بیستمین کرسی علمی ترویجی دانشگاه فرهنگیان با عنوان "
آموزش و پرورش موفق، تربیت معلم موفق:
مطالعه تطبیقی برنامه درسی کارورزی تربیت معلم در کشورهای مراکش، امارات، کانادا و ایران
" توسط
دکتر اسد حجازی
عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان در مدیریت امور پردیس های استان تهران به صورت ویدئوکنفرانس کشوری برگزار شد.
در این نشست علمی دکتر حجازی به مدت
۴۵
دقیقه مطالب خود را ارائه و بیان کرد: مهمترین دستاورد این تحقیق این است که برنامه درسی کارورزی تربیت معلم ایران با دیدگاهی وسیع تر تدوین شود و تقویت مهارت های برنامه ریزی، خودرهبری، یادگیری مستقل، مدیریت زمان، ارتباط بین فردی، خودباوری و ... نیز به اهداف درس کارورزی افزوده شود.
وی ادامه داد: این پژوهش نشان می دهد که در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه به مسایل کارورزی و کارآموزی و تمرین عملی متقاضیان معلمی در کنار سایر دروس اهمیت زیادی داده می شود. همچنین در برنامه کشورهای مورد مطالعه استاندارهای آموزشی برای هر پایه و مقطع طراحی شده است که می بایست در ایران نیز چنین کاری انجام شود تا عناصر برنامه درسی قابل ارزیابی و بررسی علمی باشند.
دکتر حجازی تصریح کرد: هم چنین، باید برنامه درسی کارورزی با فعالیت های رسمی آموزش و پرورش تلفیق و همراه شود، شناسایی چالش اصلی برنامه موجود کارورزی دانشگاه فرهنگیان ازجمله؛ فاصله بین برنامه قصد شده و اجرا هست. این پژوهش نشان می دهد، در کشورهای توسعه یافته به تمام عناصر اصلی برنامه کارورزی به صورت متوازن در رشد حرفه ای معلمان اهمیت زیادی داده میشود.
وی افزود: این پژوهش ضمن ارائه راهبردهای بهبود وضع موجود، پیشنهادهایی را نیز برای مدیران، تصمیم سازان و پژوهشگران آتی ارائه کرده است.
در ادامه ناقد اول دکتر عبدالرحیم نوه ابراهیم استاد دانشگاه خوارزمی، ضمن بیان نقاط قوت کرسی مذکور، نقدهای خود را در چند بند اعلام نمود.
همچنین ناقد دوم دکتر ابوالفضل بختیاری ضمن اشاره به نقاط مثبت از جمله توجه به پژوهش در حوزه ی کارورزی در دانشگاه فرهنگیان، نقدهایی را نیز مطرح نمود.