عمومی | دانشگاه علوم پزشکی تهران

سمینار تجاری سازی مالکیت معنوی برای دانشگاه ها، پارک های علم و فناوری و استارت آپ ها برگزار شد

گالری عکس
به گزارش روابط عمومی دانشکده طب ایرانی، سمینار سه روزه تجاری سازی مالکیت معنوی برای دانشگاه ها، پارک های علم و فناوری و استارت آپ ها توسط مرکز مالکیت معنوی و با همکاری موسسه فدرال مالکیت معنوی سوئیس، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، بنیاد ملی طب ایرانی،  و مرکز رشد فناوری طب و داروسازی سنتی و فرآورده های طبیعی،  روز یکشنبه ۱۶ بهمن ماه ۹۷ در ساختمان هروی دانشکده طب ایرانی آغاز به کار کرد.
در ابتدای این سمینار دکتر تویسرکانی، رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تشویق و ترغیب صاحبان فکر و اندیشه و توسعه تجاری سازی محصولات دانش بنیان را از مهم ترین چالش ها و محورهای کنونی جامعه دانست و افزود: تجاری سازی فرآیندی بسیار پیچیده است و به ویژه در چرخه تبدیل اختراعات به محصولات قابل فروش، نیازمند رویکرد حرفه ای و تخصصی است.
وی همچنین با تبیین اقداماتی که این سازمان در ایجاد زیرساخت های حقوقی برای برقراری حمایت های قانونی در مسیر ثبت محصولات و تجاری سازی اختراعات انجام داده است، تصریح کرد: تبدیل یک ایده به محصول، منتج به ورود نتایج علمی به بازار می شود و همین امر باعث ایجاد فضای رقابتی و تولید محصولات باکیفیت تر به ویژه در حوزه سلامت خواهد شد.
معاون قوه قضاییه در ادامه، نقطه بحرانی روند تجاری سازی محصول را، مرحله تولید و بازاریابی عنوان کرد و ساز و کار و تعاملات چندسویه از مرحله ایجاد تا تجاری سازی را بسیار پراهمیت دانست.
دکتر تویسرکانی یکی ازمهم ترین مشکلات و موانع تجاری سازی را عدم تعیین تکلیف سهم مالکانه مخترع عنوان کرد و استفاده از تجربیات سایر کشورها را در زمینه رفع چالش ها و دستیابی به راه حل های منطقی بسیار مهم دانست.
رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، الکترونیکی کردن تمام فرآیندهای ثبت حقوق مالکیت و ایجاد امکانات دوسویه الکترونیکی با ضریب اطمینان بالا را از اقدامات موثر این سازمان عنوان کرد.
وی همچنین به روز رسانی قوانین، ایجاد حمایت های بین المللی، و عقد موافقت نامه های بین المللی را از دیگر اقدامات زیرساختی حقوقی در تسهیل و کارآمدسازی مسیر مالکیت معنوی برشمرد.
در ادامه سمینار دکتر فتوحی، رییس دانشگاه صنعتی شریف به بیان رویکرد و اقدامات دانشگاه شریف در مسیر ایجاد دانشگاه نسل سوم و چهارم و افزایش اثربخشی اجتماعی و تجاری سازی دانش پرداخت.
وی همچنین از برنامه های راهبردی دانشگاه شریف و تدوین زنجیره دانش تا ارزش در معاونت پژوهشی و رفع شکاف نوآوری در چرخه ایده تا محصول با ایجاد دفتر برنامه توسعه و انتقال فناوری در این دانشگاه سخن گفت.
جهت دهی به فعالیت های پژوهشی در قالب برنامه گرنت، ایجاد پارک های علم و فناوری، اجرای طرح ناحیه نوآوری شریف و ایجاد چترحمایتی برای شرکت های دانش بنیان در محدوده جغرافیایی دانشگاه شریف، از دیگر اقدامات این دانشگاه عنوان شد.
در ادامه دکتر کامران هوشنگ پور، نماینده موسسه فدرال مالکیت معنوی سوئیس به معرفی این موسسه و بیان تاریخچه ایجاد قانون مالکیت معنوی در سوئیس پرداخت.
دکتر هوشنگ پور و دکتر دیوید استارکل از موسسه فدرال مالکیت معنوی سوئیس در مدت سه روز برگزاری این سمینار، مباحث اثرات اقتصادی و اجتماعی تجاری سازی، تجاری سازی برای استارت آپ ها، توانمندسازی شرایط برای انتقال فناوری، نقش حمایت دولت سوئیس و چهارچوب های حقوقی، و چگونگی برقراری موافقت نامه ها را ارائه خواهند کرد.
توضیح اینکه پیش از آغاز رسمی این سمینار، در مراسمی باحضور دکتر محمدرضا شمس اردکانی و دکتر حسین رضایی زاده به نمایندگی از بنیاد ملی طب ایرانی، با اهدای لوح سپاس، از زحمات و خدمات دکتر تویسرکانی برای کمک به ثبت مالکیت معنوی طب ایرانی و مفاهیم وابسته به آن، قدردانی شد. متن این تقدیرنامه به شرح زیر است:
شاهد آن نیست که مویی و میانی دارد
بنده طلعت آن باش که آنی دارد
گاه خیر به «آن» است و تمام است؛
و گاه، خیرات به مبرات است و تمام است؛
ولی گاهی، خیر و خیرات، صدقات است که جاری است، چون نهالی است که غرس کنند:مثال کلمه طیبه و «کَشَجَرَهٍ طَیِّبَهٍ اَصْلُهَا ثَابِتٌ وَفَرْعُهَا فِی السَّمَاءِ»! که در این گاه:« تُوتی اُکُلَها کُلَّ حینٍ بِاِذنِ رَبِّها».
استاد ارجمند جناب آقای دکتر تویسرکانی
باسلام و تحیت
بنیاد ملی طب ایرانی، نام و بنیان خود را مرهون بزرگانی همچون شماست که با درایت و حکمت از میراث جاودان سرزمین اسلامی پاسداری می کنید.
مفتخریم در چهلمین دهه فجر انقلاب اسلامی، سپاسگزار خدمات و حمایت حضرتعالی ازتشکیل شجره طیبه این بنیاد باشیم و باشد که مشمول سلامت، عافیت، نعمت و رضایت الهی باشید.

خبرنگار: خاطره فهیمی

عکاس: اشکان نورکامی