
به گزارش روابط عمومی، صبح روز دوشنبه ۲۵ شهریورماه نشست مشترک دانشگاه صنعتی شریف و شورای شهر تهران با حضور مهندس محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران، دکتر فتوحی رئیس دانشگاه در محل دفتر ریاست دانشگاه برگزار شد.

در ابتدای این جلسه دکتر فتوحی رئیس دانشگاه صنعتی شریف طی سخنانی به پتانسیلهای موجود در دانشگاه صنعتی شریف و زمینههای فعالیتهای مشترکی که میتوان با شورای شهر تهران ایجاد نمود اشاره کرد و افزود: برخی از فعالیتهای انجام شده در دانشگاه صنعتی شریف در راستای پیشبرد اهداف شهر تهران به ویژه در بحث متروی شهر تهران بوده است.
وی با اشاره به تفاهمنامه همکاری منعقده میان شهرداری تهران و دانشگاه صنعتی شریف در سال گذشته به تاثیر مثبت دانشگاه در منطقه به ویژه در بحث اشتغالزایی اشاره کرد.

در ادامه این نشست مهندس محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران طی سخنانی به موضوع مترو اشاره کرد و گفت: صنعت مترو دو بخش مهم دارد که ساخت زیربنا و تجهیزات را شامل میشود.
وی گفت: خوشبختانه در بخش ساخت زیربنای مترو که شامل تونل سازی، احداث ایستگاه، پست برق ، هواکش و... میشود از فرآیند طراحی تا ساخت آن کاملا بومی سازی شده و در داخل کشور ساخته میشود و به یقین میتوان گفت: حدود ۹۹/۹ درصد در این تکنولوژی به خود کفایی رسیدهایم.
وی افزود: بخش تجهیزات مترو نیز به دو بخش متحرک و ثابت تقسیم میشود که ساخت واگن و لوکوموتیوها به تجهیزات متحرک مربوط شده و ساخت کابل، ترانس، پست برق، تهویه، پله برقی، آسانسور و... نیز به بخش متحرک تجهیزات مترو مرتبط است که متاسفانه در این بخش خصوصا در بخش سیگنالهای مخابراتی تا حدودی وابستگی به خارج از کشور محسوس است.
مهندس هاشمی گفت: سالی ۱۰۰ تا ۲۰۰ واگن در کشور تولید میشود که با این عدد به صرفه نیست که خود به تولید تجهیزات مترو ورود پیدا کنیم و با نیاز محدودی که در داخل داریم، صرفه اقتصادی ندارد و از این جهت برون سپاری میکنیم، مگر آنکه به فکر صادرات باشیم و با تحقیق و توسعه و با همکاری مراکز علمی میتوان به این اتفاق مثبت رسید.
رئیس شورای شهر تهران در ادامه گفت: در شهرداری تهران کار زیاد است و زمینههای مشترک همکاری با دانشگاهها در شهرداری متعدد است. مثلا در بحث کنترل ترافیک شهر تهران دانشگاهها میتوانند کمکهای خوبی به شهرداری داشته باشند.
وی به ساخت اتوبوسهای برقی شهری اشاره کرد و افزود: در حال حاضر بدنه این اتوبوسها در داخل کشورساخته میشود اما در بحث باطری و موتورهای آن همچنان وابستگیهایی وجود دارد که به کمک دانشگاهها میتوان به بومی سازی کلی این محصول رسید.
مهندس هاشمی خاطرنشان کرد: هم اکنون تعداد ۳ میلیون اتوبوس در شهر تهران وجود دارد که نیاز داریم همه آنها به اتوبوسهای برقی تبدیل شود .
در ادامه این نشست دکتر مختاری رئیس دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه طی سخنانی به معرفی دانشگاه و برخی از توانمندیهای جدید دانشگاه صنعتی شریف اشاره کرد و افزود: تولید چسب خودرو، پوست مصنوعی، ماهواره شریف، ربات لوله گذار، خط تولید غشاهای اسمنر معکوس و ... از جمله مهمترین این دستاوردهاست.
وی در این نشست مرکز کارآفرینی شریف، مرکز رشد، شتاب دهنده شریف و... را به تفصیل معرفی کرد و فعالیتهای این مراکز را تشریح نمود.
در ادامه این جلسه دکتر آراستی رئیس مرکز راهبردی و توسعه منابع دانشگاه طی سخنانی به نیاز توسعه فیزیکی دانشگاه اشاره کرد و گفت: یک زمین دانشگاه در منطقه ۲۲ تهران واقع شده است و قرار است به مرکز پژوهش بزرگ شریف تبدیل شود و تاکنون برای ۳۸۰ هزار متر مربع آن مجوز ساخت اخذ شده است.
در ادامه این نشست دکتر دورعلی از اعضای هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف طی سخنانی به مدلهای کاری در دانشگاه اشاره کرد و گفت: یک مدل منجر به محصول شده و در تیراژ بالا تولید میشود و مدل دیگر صرفا برای یک بار انجام میشود اما برای کشور توجیه اقتصادی دارد مانند تولید گاورنرهای تولید شده توسط دانشگاه که در حال حاضر به خوبی در کشور از آن بهره برداری شده است.
وی در ادامه به برخی از اقدامات شهری که توسط دانشگاه صنعتی شریف انجام شده است اشاره کرد و گفت: بازسای تئاتر شهر و رباطهای اکوستیک تالار باغ صبا از جمله این فعالیتهاست.
در ادامه این برنامه دکتر رشتچیان معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه طی سخنانی به فعالیت مشترک دانشگاه صنعتی شریف با شرکت بهره برداری مترو اشاره کرد و گفت: در بحث HSE مترو تهران و مشهد اقدامات مشترکی تا کنون انجام شده است.
وی گفت: میتوان فعالیتهای زیادی در بحث آموزش با مترو تهران انجام دهیم به ویژه در بحث آموزش مدیران شهری که به کمک دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه شریف میتوان برنامههای منسجمی را آغاز کرد.
گفتنی است؛ در خاتمه این نشست مهندس هاشمی از مجتمع خدمات فناوری شریف بازدید کرد و از نزدیک با فعالیتهای واحدهای فناور مستقر در این مجتمع آشنا شد.











