آقای دکترضمن تشکر از شما به خاطر شرکت در این مصاحبه ،
ب
ه
عنوان اولین سوال:
خودتان را معرفی کنید و در چه تاریخی وارد دانشگاه فرهنگیان شدید؟
با نام و یاد خدا سلام عرض می کنم، بنده علی آقایی جودکی هستم دارای مدرک تحصیلی دکتری تخصصی زبان و ادبیات فارسی ، از سال ۹۳ به عنوان سرپرست پردیس علامه طباطبایی دانشگاه فرهنگیان استان لرستان مشغول به کار شدم و در تابستان سال ۹۶ به عنوان سرپرست مدیریت امور پردیس های دانشگاه فرهنگیان استان معرفی شدم.
آقای دکتر بفرمائید تعداد دانشجو معلمان مشغول تحصیل در دانشگاه فرهنگیان استان چند نفر می باشد و در سال تحصیلی ۹۸-۹۷ چند دانشجو معلم وارد دانشگاه فرهنگیان استان شده است ؟
تعداد دانشجو معلمان مشغول به تحصیل در دانشگاه فرهنگیان استان لرستان در حال حاضر ۱۰۹۴ نفر می باشند که به صورت پیوسته در دو رشته آموزش ابتدایی و آموزش تاریخ در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند،همچنین ۵۹ دانشجو در رشته های مختلف کارشناسی ناپیوسته ادامه تحصیل می دهند و تعداد ۵۰۵ نفر مهارت آموزان ماده ۲۸ در پردیس ها و مراکز تابعه ی دانشگاه فرهنگیان استان دوره های مهارتی را طی می کنند.در سال جدید با توجه به منویات مقام معظم رهبری (مدظل العالی)در مورد اهمیت و ارتقاء دانشگاه فرهنگیان و تلاش دکتر خنیفر مقالم عالی دانشگاه فرهنگیان جهت جذب حداکثری دانشجو معلمان ،این دانشگاه در سال تحصیلی ۹۸-۹۷ توانست ۴۹۸ دانشجو جدید الورود را جذب کند.
بفرمائید که
مهمترین فعالیت های دانشگاه در سال ۹۷-۹۶ چه بوده است؟
کارهای زیادی در حوزه های مختلف در سال جاری صورت گرفته که بحمد الله کارنامه قابل قبولی در این سال با همت و تلاش همکاران در استان ، پردیس ها و مراکز تابعه به دست آمده است.بنده به اختصار چند اقدام در سال ۹۷-۹۶ را عرض می کنم.این فعالیتها شامل تشییع پیکر پاک شهید گمنام با حضور گسترده مسئولان، دانشجویان و مردم شریف خرم آباد در پردیس علامه طباطبایی دانشگاه فرهنگیان لرستان ،اولین جشنواره موضوعی-تربیتی تجربیات برتر اساتید و معلمان آموزش تاریخ ،اجرای اولین همایش ملی موضوعی-تربیتی آموزش تاریخ ،برگزاری مراسم هفته آموزش ، جشن دانش آموختگی دانشجویان پردیس های دانشگاه فرهنگیان لرستان ، آزمون جامع (اصلح) مهارت آموزان ماده ۲۸، جلسه هم اندیشی مسئولین دانشگاه فرهنگیان لرستان با مدیر کل آموزش و پرورش لرستان ،پیگیری و انجام پروژه آسفالت پردیس علامه طباطبایی توسط خیرین ،برگزاری جلسه استانی ستاد پیاده روی اربعین حسینی (ع) دانشگاه فرهنگیان، برگزاری دو جلسه اعضای هیئت امنای استانی دانشگاه فرهنگیان لرستان به ریاست استاندار لرستان
،
مراسم باشکوه نکوداشت یکصد سال تربیت معلم در ایران و هفتاد و چهار سال در لرستان و برگزاری مراسم روز دانشجو
، تشکیل جلسه با حضور استاندار و حاج آقای دادگرمسئول نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه فرهنگیان کشور در خصوص مسائل و مشکلات دانشگاه فرهنگیان استان ،برگزاری جشن انقلاب و برگزاری جشن ازدواج دانشجویی جزئی از فعالیت های این دانشگاه
در سال ۹۷-۹۶
بود.
