مرکز سنجش شایستگی های حرفه ای منابع انسانی دانشگاه با هدف فراهم سازی بستر ارزیابی توانمندی سرمایههای انسانی دانشگاه به منظور گسترش و ارتقای مستمر شایستگیهای حرفه ای در کنار سایر حوزههای زیر مجموعه معاونت نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت قرار گرفته است .
این مرکز، اقدامات خود را با رعایت اصول، سیاستها، خط مشیها و برنامههای کلی حاکم بر امور نظارت و ارزیابی و تضمین کیفیت، به منظور احراز شایستگی های حرفه ای در راستای دستیابی به تعالی سازمانی، در تمامی سطوح دانشگاه برنامهریزی و مدیریت می نماید.
در این تشکیلات دو مدیریت با عناوین:
تدوین و پایش استاندارد شایستگیها
و
سنجش و صدور گواهی نامه شایستگی حرفهای
با گروه های مختلف و متناسب با عناوین مذکور قرار دارند که عهده دار فعالیتهای ذیل می باشند:
مدیریت تدوین و پایش استاندارد شایستگیهای عمومی و اختصاصی
گروه نیازسنجی استاندارد شایستگیهای عمومی و تخصصی
گروه طراحی و تدوین استاندارد شایستگیهای عمومی و تخصصی
گروه پایش استاندارد شایستگیهای عمومی و تخصصی
این مدیریت، با انجام بهینه کاوی (
Benchmarking
) داخلی و خارجی و مطالعه اسناد بالادستی و پیمایش بسترهای توسعه فردی و سازمانی نسبت به تعیین شایستگیهای محوری و انحصاری (مزیتهای رقابتی) تربیت معلم در دوره های مختلف برای دستیابی به مدل عملیاتی شایستگیهای حرفه ای اقدامات لازم را به عمل می آورد.
نیازسنجی و استانداردسازی شاخصها برای کسب شایستگیهای حرفهای منابع انسانی در هر سازمانی از امور ضروری می باشد. این مهم در دانشگاه فرهنگیان به منظور تحقق اهداف سازمانی در قالب گروه علمی و پژوهشی برای تهیه شاخصها ، در دو حوزه شایستگیهای عمومی و اختصاصی انجام می پذیرد .
تعیین انتظارات حال و آینده در قالب تعیین نیمرخ اولیه شایستگیهای دانشجو معلمان، مدیران گروههای آموزشی و اعضای هیات علمی، کارکنان، مدیران و همچنین اعتبار سنجی نیم رخهای اولیه شایستگی در گروه های مذکور، از جمله وظایف دیگر این حوزه خواهد بود.
در گروه طراحی و تدوین استانداردهای شایستگی، ملاکها و نشانگرهای عملکردی کلیدی (گروه دانشجویان، اعضای هیات علمی، کارکنان، مدیران) تعیین و پس از اعتبارسنجی، به تعیین خط پایه و دستیابی به فاصلهی حاصل از قیاس با وضع مطلوب بر اساس شایستگیهای هر حوزه اقدام می گردد و بر این اساس سناریوهای مختلف توسعه حرفهای را شناسایی و جهت اجرا به مدیریت بالندگی پیشنهاد می نماید. محتمل است علاوه بر موارد مذکور تدوین سازوکارهای اجرای نظام رتبهبندی حرفهای معلمان نیز در این حوزه پیگیری گردد.
گروه سوم، با بهر گیری از استانداردهای تولید شده و ابزارهای مطمئن، گروههای هدف را به منظور افزایش کارائی و اثربخشی مورد مراقبت و پایش مستمر قرار میدهد تا پس از انجام مراحل کنترل و اقدامات اصلاحی، از فرایند بهبود مطمئن گردد.
مدیریت سنجش و صدور گواهی نامه صلاحیت حرفه ای
گروه سنجش شایستگیهای عمومی و اختصاصی
اداره تایید و صدور گواهی نامه شایستگیهای حرفهای
دو گروه ذیل این تشکیلات نیز، ورودیها و ابزارهای تدوین شده مدیریتِ تدوین و پایش استاندارد شایستگیهای عمومی و اختصاصی را دریافت و بر آن اساس شایستگیهای حرفهای گروههای هدف (دانشجویان/ اعضای هیات علمی/کارکنان/ مدیران) را ارزیابی می نماید تا اقدامات بهبودی مرحلهای و میان مدت را به اجرا درآورد.
در این حوزه، نظارت بر کیفیت دانشجویان ورودی، سنجش میزان تغییر در شایستگیهای دانشجو معلمان (در فرایند تحصیل)، سنجش شایستگیهای حرفهای و همچنین اثربخشی دانشآموختگان (خروجی های دانشگاه فرهنگیان)، در صدر برنامهها قرار دارد.
خروجی تمامی فعالیتهای اجرایی و اداری این مدیریت
در قالب اقدام اصلاحی
و صدور گواهی نامه صلاحیت حرفه ای برای واجدین شرایط مجموعه هدف انجام میپذیرد .