سرپرست معاونت نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت، با تاکید بر این که آموزش و پرورش آغاز نقطه تحول در کشور است تصریح کرد: آموزش عالی نقطه استمرار و خانواده نقطه اساسی تحول در جامعه است.
به گزارش روابط عمومی معاونت نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت، نخستین دوره بالندگی اصول و مبانی مدیریت فرهنگی و اخلاق اداری، صبح امروز با حضور مسئولان و کارکنان معاونت فرهنگی در محل سالن اجتماعات شهید چمران دانشگاه فرهنگیان برگزار شد.
در این نشست رضا کچوئیان، برنامه ریزی برای آینده کشور با نگاه به گذشته را مهم خواند و گفت: سرعت تغییرات در ابعاد متفاوت جامعه بالا و غیر قابل کنترل است.
کچوئیان، حجم تغییرات و جمعیت تحت تاثیر آن را گسترده دانست و گفت: تغییرات با در بر گرفتن سطح کشور، سطوح فردی و ساختاری جامعه را نیز در بر می گیرد.
وی با اشاره به نزدیک بودن انقلاب برای ورود به دهه پنجم، با تشریح ویژگی های چهار دهه گذشته اظهار داشت:
شکل گیری اتفاقات جدی جامعه و ظهور و گسترش شبکه های اجتماعی و ماهواره ای از جمله ویژگی های کشور طی این مدت به شمار می رود.
وی، تغییرات مستمر گروه های مرجع به شکل دهی هویت های جدید به جای هویت های سنتی و مواجه شدن هم زمان جامعه با چند تغییر اساسی را از دیگر ویژگی های کشور طی چند دهه گذشته ذکر کرد.
عضو هیات رئیسه دانشگاه فرهنگیان در ادامه، دهه نخست انقلاب را حاکمیت ارزش های اسلام و انقلاب برشمرد و تصریح کرد: جامعه مبتنی بر ایمان به خدا، صداقت، همگرا، ایثار، تعاون، اخلاق مدار بودن، ظلم گریزی و عدالتخواهی از ویژگی های بارز این دهه به شمار می رود.
استاد دانشگاه، دهه دوم انقلاب را حرکت به سمت جامعه باز اعلام و اظهار داشت: ظهور اینترنت، ماهواره و گسترش اطلاعات از ویژگی های این دهه است.
سرپرست معاونت نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت، ایجاد تغییرات در زیست فرهنگی و اجتماعی جامعه را از جمله شاخصه های دهه سوم انقلاب عنوان کرد و افزود: با تغییرات صورت گرفته سواد دیجیتالی در سطح کشور رشد چشمگیری یافت.
دکتر کچوئیان، تغییر ذائقه فرهنگی و اجتماعی را از ویژگی های بارز دهه چهارم برشمرد و خاطر نشان کرد: شکل گیری گسترده زندگی دیجیتالی، ظهور ارزش های مدرن، اولویت آزادی های اجتماعی، تغییر زبان انتقال فرهنگ و ارزش های جامعه، تغییر زبان انتقال مفاهیم فرهنگی و اجتماعی از زبان شفاهی به زبان فیلم، سریال، انیمیشن، موسیقی و خط و نقاشی از دیگر اتفاقات مهم این دهه است.
این مقام مسئول، بر دانش افزایی، مهارت آموزی، قالب ریزی شخصیتی، یادگیری ارزش های مسلط، هویت بخشی، سازگاری و همگرایی ملی، توزیع متوازن در نقش های شغلی، انسجام بخشی و فراهم آوردن امکان نظارت و مراقبت به عنوان عوامل مهم و تاثیرگذار در بهبود و رشد آموزش عالی و آموزش و پرورش کشور در دهه پنجم انقلاب تاکید کرد.
سرپرست معاونت نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت، تلاش در راستای ارتقاء سطح اخلاق اجتماعی، لزوم استمرار تجدید نظر در برنامه درسی و سازماندهی مدارس به سمت مشارکت اجتماعی بیشتر دانش آموزان، افزایش سطح مهارت دانش آموزان و دانشجویان و تلاش برای ارتقاء کارکرد خانواده در آموزش مسائلی چون تشویق والدین به ایجاد فرصت فکر کردن و گفتگوی برهانی با فرزندان را از جمله راهکارهای لازم برای رویارو شدن با جامعه ای پویا برشمرد.
وی با معرفی آموزش و پرورش به عنوان نقطه آغاز تحول در کشور، آموزش عالی را نقطه استمرار تحول و خانواده را نقطه اساسی تحول در جامعه دانست و تصریح کرد: سرنوشت دهه پنجم جامعه ایران به آموزش و پرورش و آموزش عالی کشور گره خورده است.
کچوئیان در پایان اظهار داشت: حرکت از بایدها به باورها، اجبار به اختیار، محفوظات به دانش افزایی، فردگرایی به جمع گرایی از ضروریات نظام آموزشی و پرورشی کشور به شمار می رود.