گفتمان و تبادل نظر پیرامون استفاده ازظرفیت و تجارب مدارس اسلامی برای تامین و تربیت نیروی اسلامی شایسته و تراز انقلاب اسلامی، با اشاره بر بهره مندی از توانمندی و امکانات این مدارس میان دانشگاه فرهنگیان و کانون مدارس اسلامی برگزار شد.
در این نشست که با حضور دکتر خنیفر رییس دانشگاه فرهنگیان، حجت الاسلام و المسلمین دادگر مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه و نمایندگان و مدیران برخی از مدارس اسلامی در سازمان مرکزی دانشگاه برگزار شد، بر لزوم احصاء زمینه های همکاری و تعامل با مدارس اسلامی برای برخورداری از تجارب علمی و عملی مدارس، آشنایی دانش آموزان این مدارس با دانشگاه فرهنگیان و انتخاب حرفه معلمی و بررسی سازو کار های استفاده از امکانات مدارس در راستای آموزش مهارت آموزان ماده ۲۸ به منظور تربیت معلم در رشته های آموزش ابتدایی، مشاوره و امور تربیتی بحث و تبادل نظر شد.
دکتر خنیفر رییس دانشگاه فرهنگیان ضمن قدردانی از دغدغه و احساس مسئولیت مسئولان و مدیران مدارس اسلامی در امر آموزش و همراهی آنان با دانشگاه فرهنگیان، این نشست را در راستای تربیت نیروی اسلامی شایسته و تراز جمهوری اسلامی مبارک و با اهمیت دانست.
وی با اشاره به پذیرش مهارت آموزان بر اساس ماده ۲۸ اساسنامه در سال آتی در دانشگاه فرهنگیان، تصریح کرد: ماده ۲۸ فرصتی برای برخورداری از دانش اموختگان سایر دانشگاه ها و غنی سازی آموزشی آنان برای حرفه معلمی طی یک دوره یکساله است.
دکتر خنیفر با بیان اینکه ۷۰ درصد آموزش ها باید روش، منش، ادب و ادبیات معلمی باشد، گفت: ۳۰ درصد انتقال دانش است که دانش اموزان به عنوان چریک های آموزشی خود در آن سهم بسزایی دارند و این نشان دهنده اهمیت تربیت است.
وی در ادامه اضافه کرد: برای پیشرفت باید آموزش عمومی و قاعده هرم مورد تاکید قرار گیرد، هیچ کشوری با ذخائر درست نشد.
رییس دانشگاه فرهنگیان، با بیان اینکه معلم باید تربیت دینی داشته، تا برای نسل آینده پیام دینی داشته باشد، افزود: آموزش مهارت های تدریس، تکنولوژی آموزشی، روانشناسی تربیتی، مشاوره و معارف اسلامی ازجمله مواردی است که در آموزش مهارت آموزان مورد تاکید است.
وی در ادامه با اشاره بر استفاده از ظرفیت مدارس اسلامی برای آموزش ماده ۲۸، درخصوص ظرفیت مدارس اسلامی، پراکندگی آنان در کشور، امکانات و ظرفیت استادان آن گفتگو کرد.
حجت الاسلام و المسلمین دادگر مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری با تاکید بر افزایش تعاملات دانشگاه فرهنگیان و مدارس اسلامی، تصریح کرد: برای دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان ۳۵ واحد درسی معارف و تعلیم و تربیت اسلامی در نظر گرفته شده که علاوه بر ۱۶ واحد معارف مشترک با سایر دانشگاه ها، ۱۹ واحد آن ویژه دانشجومعلمان و متناسب با معارف دینی و اسلامی طراحی شده است و در این راستا می توان همکاری و تبادل تجربه داشت.
