دکتر مصطفی عرب مدیرکل مشاوره، بهداشت و سلامت در نشست شورای مشورتی ضمن گرامیداشت یکصدمین سال تربیت معلم و نزدیک شدن به ایام دهه فجر گفت: فعالیت های تربیت معلم به قدمت یک قرن، پیشینه ای در تاریخ آموزش و پرورش و آموزش عالی دارد، و مدرسه شاخصه اصلی تعلیم و تربیت در کشور است.
وی تصریح کرد: ارتقاء کیفیت آموزشی دانش آموزان و افزایش سطح دانش آنان از اهداف اصلی و اولویت های کنونی است. وی بیان کرد: پیشرفت تحصیلی معیار مهمی است که باید به آن توجه کرد.
دکتر مصطفی عرب با آسیب شناسی مسائل و مشکلات کنونی حوزه مشاوره و روان شناسی در اموزش و پرورش بیان کرد: جایگاه روانشناسی باید ارتقاء و مراکز مشاوره احیاء گردد.
وی افزود: فرایند مشاوره به عنوان یکی از ارکان اصلی در تعلیم و تربیت قابل حذف نیست بلکه در تمام امور مربوط به انتخاب شغل، مشاوره تحصیلی، ازدواج، آینده نگری، مشارکت اجتماعی، بررسی آسیب های اجتماعی، تعاملات و روابط بین فردی در محیط مدرسه مهم است و دانشجو معلم باید به این مباحث مسلط باشد.
وی با بیان اینکه بهترین شیوه آموزش و مشاوره موضوع ارتباط آن با واقعیت های زندگی است افزود: به عنوان یک ضرورت و اولویت میزان ساعات مطالعه دانشجومعلمان باید ارتقاء یابد.
مدیرکل مشاوره، بهداشت و سلامت در خصوص اهمیت جلسات مشاوره ای، مداخله ازدواج و پیشگیری از طلاق مباحثی را بیان کرد و افزود: سلامت، ازدواج، شغل و مناسبت های مختلفی که در جامعه وجود دارد نگاهی اجتماعی دارد و ما باید از طریق مشارکت گروهی و با نگاهی مثبت نگر به جلو حرکت کنیم. وی افزود: شاخص های ارزیابی از مراکز مشاوره دانشجویی، هم از سوی دفتر مشاوره و سلامت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و هم اداره کل مشاوره، بهداشت و سلامت دانشگاه فرهنگیان حائز اهمیت است و کارشناسان مشاوره باید به این امر مهم توجه نمایند.
در ادامه دکتر عرب در خصوص میزان پیشرفت کارنامه سلامت روان و تکمیل سامانه نوبت دهی و ارزیابی عملکرد مشاوران گزارشی را ارائه دادند.
همچنین در ادامه فرصت هم اندیشی در اختیار اعضای شورای مشورتی قرار داده شد و اعضا به پرسش و پاسخ پرداختند و نظرات خود را پیرامون مسائل مختلف حوزه مشاوره بیان کردند.