مشاور رییس دانشگاه فنی و حرفه ای در برنامه رادیویی با عنوان شاخص های نگهداشت نخبگان و چالش های پیش روی آن حاضر شد.
به گزارش اداره کل روابط عمومی، دکتر حمید یزدانیان، مشاور رئیس و دبیر امور درآمدزایی دانشگاه فنی و حرفهای صبح امروز در برنامه میزگرد تخصصی نخبگان "رادیو گفتگو" با موضوع شاخصهای نگهداشت نخبگان و چالشهای پیش روی آن، به ویژه بررسی سند ملی نخبگان در ساختمان شهدای رادیو برگزار می شد گفت: در طرح ملی نخبگان که در سال ۹۱ تهیه شده جوانب خوبی در خصوص حمایت از نخبگان ارایه شده و این در صورتی است که بنا بود آییننامه اجرایی این طرح ظرف ۶ تا ۹ ماه نهایی گردد که در حال حاضر مسکوت مانده است.
وی درباره بحث نخبه نیز ادامه داد: اگر به موضوع نخبه از موضع دانشگاه فنی و حرفهای بهعنوان یک دانشگاه مهارتی توجه کنیم، متوجه میشویم که در دانشگاههای دنیا بیش از ۵۰ درصد فارغالتحصیلان مهارتیاند اما این موضوع در ایران ۲۰ درصد است که در این موضوع عقب هستیم.
یزدانیان افزود: بهطور مثال رشته طراحی دوخت یکی از رشتههایی است که در ۵۳ دانشکده فنی و حرفه ای دختران فعالیت دارد اما باید دید مسیر افراد در این دوره تا گواهی نخبگی بگیرند کجاست؟ رشته تراشکاری و تعمیرکاری خودروداریم که برخی زوایای فعالیتشان نشان از مهارت و استعداد ویژه دارد اما مسیر این افراد باید مشخص شود.
مشاور رئیس دانشگاه فنی و حرفهای بابیان اینکه در ۱۳ دانشکده کشاورزی ایدههای جالبی از سوی دانشجویان دیده میشود گفت: در این دانشکدهها مسیر برای افراد دانشجو هموار نشده است. لذا ما در حوزه شناسایی خوب عمل نکردیم و کشور نتوانسته نخبگان را شناسایی کند.
وی با اشاره به اینکه دانشگاه فنی و حرفهای ۲۰۰ هزار دانشجوی مهارتی نمونه دارد گفت: ما نباید صرفاً بر مقالات و تدریس تمرکز کنیم زیرا در حوزه مهارتی قابلیت نخبه پروری داریم. باید حتماً برای مدیریت مهاجرت برنامه داشته باشیم و به این موضوع رسیدگی کنیم تا بخشی از مشکلات جامعه برطرف شود.
یزدانیان در ادامه درباره اینکه چطور میتوان راهکاری ایجاد کرد تا در راستای حوزه مسائل اجتماعی و فرهنگی حرکت کنیم گفت: ما در سیاستهای کلی برنامه پنجم و ششم توسعه به این موضوعات پرداختیم اما اصل مشکل درصحنه اجراست. سیاستگذاری خوب است اما مسیر اجرا و نظارت مشکل دارد.
مشاور رئیس دانشگاه فنی و حرفهای ادامه داد: در برنامه پنجم توسعه تقویت هویت اسلامی و ایرانی ایرانیان خارج کشور ذکر شده اما باید دید ارگانها در اجرا چهکارهایی انجام دادند و ما بهعنوان حاکمیت چهکاری انجام دادیم؟
وی تقویت خط و زبان فارسی و حمایت از حقوق ایرانیان خارج از کشور را از موضوعاتی بیان کرد که در برنامه پنجم توسعه آمده است. وی دراینباره ادامه داد: ما در مسیر اجرای این موضوعات خوب عمل نکردیم. آخرین بند این سیاستگذاری این است که زمینه را برای مشارکت ایرانیان خارج از کشور در موضوع توسعه داخلی فراهم کنیم اما از این موضوع نیز غفلت کردیم.
وی یکی از پارامترهای مهم ماندن نخبگان را امید به آینده دانست که بهشدت به دلایل مختلف کاهش پیداکرده است. تاکید میکنم مهاجرت را منفی نبینیم مهاجرت مثبت زیاد داریم که به انگیزه کسب علم و دانش و کسب تجربه کاری صورت میگیرد.
یزدانیان اضافه کرد: اصل مهاجرت در دین اسلام نهی نشده بلکه تشویق شده و در احادیث، روایات و قرآن به آن توجه شده است اما این مهاجرت ملاحظاتی دارد. از مجموع آیات و روایات به این موضوع میرسیم که اسلام مهاجرت را نوعی ماموریت میداند؛ ماموریت برای کسب علم، روزی، کار فرهنگی، توسعه دین، جلوگیری از فشارهای مشرکان به مسلمان در صدر اسلام.
وی ادامه داد: برای استفاده از ظرفیت نخبگان دو راهبرد وجود دارد؛ راهبرد برگشت و راهبرد ماندن این افراد در خارج از کشور و استفاده از ظرفیت آنان.
مشاور رئیس دانشگاه فنی و حرفهای ادامه داد: با توجه به گسترش فناوریها به نظر میرسد راهبرد دوم در شرایط فعلی کشورمثمرثمرتر باشد. ما در دیگر کشورهای دنیا حدود پنج میلیون ایرانی و فقط در آمریکا ۵ هزار استاد ایرانی داریم که از این تعداد استاد ۲ هزار استاد تمام وقت و ۳ هزار استاد پاره وقت هستند لذا در این صورت ضرورتی برای بازگشت این افراد وجود ندارد میتوان از ظرفیت آنان از هم آنجا استفاده کرد.
یزدانیان در پایان با طرح این سوال که چرا کشور ما یک ساختار و دستگاهی برای متولی بحث مهاجرت ندارد گفت: باید از ظرفیت نخبگان استفاده کنیم مقام معظم رهبری در دیدار با نخبگان طرح مشاوران جوان را پسندیدند زیرا مهاجرت را کاهش میدهد حفظ حریم دانشگاهها نیز مهم است زیرا شایسته گزینی را پررنگ میکند.