به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان مرکزی، نشست طریقی حسینی معاون وزیر و رئیس سازمان آموزشوپرورش استثنایی کشور با مدرسان و دانشجو معلمان رشته «آموزش دانش آموزان با نیازهای ویژه» روز چهارشنبه ۱۱ آبان ماه با حضور در پردیس زینب کبری(س) اراک برگزار شد.
طریفی حسینی در بخش ابتدایی سخنان خود ضمن برشمردن ویژگیها و مختصات منحصربهفرد و نقش و جایگاه دانشگاه فرهنگیان در نظام تعلیم و تربیت کشور از این دانشگاه بهعنوان یکی از راهبردیترین دانشگاههای کشور و دانشگاهی تمدن ساز یادکرد که باتربیت و آمادهسازی معلمان نقشی بیبدیل در تربیت نسلهایی دارد که پایهگذاران تمدن نوین اسلامی در چهلواره دوم انقلاب اسلامی خواهند بود
.
معاون وزیر و رئیس سازمان آموزشوپرورش استثنایی با اشاره به اساسنامه دانشگاه فرهنگیان مبنی بر ماموریت این دانشگاه در زمینه پژوهش و تولید و ترویج علم نافع موردنیاز نظام آموزشوپرورش از دانشگاه فرهنگیان بهعنوان دانشگاهی ماموریت گرا یادکرد که علاوه بر تربیت و توانمندسازی معلمان، دارای مسئولیت اجتماعی در زمینه حل مسائل و چالشهای تعلیم و تربیت بوده که میتواند با رویکرد دانشگاههای نسل چهارم به صوت جدیتری در حل مسائل و چالشهای نظام آموزشوپرورش در سطح استانها و مناطق کشور به نقشآفرینی بپردازد
.
رئیس سازمان آموزشوپرورش استثنایی در ادامه با یادآوری گستره فعالیت دانشگاه فرهنگیان در تمامی استانهای کشور از این دانشگاه بهعنوان بزرگترین دانشگاه کشور و یک شبکه دانشگاهی گسترده یادکرد و خواستار توجه به ظرفیت شبکهای و همافزای این دانشگاه در پیوند با حدود ۱۱۴ هزار مدرسه در سراسر کشور و ارتباط نزدیک و فعالیت موثرتر معلمان در این شبکه دانشگاهی شد
.
طریفی حسینی ضمن اشاره به نقش و جایگاه معلمان در فرایند ایجاد تحول بنیادین در آموزشوپرورش، از تحول در دانشگاه فرهنگیان و نظام تربیتمعلم کشور مبتنی بر مبانی و ارزشهای اسلامی بهعنوان نقطه شروع برنامهریزی برای ایجاد تحول بنیادین در آموزشوپرورش یادکرد
.
معاون وزیر آموزشوپرورش اظهار کرد: دانشگاه فرهنگیان به دلیل ماموریتهای خطیری که درزمینه تربیتمعلم و حل مسائل و چالشهای آموزشوپرورش دارد باید بهعنوان سکوی اول حرکت و ریلگذاری در مسیر توسعه و پیشرفت همهجانبه کشور در نظر گرفته شود که لازمه این امر سرمایهگذاری بیشتر برای توسعه این دانشگاه است
.
وی در پایانبخش اول سخنان خود با اشاره به ظرفیتهای عظیم دستگاه آموزشوپرورش در کشور خواستار نگاه راهبردی و همهجانبه دانشجویان و اساتید دانشگاه فرهنگیان در جهت انجام اقدامات بزرگتر در کمک به آموزشوپرورش شد
.
طریفی حسینی در بخش دوم سخنان خود در خصوص نظام آموزشوپرورش استثنایی کشور خاطرنشان کرد: در حال حاضر سازمان آموزشوپرورش استثنایی با دو رویکرد ناظر به حل مسئله و چالشهای جاری و رویکرد تحولی در حال اجرای برنامهها و فعالیتهای خود هست و در این خصوص سه بسته کاری جامع با محوریت اصلاح نظام حکمرانی و اداره امور آموزشوپرورش استثنایی؛ توسعه عدالت تربیتی و نصیب برابر آموزشی؛ و روزآمدسازی، کیفیتبخشی و کارآمد سازی آموزشوپرورش استثنایی طراحی و در حال پیادهسازی هستند
.
وی در ادامه و پس از ارائه گزارشی از فعالیتهای اخیر سازمان آموزشوپرورش استثنایی در حوزههای پیشگیری، تشخیص، سنجش و امور آموزشی، پرورشی و توانبخشی و تشریح برخی از برنامهها و اقدامات ناظر به هر یک از بستههای کاری و تحولی این سازمان به مهمترین سوالات دانشجویان در موضوعات مختلف پاسخ داد.