برگزاری نشست معاونین آموزشی دانشگاههای علوم پزشکی کلان منطقه سه آمایشی
|
پنجشنبه، ۱ آذر ۱۳۹۷
|
نشست معاونین آموزشی دانشگاههای علوم پزشکی کلان منطقه سه آمایشی
با حضور قائم مقام اجرایی معاونت آموزشی وزارت بهداشت به همراه رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان در سالن شهید رستم پور
دانشکده پزشکی در سنندج برگزار شد.
رئیس
دانشگاه علوم پزشکی کردستان در ابتدای این جلسه، ضمن خوش آمدگویی و تبریک میلاد
نبی مکرم اسلام(ص) و هفته وحدت
،
گفت:
هفته وحدت برای ما دانشگاهیان درسهای زیادی دارد و امیدوارم با تاسی از آن، مرزهای
جغرافیایی را برداشته و به جای اینکه رقیب هم باشیم، یار، یاور و رفیق هم بوده و
بتوانیم پیشرفت ها و یافته هایمان را در اختیار هم قرار داده و با کمک هم نواقص و
ضعف ها را از بین برده و زمینه را برای ارائه خدمات با کیفیت به مردم فراهم سازیم.
دکتر
سیامک واحدی با بیان اینکه، تحول و نوآوری در حوزه آموزش پزشکی بحثی بسیار با
اهیمت است که باید به صورت ویژه مورد توجه قرار گیرد، افزود: در دانشگاه علوم
پزشکی کردستان به آموزش به عنوان یک رکن اساسی توجه می گردد و برنامه ها طوری
طراحی و اجرا می گردد که تمامی فعالیت ها از مسیر آموزشی که مبتنی بر پژوهش است
بگذرد و در این صورت است که کل فعالیتهای دانشگاهی حالت هم افزایی داشته و زمینه
ارتقاء سطح سلامت مردم را فراهم می سازد.
وی
تصریح کرد: توجه به تکنولوژی های جدید و نیز تغییرات و انتقال تکنولوژی در آموزش
بسیار مهم است، بنابراین علاوه بر اینکه باید از تکنولوژی های نو استفاده کنیم،
باید آن را بومی سازی نموده و نیز آموزش را به صورت صنعتی و اتوماسیونی پیش ببریم.
رئیس
دانشگاه با بیان اینکه، هوش مصنوعی، دانش الکترونیک و مکانیزاسیون از نیازمندیهای
اصلی پزشکی مدرن است، اضافه کرد: طراحی سامانه ها، ارزشیابی و اعتبارسنجی، پاسخگو
بودن، فضاهای آموزشی، اعضای هیئت علمی، نقل و انتقالات و حرکت به سمت دانشگاههای
نسل سوم و چهارم از جمله مهمترین مباحث جاری در آموزش علوم پزشکی است که باید برای
آنها برنامه ریزی و سیاست گذاری گردد.
در
ادامه این جلسه، قائم مقام اجرایی معاونت آموزشی وزارت متبوع گفت: تحول و نوآوری
در آموزش پزشکی به یک نقشه راه نیاز دارد که مبتنی بر اسناد بالادستی نظام و مشتمل
بر سیاست های توسعه آموزش پزشکی باشد.
دکتر
اخوان بیان داشت: دانشگاه نسل سوم با برنامه ریزی های کوتاه مدت و مقطعی ایجاد نمی
گردد بلکه باید با برنامه ریزی توسعه بلند مدت بتوان به این مهم، دست یافت.
وی
با تاکید بر اینکه ماموریت محور بودن دانشگاهها، امری اساسی است، افزود: ماموریت
های دانشگاههای کلان منطقه آمایشی سه شامل توسعه آموزش های مهارتی نظام سلامت (نیروهای
حد واسط)، توسعه الگوهای خصوصی سازی در آموزش عالی سلامت، توسعه داروسازی سنتی،
توسعه دانش زیست فناوری کاربردی، توسعه دانش مرتبط با آموزش پزشکی با رویکرد
پاسخگویی اجتماعی و توسعه همگرایی بین علوم پایه پزشکی است.
قائم
مقام اجرایی معاونت آموزشی وزارت بهداشت گفت: در دانشگاه علوم پزشکی کردستان
استعداد و تجربه بسیار خوبی در زمینه توسعه آموزش پزشکی وجود دارد و امیدوارم
دانشگاههای دیگر از این استعداد و تجربه ها استفاده نمایند.
در
این جلسه، پس از ارائه پیشنهادات و نیز گزارش عملکرد آموزشی توسط معاونین آموزشی دانشگاههای علوم پزشکی کردستان، همدان، کرمانشاه، ایلام و اسدآباد،
حاضرین به بحث در خصوص مشکلات و راهکارها پرداخته و در نهایت تصمیمات مقتضی در جهت
رفع تنگناها و بهبود فرآیندها اتخاذ گردید.