عمومی | دانشگاه مازندران

آیین افتتاح پروژه آمفی تئاتر روباز دانشگاه مازندران

این مکان می تواند بخشی از کمبودهای دانشگاه و به ویژه گروه های مختلف دانشجویی را برطرف کند

به گزارش روابط عمومی دانشگاه مازندران، آیین افتتاح پروژه آمفی تئاتر روباز دانشگاه مازندران با حضور دکتر یحیی طالبی رستمی سرپرست دانشگاه، معاونان، مشاوران، روسای دانشکده ها، اعضای هیات علمی، کارمندان، دانشجویان و اصحاب رسانه های گروهی در محل کتابخانه مرکزی دانشگاه برگزار شد.
بر اساس این گزارش، دکتر طالبی در این آیین ضمن تشکر از خدمات ارزنده و ماندگار دکتر سید خلاق میرنیا، رییس سابق دانشگاه مازندران، این اثر را حاصل تلاش، همت و مدیریت تاثیرگذار وی دانست و گفت: این مکان به عنوان یک نیاز برای دانشگاه، می تواند بخشی از کمبودهای دانشگاه و به ویژه گروه های مختلف دانشجویی را برطرف کند.
دکتر طالبی ادامه داد: از این فضا که با وسعت حدود ۵ هزار متر مربع و ظرفیت ۲۵۰ نفر و صرف حدود ۴۰۰ میلیون تومان هزینه ساخته شد، می توان جهت برگزاری همایش های فرهنگی و تفریحی بویژه نمایش فیلم، برگزاری تئاتر، ارایه موسیقی و سایر فعالیت ها استفاده کرد، به شرطی که از آن به صورت بهینه استفاده شود.
سرپرست دانشگاه مازندران در بخش دیگری از سخنان خود به پروژه مسیر ارتباطی با این آمفی تئاتر که تحت عنوان "باغ راه" در حاشیه این مراسم به بهره برداری رسید نیز اشاره کرد و افزود: مسیر ارتباطی به این مکان به طول ۱۵۰ متر و عرض ۳.۵ متر و با صرف هزینه ای در حدود ۵۰ میلیون تومان به بهره برداری رسیده است. همچنین سایه بانی از محل کتابخانه مرکزی پردیس به سمت دانشکده فنی و مهندسی به طول ۲۰۰ متر و عرض ۳.۵ متر مربع با هزینه ای بالغ بر ۱۰۰ میلیون تومان جهت تردد دانشجویان در ایام گرم سال یا مواقع بارانی احداث شده است.
دکتر طالبی رستمی در پایان یک بار دیگر از خدمات دکتر میرنیا تقدیر کرد و اظهارداشت: به فضل الهی، تا پایان اردیبهشت ۱۳۹۸، پروژه سلف سرویس خوابگاه خواهران هم افتتاح خواهد شد که ۹۸ درصد کار آن به اتمام رسیده است.  این ها کارهایی است که از دکتر میرنیا به جا مانده است و اثرات آن در طول زمان دیده خواهد شد.

معماری پروژه آمفی تئاتز روباز دانشگاه از طرح معماری ایرانی الگو گرفته شده است

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، مهندس مجید حق پناه مدیر فنی و طرح های عمرانی دانشگاه مازندران در آیین افتتاح پروژه آمفی تئاتر روباز دانشگاه با اشاره به این که پروژه کتابخانه مرکزی دانشگاه در سال ۱۳۷۱با متراژ ۱۲۵۰۰ متر مربع طراحی گردید، بیان کرد: فاز ۱ این پروژه در سال ۱۳۷۱ به مساحت ۴۵۰۰ متر و فاز دوم آن در سال ۱۳۷۳ به مساحت ۲۰۰۰ متر مربع و مجموعا ۶۵۰۰ متر مربع آغاز و در سال ۱۳۷۸ به بهره برداری رسید.

مهندس حق پناه در ادامه افزود: فاز سوم این پروژه در سال ۱۳۷۸ به متراژ ۴۰۰۰ متر در ضلع شرقی کتابخانه مرکزی به پیمانکار سپرده و کلنگ زنی، عملیات خاک برداری و فونداسیون آن انجام شد، ولی به خاطر مشکلات مالی و فشار های سازمان برنامه و بودجه متوقف شد.

