نوزدهمین همایش کشوری آموزش علوم پزشکی و یازدهمین جشنواره آموزشی شهید مطهری با محور تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی در تاریخ دهم لغایت دوازدهم اردیبهشت ماه ۱۳۹۷در مرکز همایش های رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد.
به گزارش پایگاه خبری وبدا در همدان، در سومین روز از نوزدهمین همایش کشوری آموزش علوم پزشکی، دکتر شهرام یزدانی، به ارائه سخنانی با موضوع نیازسنجی آموزشی و پاسخگویی اجتماعی آموزش پزشکی پرداخت و گفت: بسیار شنیده ایم که در مورد پاسخگویی، برنامه ریزی و تعاریف خوبی ارائه نشده و به صورت فرآیندی باید چه کار کنیم که دانشگاه پاسخگویی اجتماعی خوبی داشته باشد. به نظر می رسد لازم است که نیازها را خوب بشناسیم و مسئولیت نواقص را بپذیریم چرا که این روح پاسخگویی اجتماعی است.
وی اجزای مختلف پاسخگویی اجتماعی را مهم ارزیابی کرد و گفت: اجزای مختلف پاسخگویی اجتماعی شامل نظام سلامت، درمان، آموزش، فناوری، بهداشت و پژوهش کاملا به هم وابسته اند
.
عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی افزود: سیستمی که ادعای پاسخگویی را دارد باید انتقادپذیر باشد چرا که بحث انعطاف پذیری بسیارمهم است. همچنین ارتباط انعطاف پذیری و اثربخشی بسیار مهم است
.
دکتر یزدانی، سطح درگیری دانشگاه در موضوع مسئولیت پذیری اجتماعی را مهم خواند و گفت: پاسخ دهی اجتماعی در این سطح قرار دارد و افراد باید خود را با این شرایط وفق دهند. همچنین وزارت بهداشت باید در قسمت های مختلف سلامت پاسخگو باشد و این زنجیره در شهرستان ها به عهده دانشگاه هاست
.
وی با بیان اهمیت پاسخگویی تا حل مشکل، خاطر نشان کرد: باید پاسخگویی اجتماعی انجام شود. از جمله مباحث پاسخگویی اجتماعی در حوزه درمان می توان به بار بیماری ها، مصرف خدمات و رضایت بیماران اشاره کرد. همچنین از پاسخگویی اجتماعی در نظام پژوهش سلامت می توان به نیازسنجی پژوهش های سلامت، اولویت سازی پژوهش و تخصص منابع پژوهش و مدیریت پژوهش نام برد
.
مطرح شدن تجارب مرتبط با یادگیری الکترونیکی در قالب تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی
در کارگروه های جشنواره شهیدمطهری تجارب یادگیری الکترونیکی به عنوان یکی از تجارب تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی مطرح شد
.
این تجارب شامل به کارگیری فناوری واقعیت مجازی در آموزش علوم پزشکی تجربه گناباد از ایده تا تولید محصول،
بررسی کارایی تکنولوژی واقعیت مجازی در آموزش میکروبیولوژی پزشکی؛ اولین تجربه کشوری کاربرد فناوری
VR
در آموزش علوم پایه پزشکی و ارتقا بهره مندی از یادگیری الکترونیکی در آموزش علوم پزشکی؛ توصیه های خبرگان و تاثیر برگزاری کارگاه های دوره مهارت های دانشگاهی به روش ترکیبی بود.
مطرح شدن تجارب پاسخگویی اجتماعی آموزش در جشنواره شهید مطهری
سه تجربه پاسخگویی اجتماعی آموزش در یازدهمین جشنواره شهیدمطهری شامل طراحی وب سایت آموزش جامعه نگر پزشکان در بیماری دیابت، طراحی ابزار ارزشیابی برنامه درسی دوره بالینی از نظر پاسخ گویی اجتماعی
و بررسی میزان آگاهی دستیاران بالینی بعنوان مدیران سلامت از مدیریت صحیح هزینه ها و امور بیمه
در این جشنواره
مطرح شد
.
لازم به عنوان است حیطه های جشنواره شهید مطهری عبارتند از
حیطه تدوین و بازنگری برنامههای آموزشی، حیطه یاددهی و یادگیری، حیطه ارزشیابی، حیطه مدیریت و رهبری آموزشی، حیطه یادگیری الکترونیکی
و حیطه طراحی و تولید محصولات آموزشی است
.
گزارش تصویری بازدید
وزیر بهداشت و معاون آموزشی وزارت بهداشت از غرفه های یازدهمین جشنواره شهید مطهری را در زیر ملاحظه کنید.