کانون فرهنگی تقریب مذاهب اسلامی با حضور چهار عضو برجسته مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در واحد سنندج آغاز به کار کرد.
عصر روز چهارشنبه ۱۶ مهر ماه ۹۸ پیرو عقد تفاهم نامه فی ما بین مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و دانشگاه آزاد اسلامی، کانون تقریب مذاهب اسلامی واحد سنندج با حضور مولوی اسحاق مدنی، مشاور ریاست عالی دانشگاه در امور اهل سنت و نایب رئیس شورای عالی مجمع تقریب مذاهب اسلامی، حجت الاسلام و المسلمین سید هادی علم الهدی، معاون امور ایران در مجمع و دو عضو دیگر این مجمع، حضرت آیت ا... سید محمد حسینی شاهرودی نماینده ولی فقیه در کردستان و عضو و نماینده مردم کردستان در مجلس خبرگان رهبری و حاج ماموستا فایق رستمی، نماینده و عضو دیگر مجلس خبرگان رهبری و مدعوینی از میان مدیران نهادها، سازمانها و ادارات کل استان افتتاح و با معارفه دکتر سید محمد شیخ احمدی، یکی از اعضای هیات علمی این واحد دانشگاهی به عنوان سرپرست این کانون، آغاز به کار نمود.
در آغاز این نشست افتتاحیه، محسن پیشوایی علوی دبیر هیات اُمنا و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان کردستان تلاش در جهت تحقق تقریب مذاهب را همگانی تلقی نموده و شرح وظایف آنرا منحصر به وجود مجمع جهانی تقریب ندانست و از آن به منزله تعهد هر فرد مومن به اسلام و انقلاب یاد کرد.
پیشوایی سپس طی سخنانی ضمن نقد به عملکرد کلیه نهادهای ذیربط به موضوع تقریب، نتایج و تحولات حاصل در این حوزه را در طول سنوات گذشته تا کنون، در انطباق با عقاید، طراز و میزان ایده آل امام راحل و رهبری معظم ندانسته و قرائت ساده از آن را یکی از تلقی های خطا برشمرد و تاکید بر مشترکات را در طی دعوت از اصحاب مذاهب بدون توجه به چالشهای رویداده در سطح داخل و خارج از جهان اسلام را به مثابه یکی از مشکلات در مسیر وصول به تقریب ارزیابی کرد.
وی تمرکز صرف به موضوع تقریب در درون جهان اسلام و بدون توجه به تحولات و چالشها در خارج از جهان اسلام، اجتناب از نقد خود و فقدان تدبیر یکپارچه در اتخاذ استراتژی، راهکارها و شیوه های ترویج ایده تقریب را به عنوان مشکلات مسیر برشمرد و طرح پرسش و پاسخ به کمبودها و کاستیها را از بعد تبیین، معرفتی و شناخت از فلسفه تقریب مذاهب اسلامی رسالت دانشگاه خواند.
در ادامه این نشست، حضرت آیت ا... شاهرودی، نماینده ولی فقیه در کردستان ضمن تشکر از ریاست عالی دانشگاه آزاد اسلامی که مبادی طرح ابتکاری ورود دانشگاه به موضوع تقریب و پیشنهاد همکاری با مجمع جهانی در راستای تبیین این ایده و تدارک زمینه تحقق آن در دانشگاههای کشور به ویژه در مناطق اهل سنت بوده اند، آغاز این حرکت را در کردستان به فال نیک گرفته و اظهار امیدواری کرد تا همچنان که برای نخستین بار در کردستان شاهد تشکیل کلاس های حوزوی در برخی دروس بصورت مشترک میان طلاب اهل سنت و شیعه بوده ایم، آغاز به کار کانون تقریب مذاهب اسلامی در دانشگاه نیز با سر منشاء افتتاح آن در کردستان موجب توفیقات بزرگ در مسیر تحقق تقریب در حوزه بررسیهای علمی و تحقیقاتی دانشگاهی و انعکاس نتایج با برکت آن به جهان اسلام باشد.
شاهرودی در فرازی از سخنان خود با نقد تفکر ساده لوحانه گفتگوی تمدنها، ضمن اشاره به سوء نیت های دشمنان غربی با امت اسلامی و تاکید بر این نکته که دشمنان همواره بدون توجه به تفاوتها و اختلافات، جهان اسلام را بصورت واحد دیده و مورد تهاجم قرار داده اند و همواره با ظهور آثار تمدن اسلامی سر ستیز و مقابله داشته اند؛ با تحلیل این واقعه که به موازات پیروزی انقلاب اسلامی در عمل جنگ میان ابرقدرتهای جهانی فیصله یافته و جهت آن به صورت واحد و یکپارچه به سمت مقابله با گسترش آرمانهای دینی و ممانعت از بروز و ظهور تمدن نوین اسلامی در جهان با ایجاد تفرقه میل داشته است؛ به مفاد هوشمندانه و حکیمانه حکم مقام معظم رهبری به حضرت آیت ا... اراکی اشاره نمود که تلاش برای تشکیل امت واحده اسلامی را بر مبنای تقویت پایه های تقریب و قرابت اجزای آن در یک پیکره مورد تاکید قرار داده است.
