معاون نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه فرهنگیان در گفتگو با خبرنگار واحد مرکزی خبر، بر توسعه همه جانبه کشور با توجه کامل و جدی و عملی نهادهای سیاستگذار به آموزش و پرورش و آموزش عالی تاکید کرد.
به گزارش روابط عمومی معاونت نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه فرهنگیان، کچوئیان در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار واحد مرکزی خبر از برگزاری آزمون جامع ( اصلح) ویژه مهارت آموزان مشمول ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان در روز جمعه اول شهریور ماه سال جاری سخن گفت و با اشاره به اهمیت کیفیت بخشی به همه ابعاد زندگی تصریح کرد: بحث کیفیت بخشی در حوزه منابع انسانی آموزش و پرورش، تنها مختص کشور ما نیست و در بیش از چهل کشور دنیا برای ورود به حرفه معلمی شرایط سخت و دشواری در نظر گرفته شده است
.
کچوئیان تاکید کرد: کیفیت بخشی به خدمات معلمان، از اهم وظایف آموزش و پرورش و دانشگاه های تربیت معلم به شمار می رود. با این توصیف که توسعه و پیشرفت کشور در ابعاد سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و توسعه پایدار فقط از مسیر آموزش، آن هم از طریق برنامه ریزی و اقدام صحیح و متوازن نظام آموزش و پرورش و آموزش عالی کشور میسر خواهد بود. بر توسعه همه جانبه کشور با توجه کامل و جدی و عملی نهادهای سیاستگذار به آموزش و پرورش و آموزش عالی تاکید کرد.
استاد دانشگاه، از نظام آموزشی به عنوان بارزترین نمود سرمایه گذاری نیروی انسانی در راستای شکوفایی جامعه یاد کرد و گفت: توجه کامل و جدی و عملی نهادهای سیاستگذار به نظام آموزشی، توسعه و پیشرفت همه جانبه کشور را به همراه دارد.
این مقام مسئول، معلمان فاخر را با ویژ گی هایی چون اهل مطالعه و تحقیق و پژوهش بودن توصیف و ایشان را برخوردار از دانشی پایدار و عمیق خواند و افزود: سرمایه گذاری برای معلم به عنوان پایه های بنیادین نظام آموزشی کشور، امروز بیش از هر زمان دیگری یک اقدام لازم و ضروری به شمار می آید
.
عضو هیات رئیسه دانشگاه فرهنگیان، در پاسخ به سوال خبرنگار واحد مرکزی خبر در خصوص سئوالات مطرح شده در آزمون جامع که ناظر به اهداف این آزمون است اعلام کرد: سنجش دانش پایه و تخصصی، ارزیابی مهارت های حل مسئله، اطلاع از میزان توانایی انتقال دانش، سنجش مهارت تلاش برای آموزش تفکر، تجزیه و تحلیل، ارزیابی میزان مهارت توانایی ایجاد فرصت سوال برای دانش آموزان، سنجش مهارت برای برقراری ارتباط و الگوی مناسب آن میان دانش آموزان و همکاران، همچنین ارزیابی مهارت های گروه و تیم سازی درسی و سنجش میزان شناخت خود و تصحیح ادراک از جمله اهم موارد مندرج در سئوالات تشریحی و عملکردی مهارت آموزان به شمار می رود
.
معاون نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه فرهنگیان، با اشاره به زمان برگزاری آزمون جامع (اصلح) مهارت آموزان ماده ۲۸ روز جمعه اول شهریور ماه سال جاری به طور همزمان در ۳۱ استان کشور، مدت زمان برگزاری و حضور مهارت آموزان در جلسه آزمون را ۳ ساعت و ۳۰ دقیقه اعلام و اظهار داشت: سوالات آزمون سال جاری در قیاس با سال گذشته در دو بخش سوالات چند گزینه ای و سوالات عملکردی طراحی و تدوین شده است
.
وی در پاسخ به سوال تکلیف آن دسته از مهارت آموزانی که موفق به کسب حد نصاب نمره قبولی در این آزمون نشوند، چیست؟ گفت: بنا بر اعلام واحد مسئول در وزارت آموزش و پرورش، عدم موفقیت مهارت آموزان در آزمون اصلح، مانع تمدید پیمان نامه این افراد خواهد شد
.
