دومین نشست شورای مشاوران وزارت آموزش و پرورش، به منظور بررسی و ارائه پیشنهادات پیرامون آیین نامه شورای مشاوران (از جمله: اعضاء، کمیته های تخصصی، وظایف و اختیارات شوراء، و ارکان شورا) و نیز بررسی و بیان طرح ها و راهکارهای اجرایی بیانیه گام دوم انقلاب در آموزش و پرورش برگزار شد.
دومین نشست شورای مشاوران حضور دکتر علی نژاد معاون دانشجویی، دکتر کچوئیان سرپرست معاونت نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه فرهنگیان، حجت الاسلام و المسلمین دادگرمسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه، حجت الاسلام عابدی مشاور فرهنگی و دکتر احمدی مشاور امور بانوان رییس دانشگاه فرهنگیان و نیز مشاوران وزارت آموزش و پرورش یکشنبه ۱۹ اسفند به میزبانی دانشگاه فرهنگیان برگزار شد.
در این نشست پس از بحث و بررسی دستورات جلسه از سوی اعضاء و بیان نکات کلیدی، محورها و وجوه مختلف بیانیه گام دوم انقلاب از سوی حجت الاسلام دادگر، مقرر شد آیین نامه شورا با استفاده از پیشنهادات اصلاح، تکمیل و اعضاء ارائه شود.
همچنین موافقت شد تا کمیته های تخصصی در حوزه های مختلف متناسب با آیین نامه شورا راهکارهای اجرایی بیانیه دوم و برنامه های ان را با نگاه به سند تحول بنیادین احصاء کرده و طرح نامه ای در این راستا تدوین و به شوراء ارائه شود.
در بخشی از این جلسه حجت الاسلام و المسلمین دادگر مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان( سازمان مرکزی
(
شوراء مشاوران را شوراء اندیشه ورز و اتاق فکر آموزش و پرورش با رویکردی آسیب شناسانه و تبادل تجربه در خصوص مسائل آموزش و پرورش دانست.
وی با بیان اینکه بخش اصلی بیانیه گام دوم انقلاب در پیوند با رویکردها و سیاست های آموزش و پرورش است، آن را بیانیه ای راهبردی و گامی پیش تر از مقاومت و ایستادگی و پرداختن به چهل سال دوم انقلاب برشمرد.
حجت الاسلام و المسلمین دادگر، با تاکید بر نگاه واقع بینانه به بیانیه و به دور از اغراق و سطحی نگری، خود سازی، جامعه پردازی و تمدن سازی را از سه اصل مهم و برجسته در این بیانیه عنوان کرد.
وی با اشاره به نقش مهم آموزش و پرورش در اجرای بیانیه گام دوم، بر استخراج گزاره های ناظر بر سند تحول بنیادین، توجه به نقاط قوت و ضعف با نگاه منطقی، منصفانه و توام با ریشه یابی و نگاه دوسویه امید و هشدار در مسائل آموزش و پرورش متناسب با بیانیه گام دوم انقلاب تاکید کرد.
مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در پایان بر نقش مدبرانه و تیزهوشانه امامین انقلاب با تاکید بر پیشرفت، عدالت، علم و فناوری در راهبری و هدایت کشور و کسب دستاوردهای انقلاب تاکید کرد.
دکتر علی نژاد معاون دانشجویی با اشاره به حضور رهبر معظم انقلاب در دانشگاه فرهنگیان به عنوان نقطه عطف تحولات در این دانشگاه، خاطر نشان کردک در همین راستا و با اهتمم جدی مدیریت دانشگاه بویژه رییس دانشگاه در سال ۹۷ موفق به پذیرش ۴۱ هزار دانشجو معلم شدیم که عدم تحقق ان می توانست آسیب هایی را به همراه داشته باشد.
وی این نشست را اندیشکده ای برای همیاری در حل مسائل نظام تعلیم و تربیت ازجمله پرورش ۵۵ هزار دانشجو معلم در سال آتی برشمرد.