آقای دکتر ، به یک سوال دیگر می پردازم ، روند تبدیل وضعیت اساتید تطبیقی چگونه است و چه اقداماتی در این زمینه صورت پذیرفته است؟
با پیگیری های دکتر خنیفر رئیس دانشگاه فرهنگیان کشور به همراه معاونین و مشاورین ایشان ، تبدیل وضعیت برخی از اساتید تطبیقی این دانشگاه انجام شد اما مشکلات و موانعی جهت تبدیل وضعیت ما بقی اساتید تطبیقی وجود دارد که این موضوع در حال پیگیری و رایزنی با وزارت علوم است که امیدواریم ان شاءالله به زودی مرتفع شود.
در خصوص تاسیس و راه اندازی رشته های جدید چه کارهایی صورت گرفته یا انجام خواهد شد؟
در سالهای گذشته با توجه به کمبود دانشجو،رشته ها به صورت قطبی بود وبه هر استان یک یا دو رشته تعلق می گرفت اما اکنون با افزایش دانشجو در حال رایزنی با سازمان مرکزی هستیم که برای سال آینده در رشته هایی که هیئت علمی داریم بتوانیم رشته های جدیدی را افزایش دهیم.
اگر بخواهید یکی از مهمترین دستاوردهای مدیریتی خور را در سال ۹۷ عنوان کنید ، به چه موردی اشاره خواهید کرد؟
باید عرض کنم در سال ۹۷ یکی از مهمترین دستاورد های دانشگاه فرهنگیان لرستان برگزاری نکوداشت یکصد سال تربیت معلم در ایران و هفتادوچهار سال تربیت معلم در لرستان بود که این مراسم در اولین روز دیماه سال جاری برگزار شد و از چهره های برتر تربیت معلم در ادوار گذشته تقدیر شد و با تلاش همکاران در همین راستا توانستیم کتاب تاریخچه تربیت معلم لرستان را گردآوری کنیم که هم اکنون در حال انجام مراحل پایانی چاپ آن هستیم .
چه اقداماتی در باره مسائل رفاهی دانشجویان از قبیل وام دانشجویی،تجهیز سلف ها،سراها و ... انجام شده است؟
وام دانشجویی هر ساله طبق دستور العمل سازمان مرکزی در زمانی خاص اعلام می شود وثبت نام دانشجویان متقاضی جهت اخذ وام به صورت سیستمی در پردیس ها صورت می پذیرد . همچنین در مورد تجهیز سلفها باید عرض کنم تمام وسایل مربوطه از قبیل میز و صندلی و... نوسازی و بازسازی شده و بنا داریم که از محل اعتبارات عمرانی سال آینده، تجهیزات آشپزخانه ها به طور کامل صنعتی شوند.
تجهیزات و امکانات آموزشی دانشگاه را در چه سطحی ارزیابی می کنید؟
درحد قابل قبولی است در بحث هوشمند سازی باید بگویم اکثر کلاس ها در پردیس ها و مراکز مجهز به سیستم دیتا و پرژکتور است و صندلی های کلاس ها جهت راحتی دانشجویان نوسازی شده و وضعیت فیزیکی کلاس ها هم از لحاظ رنگ آمیزی ، نصب پرده و روشنایی وضعیت مطلوبی دارند.
آقای دکتربرنامه شما برای جهت دهی فعالیت های پژوهشی در دانشگاه چه بوده است؟ آیا سیاست گذاری خاصی در این زمینه صورت گرفته است؟
واضح است که سیاستهای کلی پژوهشی همان هایی است که از وزارت علوم در قالب آیین نامه ها و دستورالعمل ها مثل آیین نامه ارتقا، ترفیع پایه و مشابه آن برای دانشگاه ها ابلاغ می گردد و این آیین نامه ها در جهت دهی فعالیت های علمی اساتید مهم ترین نقش را ایفا می کنند. ولی در کنار آیین نامه های کلی ابلاغی که عمدتا برای همه دانشگاه ها مشابه هستند، هردانشگاهی بسته به ظرفیتها و ماموریتهایی که برای خود تعریف می کند، در تنظیم شیوه نامه های اجرایی در داخل دانشگاه سیاستهای جزئی می تواند اعمال نماید که اغلب نیاز به مصوبه هیات امنا دارند. در دانشگاه فرهنگیان استان لرستان، چنین مواردی داشتیم که در آنها نگاه ما این بوده است که اساتید با برنامه تحقیقاتی مدون و هدفمند و نه پراکنده، در جهت برنامه های پژوهشی و ماموریت دانشگاه و در راستای برنامه راهبردی که خود اساتید به صورت غیر مستقیم در تنظیم آن نقش داشته اند، فعالیت تحقیقاتی داشته باشند.همچنین در زمینه کارهای پژوهشی و تحقیقاتی چندین تفاهم نامه پژوهشی با سایردانشگاههای استان و حوزه علیمه منعقد شده است.
