به گزارش معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه هنر و به نقل از سرپرست اداره انتشارات جناب آقای دکتر علی بوذری، در سه ماهه اول سال ۱۳۹۸ تعداد پنج کتاب با عنوانهای: «
نقش هنر
»، تالیف آقای دکتر سید حسن سلطانی، «
دانش هرمی موسیقی
»، تالیف آقای دکتر محمد سعید شریفیان، «
جستاری در باب امر والا
»، تالیف آقای نیما قبادی، «
جوهر در چارچوب
»، تالیف مارکوس متیو مستر و ترجمه آقای حامد اکرمی، «
مورفولوژی شهری
»، تالیف ویتور اولیویرا و ترجمه خانم دکتر مریم محمدی، توسط اداره انتشارات دانشگاه به چاپ رسیدهاست. همچنین پنج کتاب با عنوانهای ذیل در دست اقدام جهت چاپ می باشد:
کتاب «
کنترل کیفیت فرش دستباف
»، تالیف خانم دکتر زهرا احمدی، «
سال معماری۱ آثار برگزیده دانشجویان معماری، ۱۳۹۶- ۱۳۹۷
» زیر نظر خانم دکتر آرزو منشیزاده، «
شرح کتاب سهروردی
»، تالیف خانم دکتر مرضیه اخلاقی، «
هنر اجتماعی؛ مقالاتی در جامعهشناسی هنر معاصر ایران
»، تالیف آقای دکتر محمد رضا مریدی، «
کارگاه چاپ دستی مقدماتی و پیشرفته
»، تالیف آقای دکتر سلطان کاشفی.
توضیحاتی راجع به کتاب های چاپ شده:

نقش هنر
تالیف: دکتر سید حسن سلطانی
شابک: ۱- ۲۰ – ۶۵۱۳-۶۰۰-۹۷۸
نقاشی، مثل هر چیز دیگر، باید درس حکمت و معرفت باشد، چه برای هنرمند چه برای کسی که برابر هنر قرار میگیرد. اگر نقاش، نقش را میآفریند نقش هم باید نقاش را از نو بیافریند. مخصوصاً وقتی به گذشته برمیگردد، متوجه میشوم که اکنون کارم خوشبینانهتر و امید بخشتر از گذشته شدهاست.
مقصود این است که اگر نقاش در کنار هنرش سلوکی معنوی و انضباطی درونی مستحکم نداشتهباشد هرگز نه خود« آنی» دارد و نه میتواند چیزی از این دست را به بیننده منتقل کند. این بعد حتی از این هم فراتر میرود داشتن« حال» و « آن»به تصمیم و اراده شخصی هنرمند بستگی ندارد بلکه هنرمندی که ضمناً سالک است گاه مثل محرابی میشود که از طریق او نیرویی والا و پاک به شنونده و بیننده میرسد. من خود به تجربه چشیدهام که هر گاه احساس خودبینی و ادعا برایم پیش آمده نه تنها« آنی» برایم پیش نیامد بلکه تابلو هم ناموفق از کار درآمده. البته بیننده هم هر قدر آمادگی معنوی و انضباط اخلاقی بیشتری داشتهباشد قابلیت گیرندگی «آن» را هم بیشتر دارد.

عنوان: سینمای سرگرمی و ادبیات کلاسیک فارسی
تالیف: دکتر علیرضا پورشبانان
شابک: ۲- ۲۳- ۶۵۱۳- ۶۰۰- ۹۷۸
سینما، هنر یا هنر- صنعتی است که نیاز به مخاطب و مصرفکننده دارد و وجه سرگرمیساز آن مخاطبان عام بسیاری را در طول تاریخ سینما به سالنهای نمایش فیلم کشاندهاست. این خیل عظیم، با پرداخت هزینههای بالای این هنر نوظهور، روزبهروز موجب رشد وگسترش سینما شده، بقا و گسترش آن را تضمین نمودهاند. عواملی مانند خلق ابرقهرمانها، تولید بلاک باسترهای با شکوه و آفرینش تصاویر بدیع و خلاقانه با فناوریهای پیشرفته، بهکارگیری سوپراستارهای محبوب و در نهایت استفاده از داستانهای پرمخاطب تاریخ ادبیات جهان ازجمله عواملی است که در سینمای سرگرمی کارکردهای اساسی خود را بهخوبی به اثبات رساندهاند. از این زاویه، توجه به ادبیات پرمخاطب کلاسیک فارسی در قالب یک جریان اقتباسی را نیز میتوان از همین دیدگاه موردتوجه قرار داد و از آثار متنوع آن در ساخت فیلمهای جذاب و سرگرمکننده بهرهبرداری مناسبی نمود.

