حجت الاسلام و المسلمین دادگر مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان(سازمان مرکزی) در نشست هم اندیشی فعالان قرآن و تجلیل از برگزیدگان طرح های ۵۵۵، سراج و جشنواره ملی قرآن و عترت در سازمان مرکزی دانشگاه فرهنگیان ظرفیت قرآن را ظرفیت بی نظیری دانست که در هر زمینه ای و برای هر نیازی بشر محتوا دارد و افزود: با غسل در اقیانوس عمیق قرآن می توان از برکات معارف و راهبردهای آن بهره جست.
وی با تاکید بر لزوم توجه به فرهنگ دانشگاهی ویژه هر دانشگاه و عدم سوق و مقایسه دانشگاه فرهنگیان با دیگر دانشگاه ها به سبب ماهیت و ماموریت متفاوت آن، تصریح کرد: فرهنگ دانشگاهی نیرویی است که اعضاء را به یکدیگر پیوند داده و به عملکرد آنها معنا و جهت می دهد و اگر به این نکته توجه داشته باشیم، رفتارها و برنامه ها براساس ارزش های بنیادین حرکت خود را تنظیم و مسیر را به پیش می برد و آن هنگام است که توفیق می یابیم و از نتایج بهره مند خواهیم شد.
حجت الاسلام و المسلمین دادگر با بیان اینکه در نقشه جامع علمی کشور و سند تحول بنیادین؛ ارزش های بنیادین بر علم تکلیف اش مشخص است، گفت: اگر آموزش استادی متناسب با این سیاست ها و ارزش های بنیادین نباشد، دانشجو معلم حق دارد از محیط خود صیانت و حفاظت کند و نسبت به این گونه اساتید اعتراض کند.
وی با بیان اینکه تربیت معلم به نامش نیست بلکه به محتوا و روش های مناسب آن است، می توان از اختصاصات خوب مراکز تربیت معلم گذشته نیز بهره برد، گفت: هدف از دانشگاه شدن مراکز تربیت معلم تحول و تعالی بود، اینجا دانشگاه شد تا بتوان از مزایا و ظرفیت ها، موقعیت و مرجعیت علمی دانشگاهی در زمینه علوم تربیتی و تعلیم و تربیت برخودار باشد و در عرصه منطقه ای و بین المللی قد علم کرد.
مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری با اشاره به رتبه دانشگاه فرهنگیان در میان دانشگاه های دیگر، تاکید کرد: به داشته های خود در دانشگاه فرهنگیان توجه کنیم.
وی با بیان اینکه مادامی که نگاه به اصل دانشگاه فرهنگیان در دولت و مجلس تغییر پیدا نکند، جهش و سرعتی که باید در وضعیت دانشگاه اتفاق بیفتد حاصل نمی شود، تصریح کرد: این دانشگاه مظلوم است، کسانی هستند که به این دانشگاه باور ندارند، گویی برشاخه نشسته و بن می برند، اینگونه مواجه با دانشگاه فرهنگیان ظلم و جفای به نسل است، البته هستند افرادی که دلسوز و دغدغه مند تعلیم و تربیت و تربیت معلم اند.
حجت الاسلام و المسلمین دادگر ادامه داد: ما داعیه تمدن سازی داریم و تعلیم و تربیت مسئله مهمی است و معلم نقش اول در تعلیم و تربیت دارد، باید اجازه بدهند دانشگاه کار تعلیم و تربیت و آماده سازی دانشجومعلمان برای رسالت خطیر معلمی را انجام دهد.
وی در ادامه تاکید کرد: باید وضعیت پیشین را بررسی کنیم اینکه چه وضعی داشتیم، چه هستیم وضعیت موجود، وضعیت مطلوب چه باید باشیم و وضعیت موعود را برای دانشگاه فرهنگیان ببینیم، در زمینه مباحث قرآنی نیز باید همین نگاه را داشته باشیم.
مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه حرکت قرآنی کاری بسیار ارزشمند است، گفت: در این زمینه علاوه بر انس، قرائت و تفسیر قرآن، باید کارهای زیربنایی و عمیق انجام شود، باید نظام سازی و مدل سازی در این زمینه نیز صورت گیرد.
وی با اشاره به لزوم تخصیص بودجه قرآنی در نمایه معاونت فرهنگی، بر اهمیت استفاده از ظرفیت های دیگر از جمله شبکه خیرین و نهاد های مرتبط در راستای حمایت از فعالیت های قرانی تاکید کرد.
حجت الاسلام و المسلمین دادگر همچنین استعدادیابی، نخبه پروری، اولویت گذاری، نیاز سنجی، ارتباط با مجموعه دانشگاه ها دارای ظرفیت قرآنی، شبکه کردن ظرفیت های قرآنی، نوآوری وخلاقیت در زمینه های قرانی، مخاطب شناسی و استفاده از دلالت ها و مبانی بیانیه گام دوم انقلاب و به اشتراک گذاشتن آن را از مواردی دانست که در زمینه فعالیت های قرآنی باید مورد توجه قرار داد.
وی در ادامه با اشاره به نامناسب بودن بودجه دانشگاه با حجم فعالیت ها و گستره دانشگاهی ان، خاطر نشان کرد: این یعنی کم توجهی به اهمیت تعلیم و تربیت در کشور و در راس ان تربیت معلم است.
مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در پایان خاطر نشان کرد: این طور که مقام معظم رهبری به خروجی های این دانشگاه برای انجام کارهای تحولی در تعلیم و تربیت و آموزش و پرورش امید بسته اند تردید نکنید که از نظری معنوی تنها نیستید و با توجه، توکل و همت دانشگاه از این مشکلات خارج می شود.