عمومی | دانشگاه علوم پزشکی تهران

برگزاری جلسه آموزشی اهمیت تغذیه با شیر مادر در شهرستان اسلامشهر

به گزارش روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان اسلامشهر، این جلسه آموزشی با حضور کارکنان چهارشنبه ۱۷ مرداد ۹۷ در شرکت الکتروژن برگزار شد.
المیرا تکریم، کارشناس تغذیه گفت: تغذیه انحصاری با شیر مادر در ۶ ماه اول زندگی برای رشد و تکامل کودک از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در مدت تغذیه انحصاری با شیر مادر، کودک نیاز به مصرف هیچ‌گونه ماده غذایی و حتی آب ندارد. البته مصرف قطره مولتی‌ویتامین و یا آ-د از روز ۳ تا ۵ تولد ضروری است، شیر مادر با توجه به رشد فزاینده کودک تمام نیازهای غذایی را تامین می‌کند.
وی در ادامه بابیان اینکه شیر مادر بهترین و کامل‌ترین غذا، با آلرژی کمتر در مقایسه با شیر مصنوعی است و حاوی آنتی‌بادی‌های ضد باکتری و ویروسی، شامل تیتر بالای SIgA است، گفت: ماده‌ای در شیر مادر می تواند رشد ویروس اوریون، آنفلوانزا، واکسینا (آبله) رتاویروس و ویروس انسفالیت B ژاپنی مهار می‌شوند و ماکروفاژ موجود در شیر انسان (کلستروم و شیر رسیده) باعث سنتز کمپلمان، لیزوزیم و لاکتوفرین می‌شود.
این کارشناس در پایان در خصوص نشانه‌های کفایت شیر مادر به خواب راحت برای ۲ تا ۴ ساعت بعد از شیر خوردن، افزایش وزن مطلوب شیرخوار بر اساس منحنی رشد، دفع ادرار ۶ تا ۸ بار به‌صورت کهنه کاملاً' خیس در ۲۴ ساعت (درصورتی‌که شیرخوار به‌جز شیر مادر مایعات دیگری مصرف نکند)، دفع مدفوع ۲ تا ۵ بار در روز که البته با افزایش سن شیرخوار تعداد دفعات دفع مدفوع کاهش می‌یابد، شادابی پوست، هوشیاری و سلامت ظاهری شیرخوار و اگر شیرخواری هر دو پستان را تخلیه کند ولی به خواب نرود یا خوابش بسیار سبک باشد و بعد از چند دقیقه بیدار شود و کمتر از حد طبیعی وزن بگیرد نشانه کمبود شیر است، پرداخت.
خبر: خورسندفرد
عکس: بیاتی نیاز