عنوان: دانش هرمی موسیقی
تالیف: دکتر محمد سعید شریفیان
شابک: ۹- ۲۴- ۶۵۱۳- ۶۰۰- ۹۷۸
دانش هرمی موسیقی ، به شیوهای بنیادین و پایهای به آموزش مباحث مختلف موسیقی میپردازد تا علاوه بر در اختیار گذاشتن منبعی جامع از تئوری موسیقی به همراه تمرینات طراحیشده، درک عمیق و کاملی را برای خواننده به همراه داشته باشد.
با توجه به گستردگی و پیچیدگی موسیقی
علمی
، هدف این کتاب علاوه بر بیان مطالب پیچیده به سادهترین راه ممکن، بالا بردن دانشبنیادی و عمومی و مهمتر از همه درک مفهوم منطق موسیقیایی بر اساس علم زیباشناسی است؛ که خواننده را آمادگی کامل جهت پیگیری مباحث پیچیدهتر فراهم آورده تا بتواند از مطالب این کتاب بهعنوان پلی برای رسیدن به مراحل بالاتر هنر موسیقی استفاده نماید.

عنوان: جوهر در چارچوب
تالیف: متیو مستر، مارکوس «Mateu- Mestre, Marcos»
ترجمه: حامد اکرمی
شابک: ۵- ۲۲- ۶۵۱۳- ۶۰۰- ۹۷۸
چه در زمینهی هنرهای دراماتیک و چه در حوزهی هنرهای تجسمی، کتابهای فراوانی در رابطه با ترکیببندی به نگارش درآمده است، اما کمتر کتابی کاربرد ترکیببندی در روایت را موردتوجه قرار داده است. در هنرهایی نظیر سینما،انیمیشن و یا داستان مصور، بهطورمعمول داستانی در حال بازگو شدن است که این موضوع رویکرد دیگری به چیدمان تصویر را میطلبد.
کتاب «جوهر در چارچوب» با بهرهگیری از بیش از ۲۰۰ تصویر که در آنها توجه به اصول زیباییشناسی رعایت شده، خواننده را به سمت این هدف پیش میبرد که کارکرد ترکیببندی برای روایت ماجرا چه باید باشد.
نگارندهی کتاب، مارکوس متیو، هنرمندی است که سالها در حوزههای لیاوت و طراحی کانسپت در استودیوهای بزرگ تولید انیمیشن فعالیت داشته است. او که هم با جنبهی طراحی و هم با وجه سینماییِ ترکیببندی تصاویر در ارتباط بوده، در این کتاب تجربهی حرفهای خود را به تحریر درآورده است.

عنوان: مورفولوژی شهری
تالیف: اولیویرا، ویتور «Oliveira, Vitor»
ترجمه: دکتر مریم محمدی
شابک: ۶- ۲۵- ۶۵۱۳- ۶۰۰- ۹۷۸
مورفولوژی شهری بهعنوان یک حوزهی دانشی طی دو تا سه دههی گذشته، توسعهی روزافزونی کرده است. بااینحال، تعداد کتابهایی که در این حوزه منتشرشدهاند، رشد زیادی نداشته است. در واقع بهسختی میتوان کتاب خاصی را (به زبان انگلیسی) ملاحظه کرد که بهعنوان کتاب درسی در زمینهی مورفولوژی شهری نوشتهشده باشد. اثر حاضر، به قلم ویتور اولیویرا، تا حد بسیاری این نقیصه را بر طرف نموده است. به عبارتی این اثر، کتابچهی راهنمای مورفولوژی شهری است که نهفقط برای همهی دانشجویانی که زمینهی مطالعهی خود را در این رابطه شروع کردهاند، مفید است؛ بلکه برای تمامی محققانی که بهصورت ویژه علاقمند به نگاهی نو در مفاهیم و روشهای مرتبط با این علم هستند، نیز توصیه میشود. این اثر، هم در رشتههایی چون جغرافیا و معماری کاربرد دارد و هم برای طراحان و برنامهریزان شهری بسیار مفید است.