هشتمین جشنواره پژوهش و چهارمین جشنواره نوآوری های پژوهشی دانشجویی دانشگاه فرهنگیان با معرفی برگزیدگان این دوره به کار خود پایان داد.
در این دوره پس از برگزاری رقابت ها و بررسی آثار، پژوهشگر برتر، کارشناس پژوهش برتر، کتابدار برتر، طرح پژوهشی برتر، کتاب(تالیف/ترجمه) برتر، دانشجوی پژوهگر برتر و رساله و پایان نامه برتر معرفی و تقدیر شدند.
دکتر طاهری نیا: دانشگاه فرهنگیان دانشگاهی ممتاز و متمایز که تاریخ انقضاء دارد
دکتر علی باقر طاهری نیا معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه فرهنگیان در مراسم اختتامیه هشتمین جشنواره پژوهش که در پردیس نسیبه برگزار شد، با تاکید بر اهمیت تربیت معلم و دانشگاه فرهنگیان، گفت: این دانشگاه دانشگاهی ممتاز و متمایز است ممتاز از این جهت که معلم تربیت می کند و به فرموده رهبر معظم انقلاب مرکز ثقل اصلی نظام آموزش و پرورش است و متمایز زیرا درحالیکه دانشگاه های دیگر با بحران بیکاری دانش اموختگان خود روبرو هستند دانش اموختگان این دانشگاه با افتخار در کسوت معلمی به جامعه خدمت خواهند کرد.
وی با بیان اینکه مادامی که سیاستگذاران دغدغه تعلیم و تربیت و توسعه انسانی را داشته باشند و والدین فرزندان خود را به مدرسه می فرستند، دانشگاه فرهنگیان تاریخ انقضاء ندارد، افزود: دانشگاه فرهنگیان بی گمان پایدارترین دانشگاه هر کشوری با هر نوع نگاه به نظام تعلیم و تربیت است چه رسد به نظامی که بر اساس اوزه های دینی، تعلیم و تربیت را رکن اساسی نظام آموزشی خود می داند.
دکتر طاهری نیا با اشاره به ایجاد چرخه مثبت در نظام تعلیم و تربیت با حضور نخبگان در این دانشگاه، ابراز امیدواری کرد: به واسطه دانشجومعلمان و استادان توانمند آینده این دانشگاه، بسیار روشن تر از امروز خواهد بود.
وی با بیان اینکه برای سیاستگذاری در حوزه علم و فرهنگ نیازمند مرورگزاره های ثابت و مورد اجماع اهل فن هستیم، گفت: در پاسخ به این پرسش که نظام تعلیم و تربیت بر مبنای چه سازه ای و گزاره های بنیادینی شکل گرفته است؟ می توان دو حدیث "العِلم نقطه کثره الجاهلون" و "العِلمُ سُلطانٌ مَن وَجدَهُ صالَ بِهِ ..." جزء گزاره ها قرار گیرد.
معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه فرهنگیان ضمن تبیین این دو حدیث و بیان مفاهیم آن، تصریح کرد: بر این اساس علم حقیقتا یک چیز است، و به میان آمدن بحث میان رشته ای ها مبین این است که بشر پی برده که علم نباید ازهم بیگانه باشد و کسانی موفق اند که به قدر نیاز فراتر از تخصص خود دانش حوزه های دیگر را نیز داشته باشند.
وی حدیث "العلم سلطان ..." را سازه ای قوی برای توسعه و سیاستگذاری علم دانست و افزود: این حدیث تعریف کاربردی و عملیاتی از علم است، علم در عالم هستی وجود دارد و باید کشف شود.
دکتر طاهری نیا خاطر نشان کرد: علمی موجب قدرت و صولت است که وارداتی نباشد از درون بجوشد و درونی شده باشد، ما به دنبال علمی هستیم که بواسطه پژوهشگران و دانشمندان جوان کشور تولید و مبتنی بر نیازها باشد.
دکتر روشندل: جامعه دانا نتیجه کار معلمان آن است.
در بخش دیگری از این مراسم دکتر طاهر روشندل معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه فرهنگیان، بر اهمیت نظام آموزشی در رشد و پیشرفت جوامع تاکید کرد.
وی با اشاره به دستاورد های بررسی نظام آموزشی ژاپن، خاطر نشان کرد: جامعه ژاپن مسیر رشد و پیشرفت خود را در نظام آموزش و پرورش خود بویژه مقطع ابتدایی می دانند.
دکتر روشندل با بیان اینکه دانش آموزان در مدارس ژاپن زندگی کردن را می اموزند، ایجاد و تقویت حس مسئولیت پذیری، مشارکت و کار تیمی را از ویژگی های آنان دانست.
وی جامعه را به اندازه حد و رشد معلمان آن جامعه دانست و گفت: جامعه دانا نتیجه کار معلمان آن است.