دکتر سیم چی در ابتدای صحبت های خود در خصوص ارتباط مدیریت امور بین الملل دانشگاه با رتبه بندی های مختلف جهانی گفت: « دفتر امور بین الملل همواره تلاش کرده است تا با ارایه آمار دقیق و ارتباط پایدار و موثر با موسسات رتبه بندی، جایگاه دانشگاه در نظام های رتبه بندی معتبر جهانی را ارتقاء دهد. در این مسیر ایجاد ارتباط نزدیک با دانشکده ها، مراکز و معاونت های دانشگاه بسیار مهم است تا علاوه بر ارایه آمار دقیق و صحیح، اعتبارسنجی آموزشی و پژوهشی دانشگاه را با همراهی اساتید و پژوهشگران دانشگاه عملیاتی سازیم. بنابراین دفتر امور بین الملل به عنوان مسئول اصلی رتبه بندی دانشگاه بر فرآیندهای این سیستم نظارت دارد. »
وی در ادامه به وضعیت کنونی دانشگاه صنعتی شریف در نظام های رتبه بندی معتبر اشاره کرد و افزود:
« به نظر من جایگاه واقعی دانشگاه صنعتی شریف در نظام های رتبه بندی معتبر بسیار بالاتر از وضعیت کنونی است. این دانشگاه در عرصه آموزش و پژوهش و علوم مهندسی سرآمد است. زیرساخت های این دانشگاه، وجود دانشجویان با استعداد و فارغ التحصیلان برجسته باعث شده تا نام آن در بهترین موسسات آموزش عالی و بزرگترین شرکت های بین المللی شنیده شود و این مراکز دانش آموختگان شریف را به اعتبار نام دانشگاهشان به راحتی جذب نمایند. با در نظر گرفتن این موضوع همچنان تلاش می کنیم تا رتبه دانشگاه را به واقعیت نزدیک نماییم. به همین منظور دفتر امور بین الملل به طور اختصاصی بر استفاده از ابزارهای موجود برای ارتقای رتبه دانشگاه تمرکز کرده است. در وضعیت کنونی و به خصوص در رتبه بندی جدید موضوعی نظام QS دانشگاه نسبت به سالهای گذشته پیشرفت چشمگیری داشته است. کسب رتبه ۳۰۸ در حوزه مهندسی در جهان نسبت به رتبه ی ۴۵۰ در سال گذشته در این حوزه، حضور در بازه ۱۵۰-۲۰۰ دنیا در رشته ی مهندسی عمران و رشته آمار و تحقیق در عملیات و همچنین کسب رتبه اول کشوری در ۶ رشته در حوزه های مهندسی، علوم پایه و حتی مدیریت، در کنار کسب رتبه اول کشوری در رتبه بندی جامع نظام QS در میان دانشگاه جامع و مهندسی کشور نمونه هایی از موفقیت های کسب شده توسط دانشگاه صنعتی شریف است. با بررسی جداول رتبه بندی موضوعی QS (جدول ۱) مشخص می شود که دانشگاه صنعتی شریف تنها دانشگاه فنی مهندسی کشور است که توانسته در ۹ حوزه ی جامع و رشته اختصاصی موفق به کسب رتبه شود. »
شاخص هایی که سبب کسب امتیاز و جایگاه در جداول رتبه بندی می شود
دکتر سیم چی در ادامه صحبت هایش اذعان داشت: « در رتبه بندی موضوعی نظام QS عملکرد دانشگاه ها در رشته های گوناگون در ۴ شاخص بررسی می شود. شهرت آموزشی، شهرت در میان کارفرمایان، تعداد استانادات به ازای هر مقاله و شاخص هرش (h-index) هرکدام از این شاخص ها دارای وزنی متناسب با هر رشته هستند. امتیازات نهایی به ایجاد جدول رتبه بندی کمک می کند. در رتبه بندی موضوعی سال ۲۰۱۹، دانشگاه صنعتی شریف در ۲۳ رشته امتیاز کسب کرده است. با بررسی گزارش ارایه شده توسط نظام رتبه بندی QS مشاهده می شود که دانشگاه صنعتی شریف به طور میانگین در تمام حوزه ها و رشته ها برای شاخص های مختلف رشد داشته است (شکل ۱). البته پیشرفت اصلی در شاخص های شهرت آموزشی و شهرت در میان کارفرمایان بوده است . »
ارتقای جایگاه دانشگاه با به روز کردن اطلاعات آموزشی و پژوهشی توسط مدیریت امور بین الملل
