به گزارش پایگاه خبری وب دا، روانشناس بالینی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با اعلام این خبر گفت: اختلال بیش فعالی یا
ADHD
اختلالی است که زندگی را خیلی تحت تاثیر قرار می دهد و والدینی که فرزندانی با این اختلال دارند، به طور معمول دچار خشم و مشکلات ناشی از آن می شوند.
گلناز وحیدی افزود: کودکان مبتلا به بیش فعالی از توجه کمتری برخوردار هستند و والدین به طور معمول از لجبازی آن ها شکایت دارند.
وی تاکید کرد: والدین نباید نسبت به تشخیص و پذیرش این اختلال در فرزندان خود مقاومت نشان دهند، زیرا این مقاومت روند درمان را پیچیده تر می کند.
وی توضیح داد: بیمار دارای اختلال بیش فعالی نیاز به برنامه ریزی و درمان دارد و می تواند با تشخیص و درمان به موقع به پیشرفت های مد نظر برسد.
وحیدی همدلی کردن با کودکان مبتلا به بیش فعالی را ضروری دانست و اظهار داشت: اگر نافرمانی و لجبازی به ویژگی این کودکان افزوده شود، والدین داشتن ارتباط موثر با آن ها را از دست می دهند، بنابراین از لجبازی با آن ها به شدت جلوگیری کنید.
وی کمک گرفتن از روانشناس و آگاهی از نحوه برخورد با کودکان دارای این اختلال را بسیار مفید و موثر تلقی و عنوان کرد: گذاشتن نظم، قانون و چارچوب در برنامه این کودکان بسیار موثر است و اگر این کودکان در سنین پایین تری قرار دارند می توان از جدول برنامه روزانه، ژتون های تقویتی و جایزه به منظور تقویت رفتارها استفاده کرد.
وی خاطرنشان کرد: کودکان بیش فعال توانایی صبر و تحمل را ندارند ، بنابراین هنگام استفاده از جداول اگر پاداشی برای آن ها در نظر گرفتید در نخستین فرصت ممکن به آن ها ارائه دهید و زمان آن را به تعویق نیندازید.
وحیدی به اشتباه تصور عموم اشاره کرد و گفت: متاسفانه برخی افراد تصور می کنند دوره درمان این کودکان کوتاه بوده و پس از مدت زمان دو هفته تا یک ماه بهبود می یابند ، این در حالی است که این اختلال نیاز به دروه کامل و طولانی دارد و در کنار دارودرمانی صبر و حوصله زیادی را می طلبد.
وی داشتن رابطه با تشویق و تایید کلامی برای این کودکان را بسیار مفید و تاثیرگزاردانست و تاکید کرد: والدین دارای فرزندان بیش فعال باید سطح انتظارات خود را با متمرکز شدن روی سطح توجه فرزندان خود کاهش دهند و از سرزنش، تنبیه و توهین به شدت خودداری کنند.