رفع نواقص آموزش و آزمونهای مجازی چگونه ممکن است؟/ ضرورت حضور دانشجویان در محیط آموزشی
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان حضور دانشجویان در محیط آموزشی را برای ارتقای توانمندیهای علمی و بالقوه آنان ضروری دانست و گفت: ترکیب آموزش مجازی و حضوری میتواند به رشد و تعالی دانشگاه کمک قابل توجهی کند.
ترکیب آموزش مجازی و حضوری به رشد دانشگاه کمک میکند
رئیس
دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان حضور دانشجویان در محیط آموزشی را برای ارتقای
توانمندیهای علمی و بالقوه آنان ضروری دانست و گفت: ترکیب آموزش مجازی و حضوری میتواند
به رشد و تعالی دانشگاه کمک قابل توجهی کند
.
پیام
نجفی در گفتوگو با خبرنگار
گروه
استانهای خبرگزاری آنا
با تشریح مزایا و معایب آموزش و آزمون
مجازی در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور اظهار کرد: آموزش مجازی با همه کاستیها،
ظرفیتهای خیلی خوبی در مبحث آموزشی کشور ایجاد و این ظرفیتها برای آینده دانشگاه
ماندگار بوده و ادامه پیدا خواهد کرد؛ البته آموزش مجازی نقاط ضعفی دارد که
طبیعتاً نیاز به تمرکز و رفع دارد؛ اما نباید فراموش کنیم که ترکیب آموزش مجازی و آموزش
حضوری میتواند به رشد و تعالی دانشگاه کمک قابل توجهی کند
.
به
گفته رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان، آموزش حضوری به عدالت آموزشی نزدیکتر
است؛ بنابراین باید تلاش کنیم که همزمان با
آزمون حضوری
، روشهای آزمون
مجازی باکیفیتتر را شناسایی کرده و ارتقا دهیم؛ زیرا بر این عقیدهام که تلفیق
این دو میتواند در آینده دانشگاه بسیار موثر باشد
.
افزود:
آموزش مجازی، تجربهای بود که با ایجاب شرایط کرونایی حاصل و در حقیقت نوعی توفیق
اجباری برای دانشگاهها محسوب شد که در خلال آن، بخش قابل توجهی از آموزش کشور به
فضای مجازی منتقل و با گذشت زمان، تجربه دانشگاهها در بحث آموزش مجازی ارتقا یافت
.
یکی
از اشکالات
آموزش مجازی
این است که تعامل لازم میان دانشجو و استاد شکل
نگرفته و دانشجو در محیط آموزشی حضور فیزیکی ندارد. به هر حال بعضی از آموزشهای
جمعی و اجتماعی باید بهصورت حضوری ارائه شود؛ چراکه با اجرای روند آموزش مجازی،
دانشجو کمتر در معرض یادگیریهای لازم قرار میگیرد
.
رئیس
دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان
اضافه
کرد: یکی دیگر از معایب آموزشی مجازی، دروسی هستند که در آن درس، مبحث ارزیابی و
درک مفهومی از اهمیت ویژهای برخوردار بوده و لازم است که به لحاظ آموزشی، تعاملی
بیشتر میان دانشجو و دانشگاه صورت گیرد که برای این موارد، شیوه آموزش حضوری لازم
الاجراست
.
بهطور مطلق در آینده نمیتوان به هیچیک از دو روش آموزش
مجازی و حضوری اتکا کرد
.
نجفی گفت: هرچند آموزش مجازی نقاط
ضعفی داشته و دارد که در آینده با تلفیق آن با آموزش حضوری برطرف خواهد شد؛ اما
یکی از اصلیترین نقدهای وارد به این سبک از آموزش، مربوط به احراز هویت و برگزاری
امتحانات بوده که تکنولوژی آموزشی و تجربه استاد و دانشجویان برای این بخش و
ارزیابی در آموزش مجازی هنوز کامل نیست و با ایرادات و نواقصی همراه است ازجمله
اینکه میان دانشجویی که مطالعات بیشتری داشته و بر مباحث آموزشی مسلطتر بوده و دانشجویی
که فرصت کمتری برای مطالعه اختصاص داده، تفاوت کمتری وجود خواهد داشت و عدالت
کاملی بین دانشجویان به لحاظ امتحان و
ارزشیابی
اتفاق نخواهد افتاد
.
وی
ادامه داد: باید از ظرفیتهای آموزشی دانشگاه در روند برگزاری آزمون ازجمله نحوه
طراحی سوال، مدیریت زمان، تصادفی کردن سوالات و ... برای رفع نواقص آموزش مجازی
استفاده کرد که البته در آینده با تلفیق آموزش حضوری و همینطور استفاده الکترونیک
از سامانههای مجازی میتوان به ارتقای کیفیت
امتحانات مجازی
و الکترونیک
دست یافت هرچند بعضی از دروس و ارزشیابی آنها قاعدتاً به لحاظ ماهیت و ساختار،
باید بهصورت حضوری باشد و امکان ارزشیابی بهصورت مجازی را ندارد
.
لزوم برگزاری آزمونها و امتحانات در دانشگاه بهصورت
حضوری
رئیس
دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان با تاکید بر برگزاری آزمونها و امتحانات در
دانشگاه بهصورت حضوری عنوان کرد: بعضی از عناوین درسی نیاز دارند که بهصورت
تعاملی باشند و در تکمیل فرآیند آموزش آنها، امتحان حضوری موثر بوده و نه مجازی؛
البته حرکت به سمت
تکنولوژیهای آموزشی
، آزمونهای الکترونیک و مجازی و
تلفیق این روشها بهمنظور دستیابی به ارزشیابی دقیقتر، خیلی اثربخشتر خواهد
بود؛ اما با این حال، آموزشهای حضوری مزایا و محاسنی دارد ازجمله اینکه دانشجو در
کنار استاد میتواند از خودارزیابی کاملتری بهرهمند شود و استاد نیز میتواند
میان دانشجویان با سطح توانایی علمی متفاوت تفکیک و تمایز قائل شود
.
نجفی
با تشریح آسیبها و خطرات ادامه روند آموزش و آزمونهای مجازی مطرح کرد: بهطور
مطلق در آینده نمیتوان به هیچیک از دو روش آموزش مجازی و حضوری اتکا کرد. ارتقای
سختافزار و زیرساختها در آزمون مجازی، تقویت آزمونهای حضوری و ترکیبی،
برگزارکردن برخی از ارزشیابیها، کلاسها و آموزشها، برگزاری امتحان متناسب با
نوع درس و تعداد دانشجویان،
راهاندازی
سامانههای آموزش و آزمون مجازی و
برگزاری ارزشیابیهای تلفیقی میتواند در آینده برای برگزاری ترکیبی آموزش مجازی و
حضوری موثر باشد
.
وی
توضیح داد: برای بازگشت به دوران قبل از کرونا و شرایط ایدهآل باید به سمت روشهای
نوین آموزشی پیش برویم. در این راستا واحدهای
دانشگاه آزاد اسلامی
باید نیمنگاهی
به ترکیب دو روش آموزش حضوری و مجازی داشته باشند
.
رئیس
دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان با تشریح شرایط حضور دانشجویان در محیط آموزش
حضوری بیان کرد: حضور دانشجویان در محیط آموزشی برای ارتقای توانمندیهای علمی،
اجتماعی، تربیتی و سایر توانمندیهای بالقوه آنان ضروری است و آموزش مجازی مکمل
آموزش حضوری است
.