در این نشست بر نقش دانشگاه ها در به روزرسانی و نوآوری در صنعت خودروسازی تاکید شد. از مهمترین نتایج این گردهمایی، تصمیم بر ایجاد پارک علم و فناوری خودرو با حضور موثر دانشگاه ها بود .
تولید خودروهای داخلی، با استانداردهای جهانی فاصله بسیار دارد. کارشناسان معتقدند افزایش آمار تصادفات جاده ای و شهری بی ارتباط با کیفیت پایین قطعات داخلی خودروها نیست. خودروسازان هم مشکلات ناشی از تحریم ها و هزینه های بالای تولید محصولات خود را دلیل بر راندمان ضعیف این صنعت می دانند.
محمدعلی تیموری؛ مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در نشست هماهنگی و توسعه همکاری های صنعت و دانشگاه، با بیان اینکه این مجموعه آماده همکاری با دانشگاه ها برای رفع نیازهای صنعت خودرو است، بیان داشت: گروه خودروسازی سایپا با ارتباط مستمر و پیوسته با جامعه دانشگاهی و مجموعه های دانش بنیان قصد دارد به سمت تولید خودروهای با کیفیت و به روز گام بردارد و در راستای منویات مقام معظم رهبری از توان علمی مراکز دانشگاهی بهره مند شود.
وی با بیان اینکه مراکز دانشگاهی می توانند باعث توسعه صنعت خودرو شوند و هدف ما این است که این ارتباط مستمر و پیوسته برقرار باشد، خاطرنشان کرد: یکی از دلایلی که باعث شده صنعت خودرو به خوبی رشد پیدا نکند، عدم آرامش است، باید پذیرفت در فضایی که آرامش نباشد کار کردن دشوار و سخت است.
اما آنچه مسلم است توانایی و ظرفیت های علمی داخلی برای ارتقا محصولات صنعت خودرو تا به امروز مورد توجه قرار نگرفته است. ضرورت اتکا به دانش وتوانمندی نخبگان داخلی و بهره مندی از دانش مدرن از سوی متخصصین دانشگاه ها دغدغه امروز خودروسازان ملی است. نگاه ویژه به توانمندی دانشگاه ها برای تقویت صنعت خودرو، ضرورتی است که دولت سیزدهم به آن رویکرد مثبتی نشان داده است.
در این نشست دکتر امید رضایی فر؛ مدیرکل پشتیبانی امور فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری پیشنهاد داد که به منظور ارتقاء کیفیت خودروهای تولیدی سایپا، "پردیس مشترک با سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران" راه اندازی شود؛ با این اقدام، سایپا صاحب یک پارک علم و فناوری خواهد شد.
گفتنی است در نشست شرکت سایپا با نمایندگان وزارت علوم که در راستای منویات مقام معظم رهبری مبنی بر ضرورت افزایش کیفیت تولید خودروهای داخلی و تامین نظر مصرف کنندگان و آمادگی مراکز پژوهشی و تحقیقاتی در خصوص کمک به ارتقاء کیفیت تولید خودروهای داخلی برگزار شد، از خطوط تولید گروه خودروسازی سایپا بازدیدهای تخصصی صورت گرفت.
دراین نشست، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی اصفهان نیز با ارایه گزارشی از توانمندی های دانشکده ها و پژوهشکده های فنی و مهندسی این دانشگاه، از آمادگی کامل برای همکاری با صنعت خودروسازی خبر داد.
دکتر حمیدرضا صفوی با بیان اینکه دانشگاه های امروز، دانشگاه نسل چهارم هستند که نه تنها در تولید علم بلکه در کمک به کاربرد و مصرف در جامعه باید اثر گذار باشند تصریح کرد : دلیل اینکه دانش آموختگان ما ناچار به مهاجرت می شوند، عدم محیط مناسب برای بهره مندی از دانش و اشتغال در کشور است.
عضو هئیت رئیسه دانشگاه صنعتی اصفهان با تاکید بر اینکه تقویت صنعت خوردسازی ملی با بهره مندی از نخبگان دانشگاهی ضروری است ؛افزود: در جلسه ای که با گروه سایپا برگزار شد، ۱۴ دانشگاه کشور از پتانسیل های خود در توسعه این صنعت سخن گفتند ، دانشگاه صنعتی اصفهان نیز با تنوع تخصص ها در دانشکده ها و پژوهشکده ها آمادگی برای همکاری نزدیک و نقش آفرینی در صنعت خودروسازی را اعلام داشت.
دکتر صفوی تاکید کرد حلقه ارتباطی دانشگاه با صنعت خودرو،پارک علم و فناوری است که زمینه گرد هم آمدن و حضور موثر متخصصین دانشگاهی و جذب نخبگان را فراهم می کند.
در ادامه گفتگوی اختصاصی روابط عمومی دانشگاه را با اقای دکتر حمیدرضا صفوی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی اصفهان مشاهده می کنید. به سراغ ایشان رفتیم تا علاوه بر گزارش از دستاوردهای این نشست ، از چالش های صنعت خودرو و نقش آفرینی دانشگاه صنعتی اصفهان در این عرصه اطلاع کسب کنیم.
شما را به دیدن این گزارش از طریق کانال رسمی دانشگاه صنعتی اصفهان در آپارات دعوت می کنیم.