مدیر فنی و طرح های عمرانی دانشگاه مازندران در خصوص ساختار این پروژه بیان داشت: این پروژه از نمای بالا به شکل u یا ناودانی است که یک بال غربی، یک بال شرقی و یک بال جنوبی دارد و این  آمفی تئاتر، در میان این سه بال محصور شده است.

مهندس حق پناه در ادامه با بیان اینکه اگر این ساختمان به متراژ ۴۰۰۰ متر در بال شرقی به اتمام برسد، شکل بهتری به خود خواهد گرفت، گفت: این ساخنمان در مرکز این سه بال قرار خواهد گرفت و با توجه به این که قسمتی از آن در فضای اصلی و قسمتی هم راهروهای ارتباطی است که به سالن کتابخانه منتهی می شود، به مساحت حدود ۵ هزار متر مربع در بهار ۹۷ شروع و در پاییز  ۹۷  در مدت شش ماه به اتمام رسیده است.

مهندس حق پناه در خصوص پروژه های بهره برداری شده و در دست اجرا اظهار کرد: پروژه های در دست اجرایی را در سال های ۹۵، ۹۶ و ۹۷ در دانشگاه مازندران داشتیم که بخشی ازآن به بهره برداری رسید، بخشی در حال اجرا و بخشی هم باید در آینده با توجه به نیازهای دانشگاه و تاکید ریاست دانشگاه طراحی و اجرا گردد.

مدیر فنی و طرح های عمرانی دانشگاه در رابطه با میزان هزینه برای این پروژه گفت: حدودا ۳۵۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان هزینه‌ این آمفی تئاتر رو باز شد و معماری آن بر اساس معماری قالب کتابخانه مرکزی است که اگر به طرح کف، نرده ها و دیوارهای داخل کتابخانه مرکزی توجه کنید، متوجه طرح معماری ایرانی که از آن الگو گرفته شده، خواهید شد.

مهندس حق پناه با اشاره به ظرفیت و موارد در نظر گرفته شده در انجام ین پروژه بیان داشت: این سالن ۲۵۰ نفر ظرفیت دارد و اگر در فضاهای پشت هم صندلی بگذاریم تا ۳۰۰ نفر قابل افزایش خواهد بود. یکی از مسایل مهم این پروژه، هدایت آب باران بود که از کتابخانه مرکزی به سمت پایین تمام المان ها در نظر گرفته شده و یکی از شاخص های مهم این سالن، اجرای کف صندلی ها از جنس چوب پلاست است که اگر از سنگ، موزاییک یا آجر بکار می بردیم در فصل پاییز و زمستان با توجه به سرما، قابل نشستن نبود ولی با این جنس اگر هوا سرد هم باشد، چوب پلاست گرمای هوا را جذب می کند و جای خوبی ایجاد خواهد کرد.

مهندس حق پناه به موضوع مدیریت سبز هم اشاره کرد و افزود: موردی که این طرح را با بقیه سالن ها متمایز می کند، فضای سبزی است که در میان هر ردیف صندلی هاست. همچنین فضاهایی در کنار پله ها در نظر گرفته شده که در حقیقت، امکان ورود و خروج را برای معلولان هم فراهم کرده است.

وی به سایر پروژه های مرتبط نیز اشاره کرد و گفت: در کنار این پروژه، پروژه باغ راه را نیز داشتیم که اکثر آن زیرسازی شده است و بخش اول آن نیز با هزینه ۵۰ میلیون تومان به بهره برداری رسیده است. پروژه بعدی، سرپوشیده کردن پیاده رو حد فاصل کتابخانه مرکزی تا میدان دانشکده فنی و مهندسی جهت جلوگیری از حرارت آفتاب در ایام گرم است که با هزینه ای بالغ بر ۱۰۰ میلیون تومان به اتمام رسید.

مهندس حق پناه در پایان سخنان خود، ضمن تشکر از همه همکاران و پیمانکارانی که در ساخت این مجموعه تلاش نموده اند، تاکید کرد: سال گذشته در طول ۲۵ سال اخیر، سخت ترین سال عمرانی با توجه به افزایش سرسام آور قیمت ها بود و اگر حمایت و کمک پیمانکاران نبود و از سرمایه خود برای این پروژه هزینه نمی کردند، این پروژه و بقیه پروژه های در حال اجرا مانند سلف خوابگاه خواهران که در آینده نزدیک به بهره برداری خواهد رسید، با مشکلات بسیار زیادی مواجه می شد.

تصاویر بیشتر

روابط عمومی دانشگاه مازندران

امور رسانه های گروهی