طرح های برگزیده کلان مناطق آمایشی، گامی برای پیشرفت در شاخص های جهانی نوآوری
|
یکشنبه، ۶ آبان ۱۳۹۷
|
در نشست مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش علوم
پزشکی، اولویت های پژوهش در آموزش علوم پزشکی کلان مناطق آمایشی تعیین شد.
به گزارش وبدا، دکتر
سعید عسگری، قائم مقام مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش پزشکی (نصر) در جلسهای که
با حضور نمایندگان ۱۰ کلان منطقه آمایشی، مدیران حوزه آموزش وزارت بهداشت و
تعدادی از مسئولین مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش پزشکی در این مرکز برگزار شد،
ضمن تاکید بر سند چشمانداز ۱۴۰۴ که بر طبق آن ایران باید رتبه اول علمی منطقه را
به لحاظ کمی و کیفی کسب کند، گفت: در بحث بررسی اوضاع علمی در جهان، شاخصهای کمی
و کیفی مورد چالش قرار میگیرند و خوشبختانه ایران به لحاظ شاخصهای کمی از سال
۲۰۱۱ میلادی، رتبه اول منطقه را کسب کرده است.
وی خاطرنشان کرد: ایران
در تولید کمی در سطح جهانی رتبه ۱۶ را داراست، این در حالی است که ترکیه رتبه ۱۹
و سعودیها نیز رتبه ۳۲ را در این زمینه دارند.
دکتر عسگری در ادامه
از عملکرد موفق رشتههای داروسازی و دندانپزشکی در سطح منطقه و جهان خبر داد و
گفت: خوشبختانه در این ۲ رشته در منطقه رتبه ۱ و در سطح جهانی رتبه ۱۱ را کسب
کرده ایم که باعث مباهات است.
وی ابراز امیدواری
کرد: همانگونه که در
۳
تا
۴
سال
اخیر توانستیم رتبه ایران را در شاخص جهانی نوآوری، ۵۵ مرتبه ارتقا دهیم، با
همکاری و همفکری کلان مناطق آمایشی، این روند روبه پیشرفت تداوم یابد.
در ادامه این نشست،
دکتر شهرام یزدانی، معاون پژوهشی مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش پزشکی (نصر) از
حمایت این مرکز از پژوهش و نوآوری در آموزش پزشکی خبر داد.
دکتر یزدانی ضمن تشریح
فرآیند انتخاب طرحهای ارسالی از سوی کلان مناطق، یادآور شد: از
۴۱۳
طرح ارسال شده از سوی دانشگاههای
کلان مناطق آمایشی،
۲۶۲
طرح پس از غربالگری (به علت اینکه برخی طرحها در راستای آموزش پزشکی وپژوهشهای
آموزشی نبودند) انتخاب شدند که پس از جمعبندی امتیازاتی که حاضرین این جلسه به هریک
از
۲۶۲
طرح
مذکور اختصاص خواهند داد. هفته آینده عناوین طرحهای پذیرفته شده اعلام و بودجه
در نظر گرفته شده پس از داوری علمی و هزینه ای طرح ها به آنها اختصاص خواهد یافت.
در ادامه این نشست،
نمایندگان
۱۰
کلان منطقهی آمایشی به تشریح و دفاع از طرحهای خود پرداختند.
همچنین دکتر امامی
رضوی، قائممقام رییس ستاد تحول و نوآوری در آموزش عالی سلامت و دبیر شورای عالی
برنامهریزی علومپزشکی ضمن اشاره به کشوری بودن طرح ماموریتهای کلانمناطق، به
حاضرین در جلسه تاکید کرد که در امتیازدهی به طرحهای ارائه شده حتما طرحهای برگزیده
و خروجی آنها برای نیازهای کشور مفید باشد و نیازهای اجتماع را برطرف کند.
وی به نمایندگان
کلان مناطق تاکید کرد که با توجه به ملی بودن ماموریتها، از همه دانشگاهها در
تمام شهرها استفاده شود.
دکتر امامی رضوی
افزود: دانشگاهها باید در عمل به پروژهها وارد شده و پایش و ارزیابی انجام بدهند
تا به نتیجه مورد نظر دست یابند.
دکتر امیر احمد
اخوان، معاون توسعه مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش علوم پزشکی نیز در پایان این
نشست، از دانشگاههای استانها درخواست کرد که با کلانمناطق در ارتباط باشند و
آنچه را در نظر دارند در ابتدا به کلان منطقه مربوطه ارسال کرده و رونوشت آن به
وزارتخانه تحویل شود تا یک تعامل
۲
جانبه انجام شود.