دکتر علم الهدی عضو هیات علمی علوم تربیتی دانشگاه شهید بهشتی در بیست و یکمین اجلاس سراسری مدیران و سرپرستان پردیس ها و مراکز، در سخنانی با موضوع " تربیت دینی و مراحل رشد دینی" با اشاره به مفاهیم آزادی و تربیت و جایگاه تربیت دینی، گفت: در انقلاب سیاسی امام خمینی (ره) مسائل روشن و لوازم مورد نیاز و مقتضیات آن مشخص بود اما پس از انقلاب در انقلاب فرهنگی این موضع خیلی روشن نبود و تاکنون با چالش هایی همراه بوده است.
وی با بیان اینکه علیرغم اقدامات فرهنگی بسیار خوبی که تاکنون انجام شده هنوز با منویات امام (ره) فاصله داریم، اظهار کرد: سکولاریسم و تربیت سکولار بسیار پیچیده تر و عمیق تر ادامه داشته است، ازجمله در مبانی و مکاتب فلسفی و نیز در سیاست گذاری ها و برنامه های توسعه.
عضو هیات علمی علوم تربیتی دانشگاه شهید بهشتی با اشاره بر محوریت توسعه صنعتی و اقتصاد محوری، خاطر نشان کرد: نظام تعلیم و تربیت خدمتگزار توسعه صنعتی و اقتصادی هستند و نهاد های دیگر حول آنان هستند.
وی با بیان اینکه قصد جمهوری اسلامی پرورش انسان است، گفت: باید از اقتصاد مرکزی به تربیت مرکزی متناسب با مبانی دینی بپردازیم و سیاست ها متناسب با برنامه دینی طرح ریزی شود.
دکتر علم الهدی خاطر نشان کرد: امروز در دانشگاه ها ایدئولوژیک بودن یک اهانت و علمی بودن یک ارزش محسوب می شود، هرکس از اسلام گرایی بویژه اسلام اجتماعی صحبت کند متهم به وابستگی سیاسی خواهد شد، بنابراین حرکت علمی دینی خیلی به جلو نمی رود و متخصصان علمی تمایلی به دنبال کردن گرایش دینی ندارند.
وی با اشاره به مسئله آزادی و انتخاب و مفاهیم آن در جامعه، تصریح کرد: در بحث اسلام آزادی به معنی اختیار، اراده و مسئولیت است، دو نگرش قالب در فرهنگ اجتماعی امروز تحت تاثیر اصالت فرد و اصالت اجتماعی است که نقطه مشترک آن مسئولیت گریزی است و قائل به مسئولیت مدنی نیستند.
عضو هیات علمی علوم تربیتی دانشگاه شهید بهشتی، در ادامه تصریح کرد: ما در کشور از دو جهت افرادی که تمایل به گرایش خودبسندگی در بحث دینی و عدم تمایل به تعامل و نیز کسانی که تصور می کنند بوم، فرهنگ زیسته و مذهب کهنه و قابل مطالعه نیست آسیب دیده ایم.
وی با بیان اینکه با این رویکرد اجازه نمی دهیم افراد خلاق، خوش فکر و نواندیش پا به عرصه بگذارند، گفت: این به این معنا نیست تمام نظرات را بپذیریم بلکه نقد و بررسی و نقد انتقادی جای خود را دارد.
دکتر علم الهدی با بیان اینکه ما نسبت به تاریخ تعلیم و تربیت بی توجه بودیم و دستاورد های آن مورد توجه قرار نگرفته، در ادامه خاطر نشان کرد: ما در کشور در حوزه عملی، تربیت دینی بیش از صد سال تجربه موفق داشتیم و پس از انقلاب نیز در آموزش عالی دینی تجربه خوبی داریم که نیاز است به آن توجه داشته باشیم.
وی تربیت را مقدم بر علم و فناوری برشمرد و افزود: امکان ندارد کشوری بدون تربیت به علم و فناوری دست یابد، تربیت است که به خلق دانش دست می زند.