هشتمین جشنواره پژوهش و چهارمین جشنواره نوآوری های پژوهشی دانشجویی دانشگاه فرهنگیان؛ با معرفی و تقدیر از پژوهشگران، طرح و پژوهش های برگزیده در پردیس نسیبه تهران به کار خود پایان داد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان؛ در مراسم اختتامیه این جشنواره، دکتر سید محسن موسوی دبیر اجرایی جشنواره پژوهش ضمن ارائه گزارشی از روند برگزاری جشنواره و روند داوری طرح و پژوهش های دریافت شده، تصریح کرد: در این دوره ۳ برنامه شرکت در نمایشگاه فن بازار( دستاوردهای علمی دانشجومعلمان و اساتید)، جشنواره پویش( رقابت در زمینه فعالیت حرفه ای، فعالیت پژوهشی و دستاورد های علمی) و انتخاب پژوهشگران و طرح های برتر همزمان انجام شد.
وی تقدیر از سه عضو هیات علمی به عنوان پژوهشگران برتر را وجه تمایز جشنواره امسال برشمرد و افزود: در این جشنواره با بخش بندی اعضای هیات علمی پژوهشگر در سه گروه علوم پایه، علوم انسانی و هنر و علوم تربیتی؛ از هر گروه یک نفر و در مجموع سه نفر برگزیده و حائز دریافت پایه تشویقی شدند.
وی در ادامه گزارشی از تعداد پرونده و طرح های ارسالی به دبیرخانه در محورهای مختلف جشنواره و روند برسی و تعیین منتخبین ارائه کرد.
در ادامه محمد علی زلفی گل؛ پژوهشگر برتر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال ۱۳۹۷ و استاد دانشگاه بوعلی سینا، با تاکید بر اهمیت شان و منزلت معلمان در جامعه، گفت: اگر بخواهیم جامعه مسیر پیشرفت را به خوبی طی کند اولین گام این است که معلمان قدر ببینند و بر صدر بنشینند و نخبگان آن جامعه آرزوی معلمی داشته باشند.
وی با اشاره بر نوع نگاه به تعلیم و تربیت و آموزش، خاطر نشان کرد: باید باور داشته باشیم که معلمی یک تخصص است و نیاز به آموزش و کسب مهارت دارد.
دکتر زلفی گل با بیان مطالب خویش در بحث دانایی و جامعه دانا، با تاکید بر نقش کلیدی معلمان در داناسازی شهروندان گفت: معلمان به دلیل اینکه به آموزش آینده سازان جامعه می پردازند، این قدرت را دارند تا با نگاه و حتی کلمه ای مسیر زندگی و نگرش دانش آموزان را دگرگون کرده و در ادامه مسیر جامعه را تغییر دهند.
وی دانایی را بهره برداری از دانش و علم به شیوه درست و کارآمد برای رسیدن به ساحت قدسی، آسایش و آرامش و ... دانست.
استاد دانشگاه بوعلی سینا، هدفمندی و نفوذ علمی را از جذابیت ها و ویژگی های پژوهش عنوان و اظهار کرد: از اهداف پژوهش رسیدن به مرجعیت علمی و صاحب مکتب شدن است؛ باید پژوهش به گونه ای دیده شود که منجر به این مرجعیت شود؛ برای رسیدن به آن نیازمند اکوسیستم پژوهش و نوآوری شامل بسترهای نرم افزاری و سخت افزاری هستیم.
وی علم و عقل را دو بخش دانایی برشمرد و تصریح کرد: علم هنر حل مسئله و مشکلات و عقل شناسایی نقاط ضعف و برنامه ریزی برای پیش گیری از مشکل و مسئله است.
این پژوهشگر برتر، مبنای عقل را تجربه دانست خاطر نشان کرد: با مطالعه کتاب و تاریخ می توان به تجربه ای ارزان دست یافت.
وی با بیان اینکه جامعه دانا با حاکمیت عقل، قانون و علم در بستر فرهنگ مناسب شکل می گیرد، افزود: دانایی یک شبه حاصل نشده و نمی توان از جایی کسب و یا وارد کرد، دانایی تدریجی و پلکانی و در ید قدرت معلمان است، معلمان باید تفکر را به گونه ای شکل دهند که دانش آموزان مسیر دانایی را انتخاب کنند.
دکتر زلفی گل مزیت سازی و انتخاب مدیران دانا را از ویژگی های جامعه دانا دانست و گفت: توسعه با توصیه نمی شود، در توصیه باید پژوهش کرد آن را تبدیل به قانون و سپس اجرا کرد تا توسعه حاصل شود.