معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در این نشست که با محوریت طرح آمایش آموزش عالی کشور برگزار گردید با بیان این که وضعیت غیرقابل قبول رشد کمّی در حوزه آموزش عالی توجه همه مسئولان و دستاندرکاران را به خود معطوف داشته است گفت: این رشد غیرمنطقی سبب شده که امروز در اکثر مناطق و شهرهای کوچک، مراکزی وابسته به وزارت علوم تشکیل شود و به ارائه خدمات با کیفیت بسیار پایین بپردازند.
وی کیفی سازی را گام بعدی در راستای ارتقاء آموزش عالی کشور عنوان کرد و ادامه داد: سه شعار محوری کنترل کمّی، ارتقا کیفی و اقتدار و هماهنگی، از جمله برنامه های این وزارتخانه از ابتدا بوده که موضوع رشد کمّی تا حد بسیار زیادی مهار شد اما در ارتقاء کیفی نیاز به فعالیت های فراوان داریم. دکتر شریعتی نیاسر در ادامه گفت: آمایش آموزش عالی سه کلید واژه دارد که عبارتتد از "مدیریت منطقهای"، "ماموریت گرایی" و "ساماندهی" و مجموعه وزارت علوم با یک باور قلبی به این نظام آمایشی در صدد تحقق کامل آن است.
در ادامه این نشست برخی از معاونان آموزشی دانشگاهها به بیان دیدگاههای خود در زمینه طرح آمایش آموزش عالی پرداختند.
دکتر فتحزاده، معاون آموزشی و پژوهشی دانشگاه نیز ضمن ابراز خرسندی از حضور معاون محترم آموزشی وزارت عتف در جمع معاونان آموزشی و عرض خیر مقدم به ایشان، با انتقاد از اجرای نامناسب طرح آمایش آموزش عالی اظهار داشت: متاسفانه دوستان عزیزی که در این جمع به تعریف و تمجید از این طرح پرداختند همگی از دانشگاههای سطح ۱ و ۲ هستند که در ازای اجرای طرح آمایش هیچ گزندی متوجه آنها نیست، در حالی که حدود ۵۰ درصد از افراد شرکتکننده در این نشست از دانشگاههای سطح ۴ هستند که مشمول طرح آمایش میشوند و باید دغدغههای بهجای آنها را نیز شنید.
دکتر فتحزاده ادامه داد: واقعیت این است که قاطبه دانشگاهیان دانشگاه اردکان با توجه به افسارگسیختگی که در گسترش آموزش عالی در سطح کشور وجود داشته است با اصل طرح آمایش موافق هستند آما آنچه سبب شده تا ما تعریفی از این طرح جز قلع و قمع نداشته باشیم بی عدالتی در اجرای آن است!
وی با تاکید بر اینکه نگاه مجموعه وزارت علوم میبایست از حالت بخشنامهای و حاکمیتی به حمایتی تبدیل گردیده و ضمن راستیآزمایی آمارهایی که سبب تعیین ماموریت دانشگاهها شده است به سوابق دانشگاهها و اعضای هیات علمی موجود در رشتهها نیز بپردازد اظهار داشت: دانشگاه اردکان در راستای پیشنهاد دانشگاه معین خود با اجرای طرح هر شهرستان یک دانشگاه موافق است و حال که مجموعههای دانشگاهی اردکان و مسئولین شهر نیز با کلیات این طرح موافق هستند انتظار دارد که وزارت علوم نیز در حوزه ستادی مساعدتهای لازم در خصوص این ادغام را به عمل آورد.
دکتر شریعتی نیاسر نیز در پاسخ به نکات مطرح شده توسط معاون آموزشی و پژوهشی دانشگاه اردکان اظهار داشت دو سال از زمان اجرای سطحبندی دانشگاهها میگذرد و به زودی ارزیابان وزارت علوم به دانشگاهها برای سطحبندی مجدد مراجعه خواهند کرد. در خصوص ماموریت دانشگاهها نیز با توجه به امکانات و شرایط دانشگاهها، این ماموریت قابل اصلاح و بازنگری میباشد منتها انتظار میرود به هر ترتیب دانشگاهها از ماموریتی که برایشان تعیین میگردد خارج نگردند. وی در پایان افزود در خصوص طرح پیشنهادی استان یزد با عنوان هر شهرستان یک دانشگاه در سطح وزارتی نیز پیگیری لازم صورت خواهد پذیرفت.