عمومی | دانشگاه علوم پزشکی تهران

دکتر لاریجانی: سکان‌دار تحولات بزرگ آموزش عالی سلامت، اساتید و خانواده بزرگ دانشگاه‌های علوم پزشکی هستند

گالری عکس ( جمشید ربیعی)

گالری عکس ( حسین اکبریان )

گالری عکس ( وحید مزاجردی )
دکتر محمدباقر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت در بیستمین جشنواره ابن‌سینا که دوشنبه ۱۵ بهمن ۹۷ در تالار ابن‌سینا دانشکده پزشکی دانشگاه برگزار شد، تصریح کرد: آموزش پزشکی در کشور ما در طول قرن‌ها، تحولات شگرفی به خود دیده است که تامل در تاریخ آن، می‌تواند از رازهای بزرگی در این زمینه پرده‌برداری کند. در طی ۴ دهه گذشته، سیر تحولات در آموزش پزشکی کشور، رشد بسیار شتابانی داشته است.
وی افزود: امروزه به مدد همه اساتید و پیشکسوتان عرصه پزشکی، شاهدیم که نظام منسجم آموزش پزشکی در کشور مستقرشده که قابلیت پاسخگویی به هنگام، به همه تحولات داخلی و خارجی را داراست.
دکتر لاریجانی، بابیان اینکه، آموزش عالی در کشور ما سابقه‌ای طولانی دارد، گفت: نهاد‌های آموزشی به‌خصوص آموزش پزشکی از نقاط روشن تاریخ آموزش عالی در کشور ما محسوب می‌شود، مانند دانشگاه جندی‌شاپور که حکمای بزرگی در تاریخ پزشکی تربیت کرد.
وی ادامه داد: از زمانی که پزشکی مدرن وارد کشور شد بزرگان علم در دانشگاه دارالفنون فعال بودند تا زمانی که همان مجموعه به دانشگاه تهران انتقال یافتند و پس از سالیان دراز دانشکده‌ علوم پزشکی تهران شکل امروزی به خود گرفت. بعد از انقلاب اسلامی نیز رشد نسبتاً تندی در تمامی زمینه‌های پزشکی در کشور رخ داد به‌طوری‌که تعداد پزشکان عمومی ۷ برابر و پزشکان تخصصی حدود ۷۰ برابر شد.
دکتر لاریجانی، تاسیس ۶۶ دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی دولتی و ۹۰ واحد دانشگاهی غیردولتی، بیش از ۲۰۰ هزار نفر دانشجوی در حال تحصیل در مراکز دولتی و حدود ۶۰ هزار دانشجوی در حال تحصیل در مراکز غیردولتی، حدود ۲۰ هزار عضو هیئت‌علمی در مراکز دولتی و حدود ۲ هزار عضو هیئت‌علمی در مراکز غیردولتی، حدود ۲۵۰ بیمارستان آموزشی در سراسر کشور و بیش از ۱۸۰ انجمن علمی گروه پزشکی را از دستاوردهای حاصل از ۴ دهه تلاش در آموزش علوم پزشکی کشور خواند.
معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه در حال حاضر ۲۶۰ هزار دانشجو در حوزه‌های پزشکی در کشور مشغول تحصیل هستند، تصریح کرد: توسعه سلامت نه‌تنها در کشور ما بلکه در تمامی جهان نیازمند آموزش و تامین نیرو‌های سلامت است. این دانشگاه یکی از مهم‌ترین نهاد‌های پزشکی کشور است و بسیاری از استعداد‌های برتر کشور را در خود جا داده است و نباید صرفاً به دنبال تربیت نیرو‌های متخصص باشد، بلکه تربیت‌معلم و گزینش درست نیز اهمیتی بسیار دارد.
وی، بر حرکت در مسیر بین‌المللی سازی آموزش علوم پزشکی تاکید کرد و گفت: EducationIran باهدف شناساندن ظرفیت‌های بالقوه موجود دانشگاه علوم پزشکی کشور برای پذیرش دانشجویان خارجی طراحی و بیش از ۱۴۰۰ برنامه آموزشی در این سامانه بارگذاری و اختیار لازم برای ساماندهی امور بین‌الملل به دانشگاه‌ها تفویض شده است به‌طوری‌که در سال تحصیلی جاری، بیش از ۳۰۰۰ دانشجوی خارجی از ۴۱ ملیت در کشور در حال تحصیل هستند.
معاون آموزشی وزارت بهداشت، در بخش دیگری از سخنان خود، سلامت را یکی از مهم‌ترین ماموریت‌های هر حکومتی خواند و افزود: تامین منابع انسانی حوزه سلامت به اعتبار نقش به سزایی که در ارتقای سلامت دارد، همواره از دغدغه‌های اصلی و مهم هر دولت است. دانشگاه‌های هر کشور فارغ از وابستگی‌های سازمانی به وزارتخانه‌ها، مسئول مستقیم تربیت منابع انسانی این بخش هستند و از این مجرا همراهی تنگاتنگی با دولت‌ها دارند.
دکتر لاریجانی، آموزش پزشکان در خصوص مفاهیم سلامت عمومی، ارتقای مسئولیت‌پذیری پزشکان درزمینهٔ مدیریت هزینه‌های سلامت، آماده کردن پزشکان برای هدایت و رهبری گروه‌های کاری سلامت عمومی، انعطاف‌پذیر بودن مسیر تربیت پزشکان متناسب با نیازهای ملی، ارزیابی دانشجویان قبل از ورود به دانشکده پزشکی، حین تحصیل و پس‌ازآن را از مهم‌ترین توصیه‌ها برای دانشکده‌های پزشکی، آینده خواند.
معاون آموزشی وزارت بهداشت بابیان اینکه، متولیان ارتقای این نظام، اساتید دانشگاه‌ها و خانواده بزرگ دانشگاه‌های علوم پزشکی هستند که سکان تحولات بزرگ این عرصه در دستان ایشان است، تصریح کرد: حوزه آموزش علوم پزشکی، دست همه صاحب‌نظران حوزه آموزش را می‌فشارد و از همه دیدگاه‌ها در جهت تحقق تحول و نوآوری در آموزش بهره‌برداری خواهد کرد. همه ما باید قدردان نظام آموزش عالی سلامت باشیم و در جهت اعتلای آن بکوشیم.
دکتر لاریجانی بابیان اینکه، اقبال به آموزش‌های آنلاین، مجازی‌سازی آموزش پزشکی، ضرورت توسعه و توسعه تعاملات بین‌المللی و همکاری‌های دانشگاهی ازجمله مهم‌ترین ابزارهای ظرفیت‌سازی در آموزش پزشکی است، اظهار کرد: استقرار و توسعه دپارتمان‌های آموزش پزشکی، با به‌کارگیری دانش‌آموختگان این حوزه نقش موثری در ارتقای آموزش پزشکی در دانشگاه‌ها خواهند داشت.
وی در پایان خاطرنشان کرد: مرکز تحقیقات راهبردی آموزش علوم پزشکی، به اشکال مختلف و متعدد آماده حمایت از طرح‌ها و پژوهش‌ها در حوزه آموزش علوم پزشکی من‌جمله، مینی گرنت ها، گرنت های پژوهشی، گرنت های توسعه‌ای و گرنت های ستادی است که برای این منظور حدود ۱۲ میلیارد تومان برای طرح‌های تحقیقاتی تامین و یا تعهد شده است.
خبر: مقدم
عکس: جمشید ربیعی