عمومی | دانشگاه مازندران

تولید در اقتصاد، حاصل کار و سرمایه است

به گزارش روابط عمومی دانشگاه مازندران، دکتر محمدتقی گیلک حکیم آبادی عضو هیات علمی گروه اقتصاد و رییس دانشکده علوم اقتصادی و اداری دانشگاه مازندران، در گفت و گو با خبرنگار روابط عمومی دانشگاه به تشریح دلایل نام گذاری امسال به عنوان"رونق تولید" از سوی مقام معظم رهبری پرداخت.
در ذیل، متن کامل این گفت و گو را مشاهده می کنید.

*خبرنگار روابط عمومی: به نظر شما چرا نامگذاری سال های اخیر در دهه های گذشته با موضوع اقتصادی بوده است؟
*دکتر گیلک: اقتصاد در هر کشور، پاشنه آشیل آن کشور است و تلاش همه مسئولان این است که رفاه مردم را افزایش دهند، چرا که از این جهت آسیب پذیری دارند. فروپاشی دولت شوری، یکی از دلایل قبول صلح در دفاع مقدس و همچنین یکی از مسایلی که ما را به میز مذاکره کشاند همین مسایل اقتصادی بود. اقتصاد می تواند محلی برای شکست ما باشد و نمونه آن، تحریم های اقتصادی است.
*خبرنگار روابط عمومی: به نظر شما برای تحقق این شعار و نهادینه کردن آن، چه راهکارهایی را باید پیش بگیریم؟
*دکتر گیلک: تولید در اقتصاد، حاصل کار و سرمایه است. تولید را بنگاه ها انجام می دهند و عوامل را خانوارها عرضه می کنند. این ها باید انگیزه لازم را برای تولید داشته باشند، چون تولید یک امر ریسکی است، مخصوصا در کشوری که در تلاطم سیاسی قرار دارد و چون بخشی از منابع خارجی هستند و این منبع خارجی باید وارد کشور شود. اگر ما تحریم باشیم، باید این منابع را با هزینه های سنگینی دریافت کنیم. پس ما مجبوریم در چنین شرایطی که منابع ارزی ما تحت فشار است، از پتانسیل بخش خصوصی استفاده کنیم. از طرف دیگر ما می خواهیم به بخش خصوصی اعتماد کنیم، کشاورز و صنعت گر خودمان را حمایت کنیم، فضای بخش خصوصی را عده ای مخدوش کرده اند و از فضای تحریم و بی اعتمادی استفاده کرده و برای ما این صحنه ها بوجود آمد. مردم وقتی این ها را می بینند اعتمادشان کم می شود متاسفانه ما این ها را از یاد می بریم. شما نمی توانید به تولید کننده فشار بیاورید، وقتی هزینه ها بالا است، چه انگیزه ای داشته باشد. باید کاری کنید که ثبات برقرار شود. بنابراین تمامی ارکان باید دست در دست هم دهند که انگیزه برگردد.
*خبرنگار روابط عمومی: با توجه به شرایط موجود، آینده اقتصادی کشور را چطور ارزیابی می کنید؟
*دکتر گیلک: به هر حال فشار زیاد است و هر روز هم سنگین تر می شود ما باید همدل باشیم، جدی شویم و جدی کار کنیم، یعنی وقت ما، زمان ما برای همه است. باید توقع داشته باشیم همه جدی باشند، زیرا اگر اینگونه باشد می توانیم گذر کنیم. در کنار این، ما باید سعی کنیم که تنش ها را کم کنیم، آن ها ما را گوشه رینگ می برند و ما باید یک راه فرار پیدا کنیم. سعی نکنیم که ما را رقیب خود بدانند، باید در سیاست های خود تعدیل ایجاد کنیم.
*خبرنگار روابط عمومی: جوانان به ویژه دانشجویان در تحقق این شعار چه نقشی می توانند ایفا کنند؟
*دکتر گیلک: دانشجویان ما آیندگان ما هستند. متاسفانه انگیزه ها، رو به پایین است، یعنی دانشجو آینده اش را روشن نمی بیند، انگیزه درس خواندن ندارد. لکن آن هایی که عاشق این مملکت هستند باید بدانند که این نوسانات همیشه پایدار نیست. بعد از سختی ها آسانی هم هست. اگر این جوان ها امیدوار باشند، نیرویی دارند که می توانند خیلی به این مساله کمک کنند. اگر در همین دانشکده ها از جوان ها استفاده کنیم، می توانیم بهره وری را بالاتر ببریم.

روابط عمومی دانشگاه مازندران

امور رسانه های گروهی