وزیر علوم با بیان اینکه نظارت در آموزش
عالی به معنای مچگیری نیست، گفت
:
نظارت
با هدف هماهنگی در اجرای درست ضوابط، بخشنامهها و حرکت در مسیر صحیح اهداف و
برنامههای آموزش عالی از طریق رفع کاستیها و شاخص کردن نقاط قوت صورت می گیرد
.
دکتر منصور غلامی در آیین تکریم دکتر
سعدان زکایی و معارفه دکتر غلامعلی منتظر رئیس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت
وزارت علوم
افزود:
در
حال حاضر آموزش عالی در موقعیتی قرار گرفته که هم نقدهای جدی به آن وارد شده و هم
امیدهای قوی نسبت به آن وجود دارد. انتظار بسیار بالای جامعه و مجموعه علم و
فناوری برای راهگشایی و حل مسائل به مراکز آموزش عالی بسته شده است
.
وی با بیان اینکه وجود برخی از ضعفها
در هر مجموعه گستردهای از جمله آموزش عالی بدیهی است، عنوان کرد: بهطور کلی بحث
نظارت و ارزیابی در هر شرایطی ضرورت دارد اما در برخی شرایط این امر اهمیت بیشتری
میابد
.
دکتر غلامی ادامه داد: در حال حاضر
ماموریت رفع اشکالات و برطرفکردن کاستیها بر عهده مرکز ناتک (مرکز نظارت،
ارزیابی و تضمین کیفیت) است که قطعاً بدون همکاری مراکز نظارت دانشگاهها توفیقات
لازم حاصل نخواهد شد
.
وزیر علوم با تاکید بر لزوم حمایت از
مرکز ناتک بیان کرد: ما باید بهطور مستمر مرکز را حمایت کنیم و با قدرت پای این
امر ایستادگی کنیم
زیرا
ساماندهی و آمایش مراکز آموزش عالی، ماموریتگرایی دانشگاهها، کیفی سازی آموزش
عالی و اثرگذاری تحقیقات علمی در مشکلات کشور زمانی میتواند در یک چارچوب مطلوب و
مستقل عمل کند که توجه به نظارتها را به طور جامع داشته باشیم
.
وی با بیان اینکه نظارت در آموزش عالی
به معنای مچگیری نیست بلکه به معنای هماهنگی در اجرای درست ضوابط، بخشنامهها و
حرکت در مسیر صحیح اهداف و برنامههای آموزش عالی از طریق رفع کاستیها و شاخص
کردن نقاط قوت است، گفت: ارتباط مستمر و محترمانه با مجموعههای علمی بسیار مهم
است و قرار نیست در این مرکز نقش ناظم به معنای اخص را ایفا کنیم چراکه ما در واقع
کمککننده بهبود کیفیت در مراکز آموزش عالی جوان هستیم
.
دکتر غلامی با تاکید بر حفظ جایگاه و
شان روسای دانشگاههای کشور افزود
:
روسای
دانشگاهها شخصیتهای معتبر علمی کشور هستند و نباید در هیچ بخشی، رفتاری صورت
گیرد تا این افراد احساس آزردگی و کم لطفی کنند لذا تاکید داریم که حفظ جایگاه
والای این عزیزان همیشه مدنظر قرار داشته باشد
.
وزیر علوم با بیان اینکه طبعاً وظیفه
سازماندهی و هماهنگی مرکز ارزیابی و نظارت وزارت علوم ایجاب میکند تا مواردی را
روسای دانشگاهها منتقل کند، مطرح کرد: اهداف و برنامههای آموزش عالی در برنامههای
کلان کشور مشخص است که طبق قانون تا زمانی که برنامه جدیدی جایگزین آن نشده، موظف
به اجرای آن هستیم
.
وی ادامه داد: در هر دوره چندساله در
برنامه کلان توسعه ملی کشور فرصت داریم تا نظرات کارشناسانه آموزش عالی را منتقل
کنیم. از طرفی هم در برنامههای راهبردی دانشگاهها این فرصت وجود دارد تا اعمال
نظر و اصلاحات جدید صورت گیرد و هم در ظرفیتهایی که در بازنگری ضوابط و مقررات آییننامهها
داریم و جزو اختیارات وزارت علوم است، این امر دیده شده است که ما باید این نظرات
را به یک ایده و نظر جمعی و سازمانی تبدیل کنیم تا اثرات خود را به خوبی داشته
باشد
.
دکتر غلامی در بخش دیگری از سخنان خود بر
حمایت و قدردانی از مراکز نظارت و ارزیابی استانها و استفاده از شخصیتهای مقبول
علمی در مراکز نظارت و ارزیابی نیز تاکید کرد
.
