دکتر مهدی نوید دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش، در دوره بالندگی صلاحیت حرفه ای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در حضور استادان دانشگاه فرهنگیان کشور به تبیین مدل مفهومی و کلیات سند تحول بنیادین پرداخت.
در این نشست هم اندیشی و آموزشی دکتر نوید با بیان اینکه استادان دانشگاه فرهنگیان می توانند پیشگامان تحول آفرین در آموزش و پرورش باشند، خاطر نشان کرد: استادانی در این زمینه موفق هستند که نقش آموزش و پرورش را در فرایند توسعه کشور و حل آسیب های آن و تحقق آرمان های بلند انقلاب و نیز ناکارآمدی آموزش و پرورش حاضر باور داشته باشند و برای نقد و به سامان کردن آن احساس مسئولیت کنند.
وی رسالت دانشگاه فرهنگیان، را به سامان کردن ورودی های آموزش و پرورش و توانمند سازی نیروهای موجود آن بر اساس سند تحول بنیادین دانست و افزود: معلمان و استادان به عنوان کارشناسان خبره عرصه تعلیم و تربیت باید علاوه بر نقد برای اصلاح نیز وارد میدان شوند.
دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش، با بیان اینکه نظام آموزش و پرورش به دلایل مختلف از جمله تحولات محیطی و عدم پاسخگویی به نیازهای جامعه کارآمد نیست، گفت: ادامه وضع موجود به نفع نیست و باید تحول بنیادین ایجاد کرد که در این راستا استادان می توانند ضمن مطالعه، اشرافیت و باور به سند توان تبیین، تبلیغ و دفاع از آن را کسب کنند، هرچه استادان دقیق تر و بهتر با این سند آشنا باشند تحقق سند تحول موفق تر صورت می گیرد.
وی اجرایی شدن سند تحول را نیازمند عزم ملی برشمرد و اظهار کرد: در این راستا به استادان تبیین گر سند تحول برای دانشجومعلمان و معلمان امروز نیازاست .
دکتر نوید پاسخ به سوالات چیستی، چرایی و چگونگی تحول را راهی برای رسیدن به درک روشن از سند تحول عنوان و اظهار کرد: تحول بنیادین به دنبال تغییر عمیق، ریشه ای و همه جانبه، نظام مند و آینده پژوهانه مبتنی بر آموزه های وحیانی و معارف اسلامی است.
وی در ادامه تئوری ها و فلسفه حاکم بر آموزش و پرورش را ریشه تحول دانست و بر بازخوانی مبانی تئوریک و نظریه پردازی در خصوص تعلیم و تربیت اسلامی تاکید کرد.
دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش، در ادامه همگام نبودن آموزش و پرورش با تحولات محیطی، ضعف در حل آسیب های اجتماعی و پاسخگویی به نیاز ها و... را از علل اصلی ضرورت تحول بنیادین برشمرد.
وی طراحی، تدوین و تصویب سند تحول، آماده سازی زیرساخت و در نهایت اجرای سند را سه گام اساسی با رعایت اصل همزمانی در این خصوص معرفی کرد.
دکتر نوید ایجاد همگرایی ذهنی و فهم مشترک از آموزش و پرورش در جامعه، تحکیم برنامه محوری با رویکرد راهبردی، کاهش آسیب تغییرات مدیریتی و همگامی با تحولات محیطی را ازجمله کارکردها و پیامد های اجرایی کردن سند تحول برشمرد و تصریح کرد: امروز آموزش و پرورش نیازمند تربیت نسلی است که شایستگی های لازم در تمام ساحت های وجودی و تربیتی را کسب کرده باشد.
وی وجود یک برنامه آموزش و پرورش برای کل کشور و عدم انعطاف را از آسیب های حاضر عنوان و تصریح کرد: تلاش می شود با اجرایی کردن سند تحول، فرآیند تعلیم و تربیت انعطاف پذیر و متناسب با شرایط اقلیمی و فرهنگی باشد.
دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش حرکت به سمت کاهش تمرکز، مدرسه محوری و چند تعلیفی کتاب های درسی را از برنامه های پیش رو برای آموزش و پرورش پویا و اثر بخش برشمرد.
وی با اشاره به مشکل جدی اقتصاد نظام تربیتی ، تنوع بخشی به تامین و مصارف در آموزش و پرورش را راهکاری در این خصوص و از پیامد های اجرایی شدن سند تحول خواند.
دکتر نوید با بیان اینکه آموزش و پرورش کار فرهنگی است و در بستر فرهنگ جامعه اتفاق می افتد، خاطر نشان کرد: با توجه به تنوع فرهنگ در کشور، باید آموزش و پرورشی پاسخگو به فرهنگ منطقه و با حفظ کیان ملی ارائه دهیم.
وی با بیان اینکه سند تحول را باید به صورت بحث ملی درآورد تا اجرایی شود، اظهار کرد: همگی در تبیین موضوع، انتقال مفاهیم و فرهنگ سازی باید یاری دهنده باشیم.
دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش اصلی ترین رویکرد سند تحول را رویکرد فرهنگی و تربیتی عنوان و تصریح کرد: از عناصر مهم که باید حتما مورد توجه قرار گیرد، تکوین و تعالی هویت نسل جوان است که باید در خانواده و مدرسه به آن پرداخت.
وی با اشاره به چهار هویت ملی و محلی، اسلامی، ایرانی و هویت جهانی و مدرن بر تکوین آنها به صورت متعادل و متوازن در نظام تربیتی تاکید کرد.