به گزارش روابط عمومی دانشگاه، روز چهارشنبه ۲ خردادماه ۹۷؛ با توجه به اینکه دانشگاه شهید باهنر طبق رتبه بندی موسسه لایدن، جزء ۱۰۰۰ دانشگاه برتر دنیا قرار گرفته است؛ صدا و سیمای مرکز کرمان با دکتر نظام آبادیپور؛ معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه صورت گرفت.
دکتر نظام آبادی پور، در پاسخ به سوال
”
دانشگاه در چه بخش های موفق به کسب رتبه شده، و دلیل این موفقیت دانشگاه چه چیزی بوده است؟
”
باید ارزیابی های بیرونی از دانشگاه ها صورت گیرد، فارغ از آنچه که خود دانشگاه ها ادعا می کنند، تا نظام های رتبه بندی بتوانند دانشگاه ها را رتبه بندی کنند و نتایج را به علاقه مندان، دانشجویان و صنعت گران ارائه دهند. در دنیا حدود ۲۰ نظام رتبه بندی وجود دارد؛ که ۴ نظام رتبه بندی از بقیه مهم تر هستند که سرآمد آنها تایمز، دوم
QS
، سوم، لایدن و چهارم شانگهای است، این چهار نظام در اولویت نیستند؛ بلکه ازمشهور ترین نظام های رتبه بندی در دنیا هستند. خوشبختانه دانشگاه باهنر برای اولین بار موفق شده است در نظام رتبه بندی لایدن به جرگه ۱۰۰۰ دانشگاه برتر دنیا بپیوندد و همین، ورود دانشگاه به این رتبه بندی افتخاری برای دانشگاه و استان کرمان است.
معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه، ضمن تبریک کسب این موفقیت به مردم کرمان، از کلیه مسئولان دانشگاه، اعضای هیات علمی دانشگاه و دانشجویان که در کسب این موفقیت نقش داشتند تشکر و قدردانی کرد.
وی با بیان اینکه امسال دانشگاه در بین ۱۰۰۰ دانشگاه برتر دنیا قرار گرفته، و اینکه از کل کشور تنها ۲۳ دانشگاه توانسته در رتبه بندی موسسه لایدن جزء ۱۰۰۰ دانشگاه برتر دنیا
قرار گیرند. گفت: خوشبختانه ما در زمینه ارتباط با صنعت رتبه ۶ ایران ، در زمینه ارتباط با موسسات و مجموعه هایی، که بیرون از دانشگاه هستند رتبه ۱۱ را کسب کردیم و در مجموع در بین کل دانشگاه های کشور که در نظام رتبه بندی لایدن موفق به کسب رتبه شده اند، موفق به کسب رتبه ۱۱ شده ایم.
دکتر نظام آبادی در پاسخ به سوال« به چه دلایلی شما در این رتبه بندی شرکت کرده اید و نتایج آن برای دانشگاه چیست؟» اظهار داشت: سیستم لایدن یک سیستم خود اظهاری نیست و خود موسسه لایدن با شاخص هایی که بررسی می کند فهرستی از بهترین دانشگاه های دنیا را ارائه می کند؛ در این سیستم دو شاخص حائز اهمیت است؛ تعداد مقالاتی که در نشریه های معتبر دنیا به چاب رسیده است که اصطلاحا به مقالات
ISI
معروف است، و کیفیت مقالات ؛ مقالاتی که جزء ۱ درصد دنیا یا ۱۰ درصد دنیا قرار بگیرند و میزان استناد به مقالات مهم است. خوشبختانه دانشگاه شهید باهنر در انتشار مقالات بین المللی توانسته به اهداف خود دست یابد و موفق به دستیابی به این امر مهم شده است.
شاخص بعدی دیپلماسی علمی و ارتباط با صنعت است که خوشبختانه دانشگاه شهید باهنر هم در بحث دیپلماسی علمی
هم در ایران و هم در دنیا
توانسته به شاخص هایی دست یابد که به رنکینک دانشگاه کمک کرده است.
وی در مورد نتایجی که این موفقیت برای دانشگاه خواهد داشت تصریح کرد: وقتی که دانشگاه جزء ۱۰۰۰ دانشگاه برتر دنیا قرار می گیرد ما قادر خواهیم بود ارتباطات بین المللی خودمان را در مباحث علمی افزایش دهیم . اما آنچه را که در زندگی مردم می توان نوید داد؛ نشان دادن این موضوع است که دانشگاه در مسیر صنعت حرکت می کند و از مرز های علمی عبور کرده است، که ان شاالله بتوانیم به حل مشکلات مردم کمک کنیم، و با توجه به این که دانشگاه در بحث ارتباط با صنعت رتبه ۶ کشور را کسب کرده گواه بر این موضوع است که دانشگاه در مسیر صنعت حرکت می کند، و بدنبال حل مشکلات جامعه است. لازم به ذکر است که در سال ۹۶ نسبت به سال۹۵ طرح های تحقیقاتی ما برای حل مشکلات جامعه و صنعت تقریبا ۵/۲ برابر افزایش داشته است.
معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه، در پاسخ به سوال« توان پژوهشی دانشگاه به چه اندازه است» بیان کرد: همین رنکینک موسسه لایدن گویا این موضوع است دانشگاه باهنر جزء ۱۰۰ دانشگاه برتر از لحاظ مباحث پژوهشی است و در ادامه تاکید داشت که در بحث صنعت و رفع مشکلات جامعه باید کارهای بیشتری صورت گیرد و با بیان اینکه دانشگاه قدم های اساسی در بحث حل مشکلات صنعت برداشته است اما باز هم صنایعی وجود دارند که با مشکلاتی رو به رو هستند ما امیدواریم که در سال پیش رو بتوانیم گام های بلندتری در جهت حل این مشکلات برداریم و سرویس های مناسب تری به جامعه ارائه دهیم.
دکتر نظام آبادی در ادامه به شاخص های مهمی که در دستبابی به این موفقیت نقش داشتند پرداخت؛ که هرچه تعداد مقالات بیشتری، در بین مقالات ۱ درصد دنیا داشته باشیم رتبه بهتری را کسب خواهیم کرد، و با بیان اینکه مقالات باید مرتبط با صنعت باشند مقالاتی که برای رفع مشکلات صنعت می باشند. در رتبه بندی دانشگاه ها حائز اهمیت است. صرفا مقالاتی جائز اهمیت است که مرتبط با صنعت و در جهت رفع مشکلات و نیاز های جامعه باشد و تعداد مقالات نیز از جمله شاخص های مهم سنجش دانشگاه ها است.