وی
گفت: ما در کنار هم تلاش
میکنیم تا آموزش عالی کشور با تمامی اهداف خود رشد و بالندگی داشته باشد و قطعاً
بدون کار موثر مرکز ناتک این امر محقق نخواهد شد. امیدواریم روز به روز جایگاه
مسئولیتها طوری تثبیت شود که تغییر مدیران سبب تغییر رویه و انحراف مسیر نشود و
در طول زمان آمد و شد مدیران سبب همافزایی و پیشبرد هرچه بهتر امور شود
.
در ادامه این برنامه دکتر سعدان زکایی
رئیس پیشین مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم ضمن شکرگذاری از خداوند
به پاس ۶ سال و نیم خدمت در مرکز ناتک گفت: خدمت در این مدت توفیقی بود که نصیب
بنده شد و از وزیران محترمی که طی این مدت با حسن ظن و بزرگواری از مرکز ناتک
حمایت و بحث کیفیت را به یک گفتگوی قالب تبدیل کردند، کمال تشکر و قدردانی را
دارم
.
دکتر زکایی در ادامه با اشاره به تلاشهای
مستمر مجموعه ناتک گفت
:
خوشبختانه
مجموعه نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم، متشکل از نیروهای بسیار متخصص و
کارآمد است که خالصانه و دلسوزانه جهت پیشبرد اهداف مرکز تلاش میکنند
.
رئیس سابق مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین
کیفیت وزارت علوم در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه بخشی از کار نظارت نشان
دادن نقاط قوت و بخش دیگری نیز نشان دادن نقاط ضعف است، اظهارداشت: طی مدت زمان
مسئولیت در این مرکز تلاش شد تا عادلانه و منصفانه وظایف خود را به انجام برسانم
اما ممکن است برخی اقدامات سهواً سبب آزردگی خاطر تعدادی از دوستان و همکاران شده باشد
که بنده از همه این عزیزان طلب حلالیت میکنم
.
وی در ادامه با بیان اینکه دکتر منتظر
به مدت ۲ سال به عنوان مشاور در مرکز "ناتک" (نظارت، ارزیابی و تضمین
کیفیت وزارت علوم) حضور داشتند، گفت
:
امیدوارم
مرکز نظارت و ارزیابی با نیروهای کارآمد خود و با مدیریت دکتر منتظر، گامهای موثر
و بزرگی را در جهت تحقق اهداف بر دارد
.
در ادامه دکتر منتظر رئیس مرکز نظارت،
ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم با اشاره به لزوم داشتن نظام سیاستگذاری موفق
تصریح کرد: ما اگر میخواهیم یک نظام سیاستگذاری موفق داشته باشیم باید ۳ بخش
سیاستگذاری، برنامهریزی و ارزیابی و نظارت را تقویت کنیم. تلاش ما در این مرکز
این است تا این ۳ محور را در امتداد هم و در یک مسیر رو به رشد برای نظام علمی
کشور پیش ببریم
.
رئیس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت
وزارت علوم در پایان اظهارداشت
:
امیدوارم
خداوند توفیق خدمت مضاعف به بنده عنایت کند و این راه مسیری باشد تا در انتها
تاثیرات مثبت و مطلوبی در مجموعه آموزش عالی کشور گذاشته باشد البته این امر مگر
با رهنمودهای دکتر غلامی و مسئولان وزارت علوم و تجربیات دکتر زکایی محقق نخواهد
شد
.
در ادامه این آیین نیز دکتر غفاری معاون فرهنگی و اجتماعی و
دکتر خاکی صدیق معاون آموزشی وزارت علوم ضمن بیان ویژگیهای برجسته اخلاقی دکتر
زکایی از مجموع تلاشهای وی برای ارتقای نظام آموزش عالی کشور قدردانی و تشکر
کردند
.
همچنین در این مراسم علاوه بر اینکه
برخی از مسئولان دانشگاهها نیز ضمن تشکر از زحمات دکتر زکایی، نکاتی را در خصوص
فعالیتهای مراکز نظارت و ارزیابی در دانشگاهها و ارتباط آنها با مرکز ناتک مطرح
کردند، معاونان و تعدادی از همکاران مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت
علوم، تحقیقات و فناوری به بیان نقطه نظرات و دیدگاههای خود پرداخته و خاطراتی از
دوران طولانی تصدی دکتر زکایی در این مرکز بیان نمودند
.
هفته گذشته وزیر علوم ضمن موافقت با
درخواست استعفای دکتر سعدان زکایی، در حکمی دکتر غلامعلی منتظر را به سمت رئیس
مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت این وزارتخانه منصوب کرد
.