تنگناها و مشکلات موجود در دانشگاه فرهنگیان کدام ها هستند و برای رفع آن ها چه پیشنهاد و راهکاری دارید؟
با توجه به تازه تاسیس بودن دانشگاه فرهنگیان بیشترین تنگناها و مشکلات در حوزه منابع انسانی وحوزه مالی است. در بحث منابع انسانی جهت تامین نیروی جدید و متخصص با مشکل مواجه هستیم گاهی نیروهایی که از بدنه دانشگاه بازنشسته می شوند نیروی جدیدی جایگزین نمی شود و برای حل این معضل باید از طریق ماموریت نیروهای آموزش و پرورش نیرو جذب شود که مشکلات و محدودیت هایی در این زمینه وجود دارد.و در نتیجه دانشگاه از نظر نیروی انسانی با مشکل مواجه می شود .در بحث حوزه مالی هم با توجه به فرسوده بودن بناها و عدم تحقق اعتبارات دانشگاه و همچنین به دلیل شبانه روزی بودن دانشگاه هزینه ها بیشتر از حد انتظار است و در نهایت دانشگاه با تنگناهای مالی مواجه است
لطفا بفرمائید که پیمانکاران طرف قرارداد دانشگاه چگونه انتخاب می شوند؟ گاهی مطرح می شود که برخی پیمانکاران برای دو یا حتی سه سال در دانشگاه حضور دارند
کلیه پیمانکاران طرف قرارداد دانشگاه از قبیل پیمانکاران عمرانی، خدماتی و رفاهی، تاسیساتی همه برابر آیین نامه مالی و معاملاتی مصوب هیات امنا و با طی تشریفات و فرآیندهای قانونی لازم تعیین می شوند. حالا اگر در مورد خاصی با طی مراحل لازم مذکور پیمانکاری برای دو یا حتی سال های بیشتری برنده مناقصه مربوطه بشود و البته دانشگاه هم از عملکرد او در سالهای قبل رضایت نسبی داشته باشد، ادامه همکاری منعی نخواهد داشت.
مشکلات مالی و اقتصادی تقریبا جنبه عمومی دارد،
این مسئله تا چه اندازه دانشگاه ما را تحت الشعاع قرار داده است؟
با توجه به شبانه روزی بودن پردیس ها و مراکز آموزش عالی دانشگاه فرهنگیان، ما با بحث خرید مواد غذایی مورد نیازدانشجویان مواجه هستیم و نظر به تورم اجناس و اقلام مورد نیاز در بازار گاهی با چالش زیادی مواجه هستیم که امیدواریم با تدابیر لازم بتوانیم براین مسائل فائق آییم.
آقای دکتر در خصوص مسائل فرهنگی ، و نحوه برگزاری مراسمات توضیح می دهید؟
اهمیت فعالیت های فرهنگی در دانشگاه کمتر از فعالیت های علمی نیست. چنانچه می دانیم و قبلا هم عرض کردم، نوع فعالیتهای علمی دانشگاه باید در ارتباط با مسائل جامعه و صنعت باشد و اهمیت ارتباط با جامعه در مورد فعالیتهای فرهنگی به مراتب بیشتر است. نخبگان فرهنگی هم یا در دانشگاه ها هستند و یا فارغ التحصیلان دانشگاهی هستند. لذا دانشگاه ها نقش بسیار موثری در تعیین و جهت دهی فرهنگ جامعه دارند.
دانشگاه ها باید بتوانند این نقش خود را به خوبی ایفا کنند نه اینکه خود تحت تاثیر قرار گیرند. به این معنی که دانشگاه ها باید از منظر فرهنگی و اجتماعی بتوانند در تعیین جایگاه جامعه و کشور در آینده نقش بسیار موثری ایفا نمایند. همه اینها در صورتی به نحو مطلوب انجام پذیر خواهد بود که امکان فعالیت های فرهنگی و اجتماعی مختلف در دانشگاه فراهم شود. ایجاد فضای راحت و باز به همراه احساس آرامش و امنیت برای فعالین فرهنگی از ملزومات و شروط اساسی برای این منظور می باشد. تمامی دانشجویان فارغ از عنوان تشکلی که در آن عضو هستند، به مانند برادران، خواهران و فرزندان ما هستند و باید با ایجاد و فراهم نمودن بستر مناسب و کمک به آنها، انگیزه فعالیتهای فرهنگی در آنها را تقویت بکنیم، نه اینکه خدای نکرده با نگاه بسته و ایجاد محدودیت باعث سرخوردگی و بی تفاوتی آنها بشویم. البته که دانشجویان و فعالین فرهنگی با هر سلیقه فکری هم باید آستانه تحمل برای شنیدن صدای مخالف خود را داشته باشند وبدانند که در چنین فضایی امکان رشد اندیشه فراهم می شود. باید قبول کنیم که فکر، اندیشه و نگاه انسانها به مسائل، اتفاقات و پدیده ها متفاوت است و به نظر بنده هیچ دو انسانی عین هم فکر نمی کنند و در حقیقت نوع تفکر و نگاه انسانها به مسائل مثل اثرات انگشت آنها می ماند.
