عمومی | دانشگاه علوم پزشکی تهران

تشریح رویکرد آموزش آکادمیک طب ایرانی در دیدار معاون بین الملل دانشکده طب ایرانی و رییس بخش آموزش عالی یونسکو

به گزارش روابط عمومی دانشکده طب ایرانی، دکتر آرمان زرگران، معاون بین الملل دانشکده طب ایرانی، روز چهارشنبه ۱۵ اسفندماه ۹۷ در جلسه ای با پیتر ولز، رییس بخش آموزش عالی یونسکو به تشریح وضعیت طب ایرانی در کشور و موضوع آموزش آن پرداخت.
دکتر زرگران که در این دیدار به عنوان نماینده کرسی تاریخ طب سنتی یونسکو در ایران حضور یافته بود، از ارائه گزارش عملکرد کرسی به پیتر ولز و گفتگو و همفکری در خصوص برنامه های آتی به ویژه در موضوع همکاری های بین الملل در حوزه آموزش خبر داد.
رییس شعبه ایرانی انجمن جهانی تاریخ داروسازی، این نشست را که به همت و هماهنگی «کمیسیون ملی یونسکو در ایران» برگزار شد، در راستای تحکیم جایگاه کرسی تاریخ پزشکی در ایران و معرفی پتانسیل های ایران در حوزه تاریخ طب سنتی به ویژه با محوریت آموزش عالی برای گسترش همکاری های بین المللی بسیار مثبت ارزیابی کرد.
دکتر زرگران همچنین در این سفر، روز سه شنبه ۱۴ اسفندماه ۹۷، با دکتر بونماین، رییس آکادمی جهانی تاریخ داروسازی و دکتر لافونته، رییس انجمن تاریخ داروسازی فرانسه دیدار کرد.
در این دیدار که در قالب یک نهار کاری برگزار شد، به بحث و گفتگو در قالب برنامه های مشترک پرداخته شد و در این راستا بر انجام دو پروژه تحقیقاتی مشترک و برگزاری سمینار مشترک با حضور و ایراد سخنرانی این دو استاد برجسته تاریخ داروسازی در نیمه دوم سال آینده در دانشگاه علوم پزشکی تهران توافق شد.
دکتر زرگران که جوان ترین عضو آکادمی جهانی تاریخ داروسازی است، همچنین از جلب رای این دو عضو مهم، در تصمیم گیری برای میزبانی پنجاه و یکمین کنگره جهانی تاریخ داروسازی توسط ایران در سال ۲۰۲۳ خبر داد.
وی همچنین تصریح کرد: این کنگره بزرگترین رویداد علمی تاریخ داروسازی است که قدمت برگزاری آن به قریب یکصد سال می رسد و دریافت میزبانی آن دستاورد بسیار خوبی برای نمایش هویت و تاریخ داروسازی و پزشکی کشورمان به متخصصین این حوزه خواهد بود. در این راستا مخالفت هایی از سوی برخی اعضای هیات رئیسه انجمن جهانی تاریخ داروسازی برای میزبانی ایران وجود دارد و لذا رایزنی های گسترده ای با اعضای هیات رئیسه این انجمن مانند دکتر هالمشتدر، رییس انجمن و دکتر تکینر، معاون رییس انجمن انجام شده و نظر مساعد ایشان جلب شده است. در این میان دکتر بونماین نیز با توجه به نفوذ بالای خود به عنوان رییس آکادمی و عضو هیات رییسه انجمن جهانی می تواند نقش مهمی در کسب این میزبانی ایفا کند.
در پایان این نشست، دکتر زرگران به همراه میزبانان خود از دانشکده داروسازی دانشگاه پاریس دکارت، موزه تاریخ داروسازی و آکادمی داروسازی فرانسه بازدید کرد و در این دیدار بر سر عضویت یک داروساز ایرانی مسلط به زبان فرانسه و رزومه علمی قابل قبول در آکادمی داروسازی فرانسه به پیشنهاد انجمن تاریخ داروسازی ایران توافق شد.
در طی این دیدارها، مجلات علمی حوزه تاریخ پزشکی و طب ایرانی منتشر شده در کشور، معرفی شد و همچنین بروشورهای دومین کنگره بین المللی تاریخ پزشکی ایران و اسلام که آذرماه سال آینده به میزبانی دانشکده طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار می شود، برای اطلاع رسانی در مراکز علمی مرتبط، در اختیار طرف های فرانسوی قرار گرفت.

خبرنگار: خاطره فهیمی