کارگاه آموزشی ارتقاء کیفیت زندگی ویژه اساتید و مشاوران سراسر کشور به همت اداره کل مشاوره، بهداشت و سلامت روز یکشنبه ۵ اسفند ساعت ۸ صبح لغایت ۱۲ در سالن شریعتمداری سازمان مرکزی دانشگاه به صورت ویدیوکنفرانس برگزار شد، در این کارگاه تعدادی از اساتید و مشاوران استان تهران به صورت حضوری شرکت کردند.
در ابتدای کارگاه مدیرکل مشاوره، بهداشت و سلامت ضمن تبریک ولادت حضرت زهرا (س) به همکاران و بانوان شاغل در دانشگاه عنوان کرد: شایسته است یگانه بانوی عشق و ایمان، حضرت فاطمه زهرا (س) را بهتر بشناسیم و در انجام فعالیت های شخصی و حرفه ای از ایشان الگو بگیریم.
وی وجود سلامت جسمانی، بهداشت روانی، آرامش روانی، امیدوار زیستن و برخورداری از شادی و کامیابی و فعال در عرصه اجتماعی، اقتصادی و سیاسی را از مصادیق زندگی شخصیت های ی چون اسما و فضه که به عنوان همیاران حضرت زهرا (س) بودند بیان کرد و ادامه داد: کیفیت زندگی موضوعی است که با کمی دقت و تامل می توان در زندگی حضرت زهرا (س) به عنوان الگو و اسوه مطالعه کرد.
مدیرکل مشاوره، بهداشت و سلامت در ادامه با بیان اینکه کیفیت زندگی از دو طریق فیزیکی و سلامت جسمی و همچنین از طریق بعد روانی و جامعه شناختی قابل بررسی است ادامه داد: ارتقاء کیفیت زندگی از یک رابطه کیفی ایجاد می شود و می تواند در زندگی شخصی و حرفه ای تاثیر بگذارد. وی بیان کرد: دنیای امروز دریافته است زندگی بدون دانش با مشکلاتی همراه است و باید برای حل مسائل از تجارب، راهبردها و استاندارها و در نهایت اجرایی کردن برنامه ها استفاده کرد.
وی به ارتباط بین مثبت نگری و ارتقا کیفیت زندگی اشاره کرد و گفت: تغییر زمانی صورت می گیرد که شیوه تفکر تغییر نماید.
در ادامه کارگاه آموزشی توسط استاد مهدی حاجی اسماعیلی که عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان و عضو انجمن ویلیام گلاسر و از مدرسین کلاس های تئوری انتخاب و واقعیت درمانی است با توضیحی از مفهوم کیفیت زندگی و چرخه زندگی برگزار شد.
وی ادامه داد: در کاردرمانی و پیشگیری از مشکلات، تئوری انتخاب می گوید ما به عنوان یک انسان، برای دست یافتن به خواسته های خود، چگونه رفتارمان را انتخاب می کنیم.
وی ادامه داد: تئوری انتخاب در حقیقت کارکرد واقعی مغز را توضیح می دهد و معتقد است که ما بایستی مسئولیت رفتار خود را بپذیریم اما مسئول رفتار دیگران نیستیم.
مدرس دوره بیان کرد: به عقیده گلاسر، مغز انسان به این صورت کار می کند که خواسته ای دارد که این خواسته ها در مقابل داشته ها وجود دارند. وی افزود: اگر فاصله ای میان این دو باشد فرد به خواسته نمی رسد و بالعکس که منجر به رفتارهای متفاوت می شود. این داشته ها بستگی به نوع ادراک انسان ها نیز دارد که آن را چقدر می بینند.
وی افزود: تئوری انتخاب در
کنترل احساسات و فرو بردن خشم؛
یادگیری روش هایی برای حل تعارض؛
درک واقعیت برای کنترل رفتار خود و پذیرش رفتار خود؛
انعطاف پذیری بیشتر و بهره گیری از فرصت ها؛
بینش وسیع تر نسبت به ارزش های مهم شخصی؛
انتخاب های بهتر؛
کنار آمدن با دیگران ,
افزایش شادمانی
ما را کمک می کند.
در ادامه کارگاه مدرس دوره، بیان کرد: ما به برخی از موقعیت ها کنترل داریم مانند اینکه با چه کسی رفت وآمد داشته باشیم، بیان روشن و واضحی داشته باشیم و به برخی از موقعیت ها فقط نفوذ داریم یعنی می توانیم اثر بگذاریم مانند اجرای قانون و مقررات، انتقاد کردن از دیگران و …
وی در ادامه افزود: ما بر برخی از موقعیت ها نمی توانیم کنترلی داشته باشیم مانند وقتی عرق می کنیم، مورد انتقاد دیگران قرار می گیریم و…
مدرس دوره ادامه داد: با مرور این کاربرگ ها که در موقعیت هایی که تحت کنترل ما هست، با کسب مهارت می توانیم تغییر ایجاد کنیم.
حاجی اسماعیلی بیان کرد: واقعیت برای همه یکسان نیست و مواجهه با واقعیت بستگی به ادراک ما دارد و دلیل ادراک متفاوت ما از واقعیت به دنیایی به نام دنیای مطلوب مربوط می شود. ما در تمام طول زندگی بیش از هرچیز دیگری با دنیای مطلوب خود در تماس هستیم. دنیای کیفی مهم ترین بخش زندگی ماست.
وی ادامه داد: دنیای مطلوب شامل سه بخش است:
افرادی که بسیار دوست داریم با آنها باشیم (دوستی پایدارترین منبع خشنودی است)؛
چیزهایی که دوست داریم داشته باشیم و تجربه کنیم مانند اشیای یادگاری؛
عقاید یا نظام باورهایی که مطلوب ما هستند و بر بخش بزرگی از رفتار ما حاکمیت دارند مانند احترام گذاشتن.
وی افزود: تمام خواسته های ما از دنیای مطلوب از پنج نیاز سرچشمه می گیرد، همه افراد این نیازها را دارند ولی میزان هر کدام از این نیازها در افراد متفاوت است:
-
بقا (نیازهایی برای زنده ماندن): سلامتی، استراحت، فعالیت جنسی، گرما و غذا؛
-
عشق و تعلق: تعلق داشتن، عاشق بودن، احترام داشتن، مشارکت و همکاری؛
-
قدرت و خود ارزشمندی: خود ارزشمندی، پیشرفت، حساب آمدن، موفقیت، امتیاز و مهارت ها؛
-
آزادی: انتخاب ها، استقلال، آزادی از و آزادی برای. آزادی بعد از نیاز به قدرت رشد می کند، یعنی قدرت که ارضا شود آزادی شروع می شود، وقتی محدودیت ها، اعمال نفوذها و کنترل ها زیاد شود احساس نیاز به آزادی زیاد می شود.
-
تفریح و شادی: لذت، خنده، تنوع، یادگیری؛ یادگیری نتیجه تفریح است.
گفتنی است این کارگاه به صورت پرسش و پاسخ انجام شد و از کمک آموزشی هایی چون کاربرگ ها، پاورپوینت آموزشی، تصاویر، ابزار های متنوع مانند توپ، ماشین، مکعب های رنگی و همچنین ایفای نقش استفاده شد.