برنامه های فرهنگی دانشگاه که اغلب با طرح و تصویب شورای فرهنگی دانشگاه انجام می گیرند، در راستای آشنایی بیشتر دانشجویان با فرهنگ غنی اسلامی، ایرانی و انقلابی می باشد و رئیس دانشگاه باید حامی و پشتیبان تمامی فعالین فرهنگی در دانشگاه باشد و همین رویه را در سال های گذشته سعی کردیم دنبال بکنیم
.
بنابر ادعای خیلی از همکاران محترم دانشگاه و دانشجویان، فضای راحت و بازتری نسبت به طرح مسایل و انتقادات در دانشگاه فراهم است. چقدر همکاران محترم دانشگاه پیشنهادات و انتقادات خود را به جنابعالی مطرح می نمایند؟
همدلی، هم افزایی، دلسوزی برای دانشگاه، اولویت قراردادن منافع جمعی به منفعت فردی و مسئولیت پذیری کلیه اعضای دانشگاه مهمترین عوامل تعیین کننده برای موفقیت در ارتقای دانشگاه می باشد. هر چقدر ما بتوانیم این نگاه و فرهنگ را در دانشگاه نهادینه بکنیم توسعه دانشگاه شتاب بیشتری به خود خواهد گرفت. از طرفی اعتماد متقابل بین مسئولین با بدنه دانشگاه نیز شاخص بسیار مهمی است. تمام سعی من بر این بوده است که بتوانم این موارد مطرح شده و اعتماد متقابل را ایجاد و تقویت بکنم، ولی باید قیول کنیم که انجام آن برای دانشگاه به عنوان بخش و زیر مجموعه ای از جامعه ای که در آن زندگی می کنیم کار راحتی نیست. هر چند که موفقیت نسبی به اعتقاد من حاصل شده است. ولی در پاسخ به
سوالی که جنابعالی مطرح کردید باید عرض کنم که در این مدت پیشنهادات نسبتا خوبی از نظر تعداد و هم کیفیت از طرف همکاران محترم دریافت شده است. ولی موارد بسیار متعددی هم بوده است که مسائل و انتقاداتی را از افراد و نهادهای دیگر حتی غیر از دانشگاه شنیده ام که حتی برای یک بار هم با شخص بنده مطرح نشده است. این موضوع به نظر من نیاز به کار بیشتر، آسیب شناسی و کار علمی دارد که می تواند موضوع بررسی علمی متخصصین مربوطه در دانشگاه ها قرار گیرد.
به عنوان آخرین سوال برنامه های آتی حضرتعالی برای توسعه کمی و کیفی دانشگاه در سال ۹۸ چیست؟
قطعا بهسازی و نوسازی فضاهای دانشگاه
،ایجاد شور و نشاط از طریق برنامه های فرهنگی،ورزشی و اردویی ،ارتقای رتبه استان در المپیادها و جشنواره ها ،تلاش در جهت دریافت مجوز جذب رشته های کارشناسی ارشد،تلاش در جهت اختصاص زمین برای ایجاد دانشگاه جامع تربیت معلم در استان ،تاسیس مدارس وابسته به دانشگاه با حمایت و رایزنی آموزش و پرورش،راه اندازی واحد های مشاوره و خدمات روانشناختی در شهرهای استان،تقویت جایگاه پژوهش در استان و همچنین تقویت جایگاه گروههای آموزشی تا رسیدن به فضا و شرایط مطلوب کارهایی هستند که به حول و قوه الهی در فهرست کارهای سال جدید خواهد بود.
آقای دکتر آقایی جودکی ،ازشما به خاطر شرکت در این مصاحبه سپاسگزارم
-
خیلی ممنون ، من هم از زحمات شما تقدیر و تشکر می کنم
.