بر همین مبنا، دانشگاه آزاد اسلامی باید نقاط ضعف خود را برطرف کرده و خواستههای روسای واحدها و دانشجویان را به خوبی بررسی کند؛ همچنین راهکارهای صحیح جهت رفع مشکلات پیش رو تعیین شود. در همین راستا گفتوگویی با رئیس مرکز رشد دانشگاه آزاد بندرعباس انجام دادیم که مشروح گفتوگو به شرح زیر است:
دکتر تورج اسدی، رئیس مرکز رشد دانشگاه آزاد بندرعباس در گفتوگو با خبرنگار گروه دانشگاه
ایسکانیوز،
درباره دستاوردهای پژوهشی این واحد دانشگاهی و مشکلات و چالشهای پیشرو گفت: در حال حاضر، ۵ مرکز رشد و ۳۵ هسته، ۳ واحد فناور در دانشگاه آزاد استان هرمزگان داریم که مهمترین محصولات این مراکز رشد، شامل استخراج کیتوسان از پوست میگو بوده که در درمان بیماریهای پوستی و تهیه لوازم آرایشی کاربرد دارد که این محصول برای اولین بار در واحد بندرعباس تولید شده است.
وی افزود: تولید پودر آنتی باکتریال برای بالابردن مدت زمان نگهداری و ماندگاری مواد غذایی، کود آهن و کود سولفات آمونیوم که برای اولین بار تولید شده و در کشاورزی، کاربرد دارد، از دیگر محصولات تولیدی در مرکز رشد واحد بندر عباس است که تقریبا، کلیه این محصولات به تجاری سازی رسیده یا در این مرحله قرار دارد.
اسدی در ادامه درباره چگونگی چرخیدن چرخ دانشگاه واحد بندرعباس خاطر نشان کرد: آنچه مسلم است، درآمدهای شهریهای همچنان به عنوان عمدهترین منبع درآمدی دانشگاه آزاد محسوب میشود؛ اما دانشگاه آزاد واحد بندرعباس از راههای مختلفی چون برگزاری دورههای کوتاه مدت برای سازمانهای مختلف از جمله نظام مهندسی استان همچنین از طریق نمونهسازی بتن در آزمایشگاه واحد بندرعباس برای شرکتهای مختلف ساختمان سازی، کسب درآمد غیرشهریهای داشته است.
رئیس مرکز رشد دانشگاه آزاد بندرعباس یادآور شد: از طریق آزمایشگاه محیط زیست دانشگاه هم به عنوان معتمد و استاندارد اداره محیط زیست استان هرمزگان برای انجام پایاننامهها و طرحهای استادان در مقابل ارائه خدمات هزینههایی دریافت کردیم که منجر به درآمدزایی مناسبی شده است.
وی درباره چالشها و مشکلات پژوهشی در دانشگاه آزاد و واحد بندرعباس متذکر شد: در حال حاضر، یکی از عمدهترین مشکلات ما عدم تعامل مناسب میان امور مالی دانشگاه و حمایت از طرحهای پژوهشی مراکز رشد است تا جایی که به این مرکز و دستاوردهای آن فقط به عنوان یک منبع درآمد نگاه میشود این در شرایطی است که به ثمر نشستن محصولات دانش بنیان متصل به پژوهش، زمان بر خواهد بود.
اسدی متذکر شد: عدم شفافیت در بخشنامههای پژوهشی دانشگاه آزاد از دیگر مشکلات عمده در مسیر توسعه پژوهش محسوب میشود و تجاری سازی محصولات دانش بنیان در دانشگاه آزاد اسلامی نیازمند قوانین مشخص و ثابت است تا در یک بستر قانونمند بتوان منابع غیرشهریهای را افزایش داد.
گفتنی است، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس در سال ۱۳۶۳ تاسیس شد و فعالیت خود را با دو رشته در مقطع کاردانی آغاز نمود. حیات این دانشگاه را به سه دوره خلاصه میشود. دوره اول مربوط به سالهای ابتدائی تاسیس دانشگاه است که با دو رشته کاردانی حسابداری و زبان انگلیسی کار خود را به طور رسمی آغاز کرد.
طراحی سایت منحصر به فرد دانشگاه بر مبنای اقلیم گرم و مرطوب جنوب و استفاده از سبکهای معماری اصیل ایرانی و مذهبی، تاسیس رشتههای کارشناسی، افزایش تعداد رشتهها، افزایش جذب هیات علمی و دانشجو از مهمترین اقدامات این دوره است.
دوره سوم شامل توسعه کیفی دانشگاه است که از سال ۱۳۸۷ در کنار توسعه کمی آغاز و توجه به توسعه دورههای تحصیلات تکمیلی، تحقیقات و پژوهشی، افزایش تولیدات علمی، ارتقاء کیفیت با هدف رقابت با دانشگاههای معتبر داخلی و خارجی دنبال شده است.