دکتر علی نژاد ارتقاء کیفیت را از اولویت های این دانشگاه برشمرد و بر توسعه به معنای تبدیل نیروی انسانی به سرمایه های انسانی تعلیم و تربیت تاکید کرد.
در ادامه دکترکچوئیان سرپرست معاونت نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت، برگزاری این نشست را فرصتی برای هم افزایی و ایجاد تحول و تحرک در نظام تعلیم و تربیت کشور دانست و ابراز امیدواری کرد: با رسیدن به نقطه مشترک بتوانیم برای توسعه و بالنده شدن دانشگاه فرهنگیان و به تبع آن نظام تعلیم و تربیت گام برداریم.
وی با اشاره به ورود ۵۵ هزار دانشجومعلم و مهارت آموز در مهر۹۸، بر آماده سازی فضاهای آموزشی ورفاهی تاکید و اظهار کرد: به منظور تامین نیروی متخصص و مجرب برای نظام تعلیم و تربیت دانشگاه فرهنگیان اقدام به پذیرش بیش از ۴۰ هزار دانشجو کرده است که برای پرورش با کیفیت آنان این دانشگاه نیازمند امکانات، فضاهای آموزشی و ملزوماتی است که امیدواریم با هم اندیشی در این جلسه به راهکارهایی برای حل مسائل دست یابیم.
دکتر کچوئیان با تاکید بر کنترل و تضمین کیفیت برنامه های درسی و فعالیت ها انجام گرفته برای میزبانی دانشجو معلمان دانشگاه، خاطر نشان کرد: همچنین به منظور نوسازی و توسعه فضاها طرحی با عنوان ۱۰۰-۳۱ از سوی رییس دانشگاه ارائه شده است که در برخی استان ها شاهد پیگیری آن هستیم.
وی با اشاره به نیاز دانشگاه فرهنگیان به تامین هیات علمی مورد نیاز برای تربیت دانشجو معلمان با توجه به افزایش پذیرش در سال جاری و آتی، تصریح کرد: تامین اعضای هیات علمی لازم در دانشگاه از موارد نیازمند توجه است که در این راستا مذاکراتی با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری صورت گرفته است.
شایان ذکر است تاکید بر تبیین اهداف و وظایف شورای مشاوران، استفاده از ظرفیت مشاوران، روسا و مدیرانکل سازمان ها در راستای تعلیم و تربیت، تاکید بر پرداختن به بکارگیری جوانانف شایسته سالاری و نحوه انتخاب و انتصاب مدیران، رصد آسیب های نظام تعلیم و تربیت و ارائه ایده و راهکار به منظور بهبود کیفیت، نظارت بر حسن اجرای فعالیت های انجام گرفته پیرامون سند تحول بنیادین، تاکید بر نقش تصمیم سازی شوراء، نحوه نظارت و پایش خروجی های آن، و اشاره به شورائ به عنوان نگاه بینا، بصیر و اتاق فکر آموزش و پرورش و زمینه ای برای افزایش تعامل بین بخش ا از موارد مطرح شده بود.
همچنین اهمیت وجود استراتژی، برنامه برای پرداختن به محورهای اصلی بیانیه گام دوم انقلاب، تاکید بر نقش معلم در اجرایی کردن این بیانیه، پرداختن به علم پژوهش، منویت اخلاق، استقلال، آزادی و سبک زندگی در کتب درسی، تاکید بر جایگاه دانشگاه فرهنگیان به عنوان پرورش دهنده معلمان در راستای اجرای بیانیه، اکاء به مشارکت و نگاه ملی برای تحقق اهداف، لزوم توجه به نظام شایسته گزینی از سوی مسئولان و اهیمت نگاه دقیق و عمقی به دور از سطحی نگری به بیانیه گام دوم از دیگر موضوعات بیان شده بود.