آقای دکترضمن تشکر از شما به خاطر شرکت در این مصاحبه ،
به
عنوان اولین سوال:
خودتان را معرفی کنید و در چه تاریخی وارد دانشگاه فرهنگیان شدید؟
با نام و یاد خدا سلام عرض می کنم، بنده اردشیر شیری هستم دارای مدرک تحصیلی دکتری تخصصی مدیریت منابع انسانی، از سال ۹۳ به عنوان سرپرست پردیس شهید مدرس، و از سال ۹۴ به عنوان سرپرست مدیریت امور پردیس های دانشگاه فرهنگیان استان ایلام در خدمت شما هستم.
آقای دکتر بفرمائید تعداد دانشجو معلمان مشغول تحصیل در دانشگاه فرهنگیان استان چند نفر می باشد و در سال تحصیلی ۹۸-۹۷ چند دانشجو معلم وارد دانشگاه فرهنگیان استان شده است ؟
تعداد دانشجو معلمان مشغول به تحصیل در دانشگاه فرهنگیان استان ایلام در حال حاضر تعداد ۵۱۳ نفر می باشند که به صورت پیوسته در سه رشته آموزش ابتدایی ،زبان و ادبیات فارسی و زبان انگلیسی در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند،همچنین تعداد ۱۷۰ نفر مهارت آموزان ماده ۲۸ در پردیس ها ی این دانشگاه در رشته های مختلف همچون آموزش ابتدایی، ریاضیات، الهیات، شیمی، ادبیات فارسی و زبان انگلیسی دوره های مهارتی را طی می کنند. در سال جدید با توجه به منویات مقام معظم رهبری (مدظله العالی)در مورد اهمیت و ارتقاء دانشگاه فرهنگیان و تلاش شبانه روزی جناب آقای دکتر خنیفر ریاست محترم دانشگاه فرهنگیان جهت جذب حداکثری دانشجو معلمان، این دانشگاه در سال تحصیلی ۹۸-۹۷ توانست۳۲۱ دانشجو جدید الورود را جذب کند.
بفرمائید که
مهمترین فعالیت های دانشگاه در طول دوره مدیریتی شما با تاکید بر سال۹۷-۹۶ چه بوده است؟
کارهای زیادی در حوزه های مختلف در دوره مدیریت اینجانب مخصوصاً سال جاری صورت گرفته که بحمد الله کارنامه قابل قبولی در این مدت با همت و تلاش همکاران در استان و پردیس ها به دست آمده است. بنده به اختصار چند
اقدام در طول دوره با تاکید بر سال ۹۷-۹۶ را عرض می نمایم. در ابتدا فضای مناسبی برای پردیس خواهران وجود نداشت ولی با تعامل خوبی که با مدیر کل و مسئولین آموزش و پرورش برقرار شد بهترین مرکز آموزشی که به مدرسه نمونه اختصاص داشت به پردیس خواهران اختصاص داده شد و از آن مهم تر یک باب فضای آموزشی را که سالیان سال در اختیار دانشکده فنی بود، با حمایت استاندار و مدیر کل محترم آموزش و پرورش به عنوان سرای دانشجویی در اختیار پردیس امام جعفر صادق (ع) قرار گرفت، و یک فضای دیگر که متعلق به ستاد تغذیه آموزش و پرورش بود با حمایت سازمان مرکزی و با همت همکاران پردیس به عنوان سالن غذاخوری دانشجویان تعمیر و تجهیز شد همچنین تکمیل و تجهیز سردخانه در سلف سرویس خواهران، در پردیس شهید مدرس آب آشامیدنی در تانکر ذخیره می شد که تابستان گذشته با حمایت سازمان مرکزی یک مخزن بتنی یکصد هزار لیتری احداث و افتتاح شد، در بحث سراهای دانشجویی کارهای چشم گیری انجام شده است،در بخش فرهنگی کارهای زیادی انجام گرفته از جمله موکب دانشگاه در ایام اربعین جهت پذیرای از زوار آقا امام حسین (ع) که در سطح استان ار حیث خدمات رسانی