگی هم یا در دانشگاهها هستند و یا فارغ التحصیلان دانشگاهی هستند. لذا دانشگاه ها نقش بسیار موثری در تعیین و جهت دهی فرهنگ جامعه دارند. دانشگاهها باید بتوانند این نقش خود را به خوبی ایفا کنند نه اینکه خود تحت تاثیر قرار گیرند. به این معنی که دانشگاه ها باید از منظر فرهنگی و اجتماعی بتوانند در تعیین جایگاه جامعه و کشور در آینده نقش بسیار موثری ایفا نمایند. همه اینها در صورتی به نحو مطلوب انجام پذیر خواهد بود که امکان فعالیت های فرهنگی و اجتماعی مختلف در دانشگاه فراهم شود. ایجاد فضای راحت و باز به همراه احساس آرامش و امنیت برای فعالین فرهنگی از ملزومات و شروط اساسی برای این منظور می باشد. تمامی دانشجویان فارغ از عنوان تشکلی که در آن عضو هستند، به مانند برادران، خواهران و فرزندان ما هستند و باید با ایجاد و فراهم نمودن بستر مناسب و کمک به آنها، انگیزه فعالیتهای فرهنگی در آنها را تقویت بکنیم، نه اینکه خدای نکرده با نگاه بسته و ایجاد محدودیت باعث سرخوردگی و بی تفاوتی آنها بشویم. البته که دانشجویان و فعالین فرهنگی با هر سلیقه فکری هم باید آستانه تحمل برای شنیدن صدای مخالف خود را داشته باشند وبدانند که در چنین فضایی امکان رشد اندیشه فراهم می شود. باید قبول کنیم که فکر، اندیشه و نگاه انسانها به مسائل، اتفاقات و پدیده ها متفاوت است و به نظر بنده هیچ دو انسانی عین هم فکر نمی کنند و در حقیقت نوع تفکر و نگاه انسانها به مسائل مثل اثرات انگشت آنها می ماند.
برنامه های فرهنگی دانشگاه که اغلب با طرح و تصویب شوری فرهنگی دانشگاه انجام می گیرند، در راستای آشنایی بیشتر دانشجویان با فرهنگ غنی اسلامی، ایرانی و انقلابی می باشد. و رئیس دانشگاه باید حامی و پشتیبان تمامی فعالین فرهنگی در دانشگاه باشد و همین رویه را در سالهای گذشته سعی کردیم دنبال بکنیم. البته در مواردی هم مورد انتقاد قرار گرفته ایم (از طرف جناح های فکری مختلف) که چرا فلان سخنران به اصطلاح تند دعوت به سخنرانی شد که بخشی از آن هم ناشی از تحمل پایین در تحمل نظر مخالف مربوط می شود که اغلب در جامعه و دانشگاه های ما وجود دارد.
سخنرانان سیاسی و فرهنگی طیق آیین نامه های مربوطه اغلب با پیشنهاد دبیران محترم تشکل های دانشجویی و با بررسی و نظر هیات نظارت بر تشکل ها تعیین و در مورد امکان دعوت از آنها تصمیم گیری می شود. و همیشه سعی بر این بوده است که در تصمیم گیری های هیات نظارت تعلقات سیاسی و سلیقه ای دخیل نباشد.
بنابر ادعای خیلی از همکاران محترم دانشگاه و دانشجویان، فضای راحت و بازتری نسبت به طرح مسایل و انتقادات در دانشگاه فراهم است. چقدر همکاران محترم دانشگاه پیشنهادات و انتقادات خود را به جنابعالی مطرح می نمایند؟
همدلی، هم افزایی، دلسوزی برای دانشگاه، اولویت قراردادن منافع جمعی به منفعت فردی و مسئولیت پذیری کلیه اعضای دانشگاه مهمترین عوامل تعیین کننده برای موفقیت در ارتقای دانشگاه می باشد. هر چقدر ما بتوانیم این نگاه و فرهنگ را در دانشگاه نهادینه بکنیم توسعه دانشگاه شتاب بیشتری به خود خواهد گرفت. از طرفی اعتماد متقابل بین مسئولین با بدنه دانشگاه نیز شاخص بسیار مهمی است. تمام سعی من بر این بوده است که بتوانم این موارد مطرح شده و اعتماد متقابل را ایجاد و تقویت بکنم، ولی باید قیول کنیم که انجام آن برای دانشگاه به عنوان بخش و زیر مجموعه ای از جامعه ای که در آن زندگی می کنیم کار راحتی نیست. هر چند که موفقیت نسبی به اعتقاد من حاصل شده است. ولی در پاسخ به سئوالی که جنابعالی مطرح کردید باید عرض کنم که در این مدت پیشنهادات نسبتا خوبی از نظر تعداد و هم کیفیت از طرف همکاران محترم دریافت شده است. ولی موارد بسیار متعددی هم بوده است که مسائل و انتقاداتی را از افراد و نهادهای دیگر حتی غیر از دانشگاه شنیده ام که حتی برای یک بار هم با شخص بنده مطرح نشده است. این موضوع به نظر من نیاز به کار بیشتر، آسیب شناسی و کار علمی دارد که می تواند موضوع بررسی علمی متخصصین مربوطه در دانشگاه ها قرار گیرد.
آقای دکتر ولی زاده ،ازشما بخاطر شرکت در این مصاحبه سپاسگزارم
- خیلی ممنون ، من هم از زحمات شما تقدیر و تشکر میکنم .
پایان / اسفند 1396