زندگی در قرنطینه خانگی: واکاوی تجارب روان شناختی دانشجویان در همه گیری کرونا ویروس نوین-۲۰۱۹
چاپ مقاله با عنوان "
زندگی در قرنطینه خانگی: واکاوی تجارب روان شناختی دانشجویان در همه گیری کرونا ویروس نوین-۲۰۱۹" توسط سرکار خانم
دکتر آناهیتا خدابخشی کولایی،
استادیار، گروه روانشناسی و علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه خاتم،در مجله "مجله طب نظامی". چکیده این مقاله در ادامه می آید.
دریافت نسخه کامل این مقاله
چکیده
زمینه و هدف:
ویروس جدید کرونا (
Covid-۲۰۱۹
) همه گیری پنومونی است که در جهان در ۱۰ دی ۱۳۹۸ در شهر وهان چین دیده شد و سپس کل دنیا را دربرگفت. در پی این بیماری در ایران افراد زندگی جدیدی را در قرنطینه برای در امان بودند از بیماری آغاز کردند. زندگی در قرنطینه خانگی با پیامدهای روان شناختی، اجتماعی و اقتصادی همراه است و اجرای آن نیازمند حمایت ، نظارت و تبعیت از کادر درمانی کشور است. این مطالعه پدیدارشناسی با به منظور تبیین تجارب روان شناختی دانشجویان در قرنطینه خانگی به دلیل شیوع ویروس کرونا انجام شد.
روش ها
: این پژوهش کیفی و با رویکرد پدیدارشناسی تفسیری می باشد. روش نمونه گیری به صورت هدفمند و در تهران و در سال ۱۳۹۹ انجام شد. برای جمع آوری اطلاعات از طریق مصاحبه نیمه ساختار یافته صورت گرفت. شرکت کنندگان در این پژوهش دانشجویان کارشناسی ارشد بودند که تجربه زندگی در قرنطینه خانگی را به طور طبیعی داشتند. داده های پژوهش با مصاحبه با ۱۵ به اشباع نظری رسید. تمام داده ها ضبط و دست نویس و با رویکرد "پدیدارشناسی ون منن" مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها:
از آنالیز داده ها چهار مضمون اصلی که شامل؛ " رشد احساسات منفی، سردرگمی و بدبینی" ، " رشد وسواس های فکری – عملی پیرامون بدن و شستشو"، " دغدغه های فکری پیرامون به خظر افتادن سلامت خانواده"، " دغدغه های اقتصادی و ترس از فردای خلاصی کرونا"به دست آمدند.
نتیجه گیری:
تجربیات دانشجویان از زندگی در قرنطینه خانگی به دلیل شیوع ویروس کرونا بسیار منحصر به فرد بود. لذا درک پیچیدگی ها،تجربه ها، باورها و نگرش های آنها پیرامون زندگی در قرنطینه خانگی، می تواند به درک و آگاهی جامع از پیامدهای روان شناختی در قرنطینه خانگی ماندن در اختیار تصمیم گیران اجرایی، پرسنل مراقبتهای درمانی و بهداشتی و متخصصان بهداشت روان قرار دهد.
کلید واژه ها:
قرنطینه، تجربه زیسته،
Covid-۲۰۱۹
، مطالعه پدیدارشناسی
Living in Home Quarantine: Analyzing Psychological Experiences College Student’s in Crisis of New Corona Virus- (covid-۲۰۱۹)
Anahita Khodabakhsh-Koolaee
۱
Assistant Professor, Department of Psychology and Educational Sciences, Faculty of Humanities, Khatam University, Tehran, Iran
Email:
a.khodabakhshid@khatam.ac.ir
Abstract
Background and aim:
The new coronavirus (Covid-۲۰۱۹) is a pneumonia epidemic that occurred around the world on December ۳۱, ۲۰۱۹ in Wuhan, China, and then swept the world. Following the disease in Iran, people began a new life in quarantine to be save. Quarantine life is accompanied by psychological, social and economic consequences, and its implementation requires the support, supervision and adherence of the country's medical staff. This phenomenological study was conducted to analyze the college students' psychological experiences in home quarantine.
Methods:
This is a qualitative research with an interpretive phenomenological approach. Purposeful sampling was done in Tehran in ۲۰۲۰. Data were collected through semi-structured interviews. Participants in this study were postgraduate students with a natural experience of living in quarantine. Research data reached a theoretical saturation with ۱۵ interviews. All data were recorded and handwritten and analyzed using the "Van Manen Phenomenology" approach
.
Results
: Data analysis included four main themes, "developing negative emotions, confusion and pessimism", "developing obsessive-compulsive about body and washing", " concerns about family health", "economic and social concerns", “Fear of tomorrow getting rid of the virus”.
Conclusion:
The students' experiences of living in quarantine were very unique. Understanding the complexities of their experiences, beliefs, and attitudes about living in quarantine can be provide comprehensive plans for decision-makers, health care professionals, and mental health professionals.
Keywords:
Lived experience, Quarantine, covid-۲۰۱۹, phenomenological study