به زوار برترین موکب انتخاب شد، در بیست و هفتمین جشنواره فرهنگی اجتماعی کشوری دانشگاه ۹مقام برتر کشوری توسط دانشجویان کسب شد. دانشجویان دانشگاه موفق به کسب مقام دوم در رشته مفاله نویسی و مقام سوم در رشته نهج البلاغه در مسابقات ملی قرآن و عترت دانشگاه های کشور شدند. در جشنواره ققنوس، سیب و افق روشن دانشجویان در رشته های مختلف حائز مقام برتر شدند. در جشنواره رویش پردیس برادران حائز رتبه برتر در بخش نشریات دانشجویی و پردیس خواهران حائز رتبه برتر در بخش انجمن های علمی شدند،برگزاری مراسم هفته آموزش، جشن دانش آموختگی دانشجویان پردیس های دانشگاه، برگزاری سه دوره توانمندسازی مهارت آموزان ماده ۲۸، جلسه هم اندیشی مسئولین با مدیر کل آموزش و پرورش استان، برگزاری جلسه استانی ستاد اربعین حسینی (ع) دانشگاه فرهنگیان، برگزاری دو جلسه اعضای هیئت امنای استانی دانشگاه فرهنگیان به ریاست استاندار، مراسم باشکوه
نکوداشت یکصد سال تربیت معلم در ایران و نیم قرن تجربه در ایلام، برگزاری سه جلسه با حضور امام جمعه استان و مسئولین در خصوص مسائل و مشکلات دانشگاه فرهنگیان استان،بیان مسائل دانشگاه فرهنگیان در محضر وزیر محترم آموزش و پرورش از زبان امام جمعه محترم استان و مدیریت امور پردیسهای استان ،برگزاری جشن انقلاب و برگزاری جشن ازدواج دانشجویی جزئی از فعالیت های این دانشگاه
در سال ۹۷-۹۶بود.
آقای دکتر ، به یک سوال دیگر می پردازم ، روند تبدیل وضعیت اساتید تطبیقی چگونه است و چه اقداماتی در این زمینه صورت پذیرفته است؟
با پیگیری های جناب آقای دکتر خنیفر ریاست محترم دانشگاه فرهنگیان کشور به همراه معاونین و مشاورین ایشان، تبدیل وضعیت برخی از اساتید تطبیقی این دانشگاه انجام شد اما مشکلات و موانعی جهت تبدیل وضعیت ما بقی اساتید تطبیقی وجود دارد که این موضوع در حال پیگیری و رایزنی با وزارت علوم است که امیدواریم انشاءالله به زودی مرتفع شود.
در خصوص تاسیس و راه اندازی رشته های جدید چه کارهایی صورت گرفته یا انجام خواهد شد؟
در سال های گذشته با توجه به کمبود دانشجو،رشته ها به صورت قطبی بود و به هر استان چند رشته با تاکید بر آموزش ابتدایی اختصاص داده می شد و شرط اساسی هم داشتن عضو هیات علمی بوده است. انشاءلله در تلاش هستیم هم در زمینه جذب هیات علمی هم رشته های جدید قدم های تکمیلی برداریم.
اگر بخواهید یکی از مهمترین دستاوردهای مدیریتی خور را در سال ۹۷ عنوان کنید ، به چه موردی اشاره خواهید کرد؟
باید عرض کنم در سال ۹۷ یکی از مهمترین دستاوردهای دانشگاه فرهنگیان ایلام برگزاری نکوداشت یکصد سال تربیت معلم در ایران و نیم قرن تجربه با حضور معاونت محترم پژوهشی سازمان مرکزی جناب آقای دکتر طاهری نیا و پوشش خبری نیم ساعته در سیمای مرکز ایلام بود که این مراسم در آذرماه سال جاری برگزار شد و از چهره های برتر تربیت معلم در ادوار گذشته تقدیر شد و با تلاش همکاران در همین راستا کتاب تاریخچه تربیت معلم ایلام گردآوری شد که هم اکنون در حال انجام مراحل پایانی و چاپ می باشد. .