کچوئیان خاطر نشان کرد: مهارت آموزانی که در این آزمون موفق به کسب حد نصاب نمره کل آزمون جامع روز جمعه سال جاری نشوند، در صورت ابلاغ وزارت آموزش و پرورش حداکثر ظرف سه ماه آینده در آزمون جیرانی شرکت و در غیر این صورت فرصت خواهند داشت در آزمون جامع سال آینده دانشگاه فرهنگیان شرکت و در صورت موفقیت، پیمان نامه افراد مشمول با وزارت آموزش و پرورش تمدید و پس از طی فرآیند لازم به عنوان معلم رسمی، در نظام تعلیم و تربیت کشور مشغول انجام وظیفه خواهند شد
.
کچوئیان، خطاب به خبرنگار واحد مرکزی خبر، شرکت مهارت آموزان در دو پودمان آموزشی، فراگیری دروس متعدد طی یک سال و فراهم آمدن فرصت مناسب برای مهارت آموز به منظور حضور در کلاس درس دیگر معلمان برای طی مراحل کارورزی را از جمله فعالیت های ضروری مهارت آموز در راستای کسب مهارت های لازم برای حضور در آزمون اصلح برشمرد
.
خبرنگار واحد مرکزی خبر، از میزان مهارت و توانمندی معلمان کنونی حاضردر کلاس های درس جویا و از عضو هیات رئیسه دانشگاه فرهنگیان پرسید، آیا این معلمان از توان لازم برخوردار و در مجموع جزء نیروهایی کیفی دستگاه محسوب می شوند؟
کچوئیان، با قدردانی از زحمات جامعه فرهنگی کشور شاغل در نهاد تعلیم و تربیت اظهار داشت: مهم ترین بازخورد دریافتی در خصوص نحوه عملکرد معلمان شاغل، از طریق دریافت نظرهای دانش آموزان و یا اولیاء آن ها امکان پذیر و در مجموع شرایط خوبی در خصوص وضع موجود گزارش شده است.
وی تصریح کرد: این در حالی است که سرپرست وزارت آموزش و پرورش بر رصد و پایش شایستگی های معلمان از طریق مرکز سنجش دانشگاه فرهنگیان در آینده نزدیک تاکید دارد
.
معاون دانشگاه فرهنگیان، همچنین تلاش برای اجرای نظام رتبه بندی معلمان در وزارت آموزش و پرورش را اقدامی دیگر برای پایش شایستگی های حرفه معلمی و کیفیت بخشی به فرایند یاددهی – یادگیری اعلام کرد
.
این مقام مسئول، خدمت در نظام آموزشی کشور را شایسته معلمانی دانست که مربی مجربی برای انتقال دانش و فرهنگ عام وخاص این کشور بوده و برای آموزش تفکر انتقادی، آموزش نحوه درست اندیشیدن و تمرکز بر آموزش مهارت های زندگی از انگیزه، توان و پتانسیل لازم برخوردار باشند
.
کچوئیان، در پاسخ به دیگر سوال خبرنگار واحد مرکزی خبر، عدم شرکت مهارت آموز در دوره های آموزش پودمانی و آزمون اصلح را به منزله انصراف از حرفه معلمی دانست و افزود: اگر مهارت آموز دلیل موجه برای عدم شرکت خود در آزمون اصلح ارائه نماید با این گواهی فرصتی مجدد برای شرکت در آزمون بعدی خواهد داشت
.
در پایان مصاحبه خبرنگار واحد مرکزی خبر با معاون نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه فرهنگیان، کچوئیان، ضمن آرزوی موفقیت برای مهارت آموزان و علاقمندان به حرفه معلمی، با تاکید بر مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش، مصوبه بیستمین جلسه شورای دانشگاه فرهنگیان و مفاد مندرج در دفترچه آزمون استخدامی، شرکت مهارت آموزان ماده ۲۸ در آزمون شهریور ماه سال جاری را الزامی و با اعلام آمادگی مرکز سنجش شایستگی های حرفه معلمی مستقر در معاونت نظارت دانشگاه فرهنگیان، ابراز امیدواری کرد: در آینده ای نزدیک با برگزاری این آزمون برای همه افرادی که با عناوین و بهره گیری از روش های متعدد جذب حرفه معلمی شده اند، شاهد عدم اعتراض مهارت آموزان ماده ۲۸ به آزمون اصلح باشیم.