مدیر امور بین الملل دانشگاه یادآور شد: «در حقیقت دفتر امور بین الملل اطلاعات آموزشی و پژوهشی دانشگاه، مانند تعداد دانشجویان در مقاطع مختلف، درآمدها، تعداد اساتید و دانشجویان خارجی، تعداد فارغ التحصیلان و .... را جمع آوری و گزارش می کند. برای ارتقاء شهرت آموزشی و پژوهشی نیز نام و اطلاعات تماس رابطین دانشگاه را به این موسسات ارایه می دهد. البته باید ذکر شود کاری که دفتر امور بین الملل انجام می دهد به هیچ عنوان درخواست رای دادن به دانشگاه نیست. ما فقط رابطین دانشگاه را از طریق مقالات مشترک، پروژه های بین المللی و ارتباطات بین المللی ایجاد شده شناسایی می کنیم و با کسب اجازه از آنها اطلاعاتشان را به موسسات رتبه بندی ارایه می کنیم تا در مورد اعتبار پژوهشی و آموزشی دانشگاه نظر دهند. دانشگاه صنعتی شریف هیچ اطلاعی از نحوه پاسخگویی رابطین ندارد و پاسخ دهندگان براساس تجربه همکاری با دانشگاه به سوالاتی که از آنها می شود پاسخ می دهند. خوشبختانه دانشگاه صنعتی شریف در طی نیم قرن آموزش و تربیت محققان و اساتید حاذق توانسته است اعتبار خوبی کسب نماید که نتایجش را در رتبه بندی QS مشاهده می نمایید. »
احتمال دریافت رتبه های بهتر در سال آینده با توجه به عملکرد خوب اساتید، محققان و فارغ التحصیلان دانشگاه در سالهای اخیر
دکتر سیم چی خاطرنشان کرد: «به طور کلی به دلیل آنکه عوامل زیادی در نتایج رتبه بندی ها تاثیرگذار هستند، پیش بینی نتایج براحتی امکان پذیر نیست و نظام های رتبه بندی با سیاست گذاری مناسب و عدم شفافیت محاسبات سعی دارند فضای رقابتی سالمی را برای موسسات آموزش عالی فراهم نمایند. با این حال، این موسسات رتبه بندی خدماتی را مبنی بر مقایسه شاخص های اندازه گیری کیفیت به دانشگاه ها ارایه می دهند. این خدمات بر اساس سیستم Benchmarking به دانشگاه ها این امکان را می دهند تا با مشخص نمودن چند دانشگاه هدف بتوانند شاخص های خود را با این دانشگاه ها مقایسه کنند و بر اساس آمار و داده های ثبت شده در نظام های رتبه بندی برای دانشگاه خود تصمیمات استراتژیک اتخاذ نمایند. هزینه ی هنگفت این خدمات باعث شده تا بیشتر دانشگاه ها بدون استفاده از این ابزار بدنبال ارتقای رتبه و جایگاه خود صرفا از طریق افزایش تعداد مقالات و بهبود اعتبار آموزشی و پژوهشی باشند. این روش هر چند آسان نیست ولی تاثیرگذار است. »
وی افزود: « اگر بخواهیم در مورد نتایج سال آینده پیش بینی ارایه کنیم با توجه به عملکرد خوب اساتید، محققان و فارغ التحصیلان دانشگاه در سالهای اخیر، احتمالا نتایج بهتری حاصل خواهد شد. البته این در صورتی است که روش شناسی نظام های رتبه بندی تغییر آنچنانی نداشته باشد. لازم به ذکر است هر سیستم رتبه بندی دارای روش شناسی خاص خود بوده و کسب رتبه ی بالا در یک نظام رتبه بندی ممکن است با رتبه در نظام های دیگر در تناقض باشد. تفاوت در روش شناسی این موسسات حتی می تواند منجر به نزول رتبهی دانشگاه های معتبر در جدول رتبه بندی و حضور نام دانشگاه های نه چندان معتبر شود. به همین دلیل به مدیران ارشد دانشگاه ها پیشنهاد شده است به منظور پایش دقیقتر عملکردشان از نتایج چند نظام رتبه بندی بهره جویند. »
این استاد دانشگاه در پایان صحبت های خود گفت: « باعث افتخار و مسرت است که اعلام کنم دانشگاه صنعتی شریف برای اولین بار از تاریخ تاسیس، موفق به کسب ۴ نشان QS در حوزه های "مهندسی عمران و سازه"، "علوم مواد"، "مهندسی مکانیک، هوافضا و ساخت و تولید" و رشته "آمار و تحقیق در عملیات" شده است. کسب نشان در این رشته ها از باب افزایش اعتبار دانشگاه و دانشکده های مربوطه بسیار مفید است و دانشجویان و فارغ التحصیلان می توانند از مزایای آن بهره مند شوند.
در آخر از کلیه همکاران به خاطر تلاش هایشان متشکرم و امیدوارم هستم بتوانیم در این عرصه مانند حوزه های دیگر به موفقیت های بیشتری دست یابیم. »