تجهیزات و امکانات آموزشی دانشگاه را در چه سطحی ارزیابی می کنید؟
درحد قابل قبولی است، در بحث هوشمند سازی اکثر کلاس ها در پردیس ها و مراکز مجهز به سیستم دیتا و پروژکتور است و صندلی های کلاس ها جهت راحتی دانشجویان نوسازی شده و وضعیت فیزیکی کلاس ها هم از لحاظ رنگ آمیزی، نصب پرده و روشنایی وضعیت مطلوبی دارند.
آقای دکتربرنامه شما برای جهت دهی فعالیت های پژوهشی در دانشگاه چه بوده است؟ آیا سیاست گذاری خاصی در این زمینه صورت گرفته است؟
واضح است که سیاست های کلی پژوهشی همان هایی است که بر اساس اسناد بالا دستی از وزارت علوم در قالب آیین نامه ها و دستورالعمل ها مانند آیین نامه ارتقاء، ترفیع پایه و مشابه آن برای دانشگاه ها ابلاغ می گردد و این آیین نامه ها در جهت دهی فعالیت های علمی اساتید مهم ترین نقش را ایفا می کنند. ولی در کنار آیین نامه های کلی ابلاغی که عمدتاً برای همه دانشگاه ها مشابه هستند، هر دانشگاهی بسته به ظرفیت ها و ماموریت هایی که تعریف می کند، در تنظیم شیوه نامه های اجرایی در داخل دانشگاه سیاست های جزئی می تواند اعمال نماید که اغلب نیاز به مصوبه هیات امنا دارند. در دانشگاه فرهنگیان استان ایلام، چنین مواردی وجود داشته است که در آن ها نگاه ما این بوده است که اساتید با برنامه تحقیقاتی مدون و هدفمند و نه پراکنده، در جهت برنامه های پژوهشی و ماموریت دانشگاه و در راستای برنامه راهبردی که خود اساتید به صورت غیرمستقیم در تنظیم آن نقش داشته اند، فعالیت تحقیقاتی داشته باشند. همچنین در زمینه کارهای پژوهشی و تحقیقاتی چندین تفاهم نامه پژوهشی با سایردانشگاههای استان
و آموزش و پرورش منعقد شده است.
تنگناها و مشکلات موجود در دانشگاه فرهنگیان کدام ها هستند و برای رفع آن ها چه پیشنهاد و راهکاری دارید؟
با توجه به تازه تاسیس بودن
دانشگاه فرهنگیان بیشترین تنگناها و مشکلات در حوزه منابع انسانی در دو بخش هیات علمی و غیر هیات علمی و حوزه مالی است. در بحث منابع انسانی جهت تامین نیروی جدید و متخصص دانشگاه با مشکل مواجه است. گاهی نیروهایی که از بدنه دانشگاه بازنشسته می شوند نیروی جدیدی جایگزین نمی شود و برای حل این معضل باید از طریق ماموریت نیروهای آموزش و پرورش نیرو جذب شود که مشکلات و محدودیت هایی در این زمینه وجود دارد. و در نتیجه دانشگاه از نظر نیروی انسانی با مشکل مواجه می شود. در بحث حوزه مالی هم با توجه به فرسوده بودن بناها و عدم تحقق اعتبارات دانشگاه و همچنین به دلیل شبانه روزی بودن دانشگاه هزینه ها بیشتر از حد انتظار است و در نهایت دانشگاه با تنگناهای مالی مواجه است.
