کارگاه آموزش بین المللی سازی دانشگاه روز شنبه دوم شهرریورماه ۱۳۹۸ با حضور دکتر بهروز رسولی به همت مدیریت همکاری های علمی بین المللی دانشگاه و با استقبال مدیریت پردیس های استانی گلستان در سالن کنفرانس مدیریت استانی گلستان برگزار شد.
نخستین دوره از مجموعه کارگاههای بینالمللیسازی دانشگاه فرهنگیان روز شنبه، دوم شهریور ۱۳۹۸ به همت مدیریت همکاریهای علمی بینالمللی دانشگاه فرهنگیان در مدیریت امور پردیس های استان گلستان برگزار شد. "شاخصها و ابزارهای علمسنجی"، "آشنایی با نظامهای رتبهبندی بینالمللی"، و "آشنایی با نشریههای علمی بینالمللی" سه کارگاه کلیدی این بودند که توسط دکتر بهروز رسولی از پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) برگزار شدد. گروههای هدف این کارگاهها مدرسان و اعضای هیئت علمی و همچنین مدیران، برنامهریزان، کارشناسان پژوهشی و آموزشی این دانشگاه بودند.
در کارگاه آشنایی با شاخصها و ابزارهای علمسنجی
که با هدف آشنایی شرکتکنندگان با مفاهیم پایه علمسنجی و سنجههای گوناگون در این حوزه و شیوه درست و کارآمد استفاده از آنها برگزار شد، دکتر رسولی نخست به تاریخچه و منطق شکلگیری علمسنجی و فرصتها و چالشهای این حوزه پرداخت و در ادامه سنجههای کلیدی ارزیابی آثار پژوهشی، پژوهشگران، نشریههای علمی، موسسههای آموزش عالی، و کشورها و مناطق جغرافیایی را معرفی نمود. سنجههایی همانند شمار انتشارات و استنادها، مقالههای داغ و پراستناد، شاخص اچ، شاخص ام، شاخص جی، همکاری علمی، پژوهشگران پراستناد، و مواردی از این دست به خوبی معرفی شدند. افزون بر این، حوزه جدید آلتمتریکس و سنجههای گوناگون آن نیز تشریح شد. دکتر رسولی در ادامه به چالشها و سواستفادههای احتمالی از علمسنجی و شاخصهای آن پرداخت و در نهایت پرسشها و گفتوگوهای شرکتکنندگان پایانبخش این بخش بود.
در کارگاه دوم، آشنایی با نظامهای رتبهبندی بینالمللی
، دکتر بهروز رسولی به معرفی شاخصها و نظامهای رتبهبندی بینالمللی دانشگاهها و موسسههای آموزش عالی اشاره نمود. در این کارگاه نظامهای رتبهبندی معتبر بینالمللی که هرساله دانشگاههای جهان را رتبهبندی میکنند، معرفی و با یکدیگر مقایسه شدند. نظامهای رتبهبندی کیو. اس.، شانگهای، تایمز، یورپ، تایوان، لایدن، سی. دبلیو. تی. اس.، یومالتیرنک، سکیمگو، و بومتریکس از جمله نظامهای معرفی شده در این کارگاه بود. پس از مرور سنجههای اررزیابی هر یک از نظامها، جایگاه ایران و موسسههای ایرانی در آنها ارائه شد. در پایان این کارگاه آسیب شناسی نظامهای رتبهبندی و نیز ایجاد نظام رتبه بندی ملی مورد بحث قرار گرفت.
کارگاه سوم
نیز با هدف آشنایی اعضای هیئت علمی و پژوهشگران دانشگاه فرهنگیان استان گلستان با نشریههای علمی بینالمللی، سنجههای ارزیابی، و چگونگی ارسال مقاله برای آنها برگزار شد. نخست انواع گوناگون نشریههای بینالمللی و سپس شاخصهای ارزیابی و اعتباریابی آنها معرفی شد. شاخصهایی همانند ضریب تاثیر، شاخص اچ، امتیاز استنادی، اس. جی. آر.، اسنیپ، شاخص فوریت، نیمعمر، ضریب آیجین، و چاک و دهک نشریه از جمله مهمترین سنجههای ارزیابی نشریههای علمی بودند که در این کارگاه تشریح شدند. اخلاق پژوهش و شناسایی نشریههای بیاعتبار و چپاولگر نیز از دیگر محورهای این کارگاه بودند. دکتر رسولی در انتها، چگونگی ارسال مقاله برای نشریههای علمی بینالمللی از گزینش و یافتن نشریه مناسب گرفته تا نحوه پیگیری مقاله را به استحضار شرکتکنندگان رسانید و به پرسشهای آنها پاسخ داد.
شایان ذکر است که که استان گلستان به عنوان اولین میزبان این کارگاه ها در سال جاری از استقبال کارکنان، مدیران و اساتید دانشگاه خبر داده و ابراز خوسندی داشتند که ظرفیت های بیشتری در جهت ارتقای دانش و تجربه علمی بین المللی در استان ها اختصاص یابد.
آریالای دکتر نظری، مدیر همکاری های علمی بین المللی دانشگاه، ابراز امیدواری کرد که برگزاری چنین کارگاه هایی بی شک تکاپوی علمی بین المللی دانشگاه فرهنگیان در عرصه جهانی تربیت معلم بیشتر خواهد شد و شاهد آن خواهیم بود که نام دانشگاه فرهنگیان در میان دانشگاه های معتبر تربیت معلم در طراز جهانی قرار می گیرد.