مدیر مراکز رشد و نوآوری دانشگاه فنی و حرفه ای کشور که به صورت وبیناری در جلسه مجازی تبیین نقش حوزه پژوهش در توسعه زیرساخت مراکز رشد دانشگاه فنی و حرفه ای در دانشکده فنی امام محمد باقر(ع) ساری حضور یافته بود، بیان داشت: مرکز رشد جامع مهارتی وابسته به دانشگاه فنی و حرفه ای که دبیرخانه آن در تهران است در حال راه اندازی است و در کنار آن ۱۵ مجوز مرکز رشد داده شده است و شرط شروع این است که استان ها با کانون های شکوفایی خلاقیت و نوآوری شروع کنند و زمانی که که این کانون ها از لحاظ هسته های فنی، دانش بنیان، فناور و صنایع خلاق توانستند استانداردهای خودشان را حفظ کنند، بر اساس بخشنامه میتوانند به مراکز رشد تبدیل شوند.
الهام ایمانیان دانشکده فنی امام محمد باقر(ع) ساری را هسته و سنترال مرکز رشد مهارتی دانشگاه فنی و حرفه ای استان مازندران خواند و ادامه داد: اگر قرار است سایر مراکز استان فعالیتی داشته باشند، ذیل مجوز مرکز رشد دانشکده فنی امام محمد باقر(ع) ساری این اتفاق خواهد افتاد. کانون های شکوفایی خلاقیت و نوآوری، هستههای داخلی مرکز رشدشان هستند و به نوعی استارتاپی هستند که رشد میکنند، شکل میگیرند و تبدیل به مرکز رشد می شوند.
وی در خصوص جذب، پذیرش و نوع نگاه دانشگاه فنی و حرفه ای به مراکز و کانون های شکوفایی خلاقیت و نوآوری در سطح کشور گفت: دانشگاه فنی و حرفه ای آموزش های فنی و مهارتی را با پژوهش های کاربردی که آناً کلید حل مشکلات است ترکیب می نماید و علم و دانایی به دارایی و ثروت و اشتغالزایی تبدیل می شود و تربیت تکنسین های ماهر در دانشگاه های نسل سوم شکل خواهد گرفت. هسته ها و واحدهایی که پذیرش می شوند در سه محور خواهد بود: فناور، دانش بنیان و صنایع خلاق.
مدیر مراکز رشد و نوآوری دانشگاه فنی و حرفه ای کشور تاکید نمود: در مراکز رشد و نوآوری، ما با یک زیست بوم و اکوسیستم نوآوری روبرو هستیم که در آن مولفه ها و بازیگران متفاوت این اکوسیستم کنار همدیگر قرار می گیرند، جمع می شوند و هر کدام از این بازیگران یکسری از برنامه ها و فعالیت ها را بنا بر تخصص و دیدگاهشان در دست خواهند گرفت و مانند یک پازل، قطعه ها در کنار یکدیگر قرار می گیرند و زیستبوم را تکمیل می نمایند. از مسئولین پژوهش دانشگاه فنی و حرفه ای استان مازندران، اساتید و دانشجویان میخواهیم مولفه ها و بازیگران اکوسیستم را بر اساس آمایش منطقه ای و آمایش سرزمینی یعنی پتانسیل و ظرفیت رشته ها، کارگاه ها و آزمایشگاه ها، صنایع، زیستبوم جغرافیایی مانند دریایی بودن، کشاورزی بودن، صنعتی بودن، گردشگری بودن منطقه، و یا هایتک بودن و ... در نظر بگیرند.
در پایان جلسه، دکتر الهام ایمانیان پاسخ های لازم را به سوال های مطرح شده در وبینار ارائه نمود.