شاهرودی با اشاره به اینکه در محیط های دانشگاهها و کلاس ها، سنی و شیعه در کنار هم می نشینند و طرح مواضع اختلاف ها و تفاوتها با نگاه علمانه و حکیمانه دانشگاهی اجتناب ناپذیر است، لزوم وجود کانونی برای تحقق ایده تقریب به استناد به همدلی و مقابله با نیت سوء دشمنان برای ایجاد نفاق و خصومت را ضرورت دانست و عنوان داشت که اختلافات در میان فرق حاد نیست و فقط در حوزه تعبیر و تفسیر و تفکر ظاهر می شود که بدیهی است گفتگوی درونی با هدف تقریب و تفاهم، موجب قوت و قدرت جهان اسلام و تسریع در ظهور تمدن اسلامی و مقابله با جریان کفر و استکبار خواهد بود.
مولوی اسحاق مدنی، مشاور ریاست عالی دانشگاه آزاد اسلامی در امور اهل سنت نیز در این نشست مواضع اختلاف در حوزه فقه شیعه و سنی را منحصر به ۵ الی ۶ مورد دانست و عنوان داشت اگر در مسئله ای میان شیعه و مالکی تفاوت رای فقه داریم همان مسئله میان شیعه و شافعی یکسان است. اگر شافعی با حنفی در موضوعی اختلاف دارد در همان حال و همان موضوع به یکباره می بینیم که اتفاقاٌ شافعی با فقه جعفری در آن مکوضوع رای واحد دارند. بنابر این اختلاف فقهی در مجموع میان شیعه و مذاهب اربعه بسیار قلیل است.
مدنی اما تاکید کرد: آنقدر که از دوستان نادان به پیکره اسلام ضربه وارد شده از دشمنان آسیب نخورده ایم. اما باید هوشیار باشیم که اصحاب سلف و اولیه پیامبر با وجود اختلاف نظر در تعامل با هم چگونه مصلحت اسلام را بر منافع و نظرات شخصی خود ترجیح می دادند.
مولوی اسحاق مدنی در این نشست با ذکر چندین روایت مشترک در منابع فریقین به وجود اختلاف نظر در عقاید اصحاب و خلفا اقرار داشته، اما علی رغم وجود این اختلاف به مبانی وحدت عمل آنان در مسیر اعتلای اسلام و تحقق آرمانی توحیدی پیامبر ( ص ) که در نیت و عمل آنان تجلی داشت اشاره کرده و تبعیت از این روش را با اولویت مصلحت اسلام طریقه صالحین امت اسلامی دانست.
در ادامه حجت الاسلام و المسلمین علم الهدی، معاون امور ایران در مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی طی سخنانی تشکیل امت واحده اسلامی را مطالبه رهبری معظم انقلاب دانست و اراده برای تحقق آن را انجام وظیفه و هدف مهم همه ارگانها و سازمانها تلقی کرد و با ذکر خاطره ای از حضور علمای اهل سنت مصر در یکی از نشستهای مجمع به این نکته اشاره داشت که چگونه حجت الاسلام و المسلمین تسخیری در پاسخ به نقد آنان که گفته بودند چرا می گوئید تقریب و نمی گوئید وحدت مسلمین ایشان با تاسی به اندیشه امام راحل و منویات مقام معظم رهبری فرموده بودند: " تقریب در حوزه عقیده و اندیشه وارد می شود اما وحدت باید در عمل تجلی یابد؛ ما قرار نیست به همدیگر تبدیل شویم بلکه می خواهیم به مدد تقریب، به وحدت عمل برسیم، یعنی می خواهیم با نزدیک شدن فکرمان به هم برای انجام عمل واحده آماده ئشویم."
علم الهدی با تاکید بر اینکه فکر تقریب در دانشگاه مطالبه دارد و بدیهی است که مناسب ترین نهاد همکار و هماهنگ برای مجمع جهانی تقریب، بهتر از دانشگاه نخواهد بود از مسئولان استانی دانشگاه و خارج از آن خواستار تسریع در تاسیس سایر دفاتر در ئاحدهای دانشگاهی شهرستانهای کردستان و همکاری بیشتر مدیران محلی با دفاتر این نوع کانونهای فرهنگی شد.
فایق رستمی، دیگر عضو مجمع تقریب و مجلس خبرگان رهبری نیز طی گفتاری ارادت مسلمانان و تمسک آنان به قرآن و عترت رسول اکرم ( ص ) را با تعبیر سیره نبوی و اهل بیت مکرم او منشاء وحدت و انسجام امت واحده اسلامی دانسته و با اشاره به خطر دور افتادن مسلمانان از معنویت و نقد کاهش میزان رحم و محبت آنان نسبت به هم، درک حقیقی از مفهوم تقریب و وحدت را در گرو فهم درست از رمز « رحما بینهم » دانست و در ادامه برای تحقق اصل تقریب و شناخت اهل فریقین از هم و تبیین اصول عقاید آنان نزد همدیگر خواستار گسیل و حضور علماء و روحانیون اهل سنت در سایر نقاط شیعه نشین کشور به قصد رفع شبهات و تشکیک ها از عقاید مذاهب اربعه شد و تاکید ورزید که این امر خود می تواند زمینه ساز گردشگری دینی و وحدت عملی و تقریب تفکری مذاهب باشد.
در خاتمه این نشست پس از معارفه دکتر سید محمد شیخ احمدی و ذکر سابقه تحصیلی، آموزشی و پژوهشی ایشان از مجموعه اعضای هیات علمی واحد سنندج به عنوان سرپرست کانون فرهنگی تقریب مذاهب اسلامی و شرح ماموریتهای محوله به وی که در متن حکم صادره نیز به مفاد آنها اشاره شده بود، جمع حاضر به بازدید اتاقها و افتتاح محل پیش بینی شد برای آغاز به کار این کانون پرداختند.