به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان در نشست مشترک اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و اعضای هیات ریسه دانشگاه فرهنگیان بر گسترش روابط میان اعضای این کمیسیون و دانشگاه تاکید شد همچنین راهکارهای اولویت بخشی ، حمایت و رفع مشکلات از دانشگاه فرهنگیان مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
داود محمدی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه مهمترین مسئله کشور بحث دانشگاه فرهنگیان است، گفت: دانشگاه فرهنگیان در مسائل بودجه، فرسودگی ساختمان ها نیازمند رسیدگی جدی تر است.
وی با اشاره به مسئولیت مهم، دانشگاه در تربیت معلم، خاطر نشان کرد: توسعه کشور را باید در تعلیم و تربیت، آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان جستجو کنیم، اینجا مسئولیت مهمی دارد و توسعه آینده باید در اینجا جستجو شود.
محمدی با بیان اینکه در دانشگاه فرهنگیان، باید به دوبعد تربیت و آموزش پرداخت، خاطر نشان کرد: علاوه بر توجه به گزینش افراد شایسته توانمند و علاقه مند، باید معلمان در اینجا تربیت و پرورش یابند.
وی با تاکید بر سرعت توسعه و پیشرفت در دنیا، گفت: معلمان باید در تراز جهانی تربیت شوند و توانایی انتقال ان به دانش آموزان را داشته باشند و در این راستا آموزش دانشگاه فرهنگیان باید با راه و روش تربیت جهانی متناسب باشد.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه همچنان معلم بی بدیل است و باید در همه جهت به ان توجه کرد، افزود: سند تحول بنیادین می تواند ارائه کننده مناسب ترین راهکار بوده و دانشگاه بهترین مکان برای تحقق سند بنیادین است زیرا معلم تربیت می کند و در این سند نیز تاکید بر شایستگی های معلمی است که دانش آموزان را تربیت می کنند.
در ادامه دکتر حمید رضا حاجی بابایی رییس فراکسیون فرهنگیان، دانشگاه فرهنگیان را شجره طیبه و قلب تپنده سند تحول بنیادین دانست.
وی با اشاره به برنامه درسی ملی و تاسیس دانشگاه فرهنگیان به عنوان اقدامات انجام شده در راستای تحقق سند تحول بنیادین، کسب مجوز برا جذب اعضای هیات علمی در دانشگاه فرهنگیان، استفاده از مدارس آموزش و پرورش برای رفع مشکل فضای آموزشی در کوتاه مدت و توجه به بودجه این دانشگاه را از نیازها دانشگاه برشمرد.
دکتر حاجی بابایی با بیان اینکه اگر موفق به جذب سالیانه ۵۰ هزار دانشجو معلم نباشیم به این معنا است که باید از بیرون معلم بگیریم، بر تربیت معلم از طریق دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی تاکید کرد و افزایش پذیرش و تربت معلم را راه نجات آموزش و پرورش دانست.
جبار کوچکی نژاد نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، در سخنانی بر لزوم اختصاص ظرفیت های خالی دانشگاه فرهنگیان به همکاران فرهنگیان برای تحصیلات تکمیلی و هدایت آنان در حوزه های علمی، بازآموزی متناسب با نیازهای تعلیم و تربیت تاکید کرد.
وی همچنین با اشاره به مزایا و نواقص طرح قطب بندی دانشگاه بر بازنگری این بخش و استفاده از ظرفیت های استان ها اشاره کرد.
دکتر کوچکی نژاد با بیان اینکه نگاه به دانشگاه در نظام و مجلس شورای اسلامی مثبت است بر استفاده از این ظرفیت تاکید کرد.
همچنین دکتر دهمرده عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، با اشاره بر اهمیت داشتن برنامه برای ادامه مسیر، بر بهره برداری از ظرفیت خیرین و کمک آموزش و پرورش، و دانشگاه ها برای بهسازی در کوتاه مدت تاکید کرد.
سید حمایت میرزاده سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه دانشگاه فرهنگیان نباید با دیگر دانشگاه ها مقایسه شود، گفت: اگر قرار به مقایسه باشد، این دانشگاه باید با پیشینه خود و تربیت معلم دنیا مقایسه شود.
وی ادامه داد: اگر دانشگاه فرهنگیان مسیر دیگر دانشگاه ها را برود قطعا از مسیر اصلی منحرف شده است، این دانشگاه باید فن و مهارت معلمی را آموزش دهد.
میرزاده با بیان اینکه افرادی که سابقه تدریس و معلمی نداشته باشند نمی توانند معلم تربیت کنند، اظهار کرد: در تربیت معلم مهارت گرایی، فن معلمی و انتقال آن مورد اهمیت است و اگر روزی فردی مانند مرحوم میرزاده باشد حتی با سواد پنجم ابتدایی باید استاد دانشگاه فرهنگیان شود.
در بخش دیگری از این نشست دکتر بیرانوند رئیس کمیته آموزش و پرورش کمیسیون تحقیقات مجلس، با اشاره به حضور پررنگ نمایندگان مجلس در دانشگاه فرهنگیان آن را نشان از باور به این دانشگاه و در این حال مسئولیت سنگین و انتظارات بالا از دانشگاه فرهنگیان دانست.
وی در ادامه با اشاره به ماموریت دانشگاه در تربیت معلم مورد نیاز، بر اهمیت توجه به دیگر فعالیت های دانشگاه پس از جبران نیاز به معلمی اشاره کرد.
در ادامه فریده اولاد قباد عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، نیز بر پذیرش دانشجومعلم بر اساس امایش سرزمین و نیاز سنجی ها تاکید و اظهار کرد: در برخی مدارس با کمبود، مربی قرآن، تربیت بدنی، هنر و مشاور روبرو هستیم و در این جا انتظار داریم مدارس شاداب داشته باشیم.
وی با اشاره به چالش استاد در حوزه تامین نیروی انسانی، بر لزوم ایجاد فرصت برای جذب همکاران فرهنگی دارای مدرک دکتری به عنوان استاد دانشگاه و تسری بخشیدن به جذب هیات علمی تاکید کرد.
دکتر قاسم احمدی لاشکی نایب رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، با بیان فعالیت های مطلوب در دانشگاه فرهنگیان بر برنامه ریزی و استفاده از ظرفیت تمام دانشگاه های کشور اشاره کرد.