آقای دکتر در خصوص مسائل فرهنگی، و نحوه برگزاری مراسمات توضیح می دهید؟
اهمیت فعالیت های فرهنگی در دانشگاه کمتر از فعالیت های علمی نیست. نوع فعالیتهای علمی دانشگاه باید در ارتباط با مسائل جامعه و آموزش و پرورش باشد و اهمیت ارتباط با جامعه در مورد فعالیت های فرهنگی به مراتب بیشتر است. نخبگان فرهنگی هم یا در دانشگاه ها هستند و یا فارغ التحصیلان دانشگاهی هستند. لذا دانشگاه ها نقش بسیار موثری در تعیین و جهت دهی فرهنگ جامعه دارند.
دانشگاه ها باید بتوانند این نقش خود را به خوبی ایفا کنند نه اینکه خود تحت تاثیر قرار گیرند، به این معنی که دانشگاه ها باید از منظر فرهنگی و اجتماعی بتوانند در تعیین جایگاه جامعه و کشور در آینده نقش بسیار موثری ایفا نمایند. همه اینها در صورتی به نحو مطلوب انجام پذیر خواهد بود که امکان فعالیت های فرهنگی و اجتماعی مختلف در دانشگاه فراهم شود. ایجاد فضای راحت و باز به همراه احساس آرامش و امنیت برای فعالین فرهنگی از ملزومات و شروط اساسی برای این منظور می باشد. تمامی دانشجویان فارغ از عنوان تشکلی که در آن عضو هستند، به مانند برادران، خواهران و فرزندان ما هستند و باید با ایجاد و فراهم نمودن بستر مناسب و کمک به آنها، انگیزه فعالیت های فرهنگی را در آنها تقویت کرد، نه اینکه خدای نکرده با نگاه بسته و ایجاد محدودیت باعث سرخوردگی و بی تفاوتی آنها شد. البته که دانشجویان و فعالین فرهنگی با هر سلیقه فکری هم باید آستانه تحمل برای شنیدن صدای مخالف خود را داشته باشند و بدانند که در چنین فضایی امکان رشد اندیشه فراهم می شود. باید قبول کرد که فکر، اندیشه و نگاه انسان ها به مسائل، اتفاقات و پدیده ها متفاوت است و به نظر بنده هیچ دو انسانی به مانند هم فکر نمی کنند ولی بیشترین تاثیر پذیری از همدیگر را دارند
.
برنامه های فرهنگی دانشگاه که اغلب با طرح و تصویب شورای فرهنگی دانشگاه انجام می گیرند، در راستای آشنایی بیشتر دانشجویان با فرهنگ غنی اسلامی، ایرانی و انقلابی می باشد و رئیس دانشگاه باید حامی و پشتیبان تمامی فعالین فرهنگی در دانشگاه باشد و همین رویه در سال های گذشته دنبال شده است. اما دیدگاه این جانب این است که جهت تقویت ابعاد وجودی دانشجویان عزیز سعی بر این است که مدیریت بیشتر برنامه ها با خود دانشجویان باشد.
به عنوان آخرین سوال برنامه های آتی حضرتعالی برای توسعه کمی و کیفی دانشگاه در سال ۹۸ چیست؟
قطعاً بهسازی و نوسازی فضاهای دانشگاه،ایجاد شور و نشاط از طریق برنامه های فرهنگی، ورزشی و اردویی،ارتقای رتبه استان در المپیادها و جشنواره ها،تلاش در جهت اختصاص زمین برای ایجاد دانشگاه جامع تربیت معلم در استان،تاسیس مدارس وابسته به دانشگاه با حمایت و رایزنی آموزش و پرورش،راه اندازی واحد های مشاوره و خدمات روانشناختی در شهرهای استان، تقویت جایگاه پژوهش در استان و همچنین تقویت جایگاه گروههای آموزشی تا رسیدن به فضا و شرایط مطلوب کارهایی هستند که به حول و قوه الهی در فهرست کارهای سال جدید خواهد بود.