وی همچنین با اشاره به پیش بینی ۲ واحد درسی در خصوص آشنایی دانشجومعلمان با تجارب مدارس اسلامی معاصر برای دانشجو معلمان، این نشست را با هدف بهره گیری از تجارب، برنامه درسی و تاریخچه مدارس اسلامی مفید دانست و افزود: در همین راستا در دانشگاه فرهنگیان با همکاری استادان تعلیم و تربیت پروژه هایی با هدف آشنایی با تجارب، مدل ها و برنامه های مدارس اسلامی، تولید کتاب در این خصوص و تدریس در دانشگاه طراحی کرده است که انتظار می رود برای اجرای این کار تحقیقاتی دانشگاه را یاری کنید.
حجت الاسلام و المسلمین دادگر همچنین بر اهمیت توجه به تاریخ نگاری و تئوری پردازی در حوزه مدارس اسلامی معاصر در دانشگاه فرهنگیان تاکید و آشنایی مسئولان استادان و دانشجومعلمان با این تجربه و مدل در کشور را از اهداف این مشارکت و همکاری عنوان کرد.
وی با اشاره بر تاکیدات مقام معظم رهبری بر تربیت دینی و انقلاب خاطر نشان کرد: انتخاب دانشگاه فرهنگیان از سوی دانش آموزان این مدارس که با بنیه شایسته در این خصوص پرورش یافته اند می تواند کار دانشگاه را با سرعتی متناسب به پیش برد و برای ایجاد تحول واقعی در آموزش و پرورش سودمند باشد.
در بخش دیگری از این نشست حسین بنی اسدی از کانون مدارس اسلامی با اشاره به اهمیت دانشگاه فرهنگیان و تاکید مقام معظم رهبری بر این نهاد، دانشگاه فرهنگیان را بنیادی اثرگذار و سنگ بنای کشور دانست و بر پیوند فکری میان دانشگاه فرهنگیان و مدارس اسلامی تاکید و اظهار کرد: با ایجاد پلی کیان دانشگاه و مدارس می توان از ظرفیت فکری، موفقیت و توانمندی مدارس اسلامی به عنوان اندوخته ارزشمند بهره گرفت.
وی در ادامه بر شناسایی، عضویت و همراهی ۹۰ مدرسه اسلامی در تهران و ۴۵۰ مدرسه در سطح کشور در کانون مدارس اسلامی اشاره کرد و گفت: همچنین ۹۰ مدرسه اسلامی در ۷ محور کارردها و فعالیت ها مستند شده است و کتابی به عنوان راهنمای کار معلمان تدوین شده که می توان مورد استفاده دانشگاه باشد.
بنی اسدی با تاکید بر برخورداری دو سویه از راهبردها فکری دانشگاه و یافته های علمی و عملی مدارس و آمادگی مدارس اسلامی در نقش آفرینی در تربیت نیروی انسانی متعهد و اجرایی شدن ماده ۲۸، برضرورت بررسی سازو کارهای این موضوع اشاره کرد.
دکتر روشندل معاون اموزشی و تحصیلات تکمیلی با قدردانی از اهتمام و دلسوزی مسئولان مدارس اسلامی در جهت همیاری به نهاد اثر گذار تربیت معلم، با اشاره بر استقبال دانشگاه برای بهره مندی از امکانات و ظرفیت ها در خصوص آموزش مهارت آموزان ان را نیازند تصویب در هیات امناء و موافقت آموزش و پرورش دانست و ابراز امیدواری کرد: پس از پیگیری و طی مسیر قانونی بتوانیم همکاری و مشارکت لازم را با این مدارس داشته باشیم.
ارائه مطالبی درخصوص ظرفیت ها، محدوده فعالیت ها، استادان، فضای، آموزشی، موفقیت ها، استفاده از بنیه علمی و انگیزه دانش آموزان مدارس اسلامی در حرفه معلمی و تاکید بر دغدغه تربیت دینی و اسلامی از دیگر برنامه ها این نشست بود.
در پایان حاضرین پیشنهاد ایجاد کارگروهی برای پیگیری مراحل، بررسی زمینه های همکاری و سازوکارهای آن و انعقاد تفاهم نامه ای در این راستا ارائه کردند.